› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Tag et billede af Månen den 15. april.
- Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af jesper. This post has been viewed 48 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. april 2011 kl. 18:23 #61999
lindhardDeltager- Super Nova
BAA electronic bulletin
======================================================================
Lunar images needed of Aristarchus/Herodotus on 2011 Apr 15This Friday, April 15, between 19:00 and 21:00 UT, the Aristarchus and Herodotus area of the Moon will match the same illumination, to within +/- 0.5 degrees, as that observed during the famous Transient Lunar Phenomena (TLP) seen by Greenacre & Barr from Flagstaff Observatory back on 1963 Oct 30. The BAA Lunar Section would welcome any high resolution monochrome, or especially colour, images of this area during this time period. Such observations would be very helpful so that the Lunar Section can test out the ‘atmospheric spectral dispersion’ theory, proposed by Sheehan & Dobbins (Sky & Telescope, 1999), or to see if natural surface colour could explain some of the colours seen back in 1963.
Observations should be emailed to the Lunar Section Assistant Director Dr Tony Cook at: tlp@baalunarsection.org.uk
If you are interested in trying to resolve other past historical lunar mysteries, by observing under the same illumination conditions, then these can be found listed for different geographical sites across the world at http://users.aber.ac.uk/atc/tlp/tlp.htm
They are suitable for both visual and imaging-capable observers.
Tony Cook
BAA Lunar SectionHer kan alle være med.
mvh
Lars13. april 2011 kl. 18:49 #62002
astrojensenDeltager- Neutron star
Det må jeg da lige kigge på, hvis det bliver klart på fredag.
Thomas, Bornholm
15. april 2011 kl. 06:26 #62075
palle.b.Deltager- Nova
Hej jeg tænkte at jeg ville være med. Men har googlet lidt rundtefter Aristarchus og Herodotus, med mange
fine filleder bla. fra nasa’s hjemmeside. Så ud med 6″ f8 og lede……
men jeg er hvist ikke går til at finde noget på månen…?! det lykkedes mig ikke at finde de to, Aristarchus & Herodotus. !
hvor finder man et måne kort så man kan rette kikerten ind på målet. Det kunne jo være sjovt at kikke med i aften.
15. april 2011 kl. 10:43 #62081
Hej Palle
Der er mange månekort på nettet, bare søg på “lunar map”. Her er et godt et:
http://www.lunarrepublic.com/atlas/index.shtml
Aristarch og Herodot er de to meget prominente kratere i sektion C-2. Bevæger man musen over kortet popper navnene op.
Desuden er der det fremragende gratis program Virtual Lunar Atlas.
http://www.ap-i.net/avl/en/start
Begge er et godt udgangspunkt for udforskning af månen fra baghaven!
Thomas, Bornholm
PS. Her ser det rigtig fint ud nu. Det bli’r spændende at se, om det holder til i aften.
15. april 2011 kl. 12:17 #62083
palle.b.Deltager- Nova
Tak det ser godt ud.
15. april 2011 kl. 22:38 #62120
palle.b.Deltager- Nova
Ja men så har jeg tagt et billed af Månen…. Med Håndholdt Mobil gennem min 6″ Newton og et
22,5 mm okular. jeg har et neutralt gråt filter foran okularet, ellers kan jeg ikke holde ud at se i det
med så meget måne
Er nu ikke sikker på at det kan bruges til noget med det er da sjovt med “dogme” foto
15. april 2011 kl. 22:47 #62121
mikael_joeDeltager- Super Nova
Skyet her
16. april 2011 kl. 00:31 #62123
Er lige kommet ind fra to en halv times visuel observation med C8 og 4″ Antares akromat. Jeg så intet usædvanligt i området overhovedet og jeg kender ellers egnen ret godt, da jeg har observeret den i tyve år.
Stjernen 87 Leonis (HIP 56127) blev okkulteret af Månen cirka klokken 23.35 eller deromkring. Jeg vidste det ikke på forhånd, men opdagede pludselig den klare, gyldne stjerne tæt på Månen, da jeg lige ville tage et sidste kig, inden jeg gik ind. Jeg kunne med det samme se, at den ville blive okkulteret, så jeg satte mig tilrette og ventede. Det tog længere, end jeg havde forventet, men pludselig forsvandt den, som de jo gør, når de bliver okkulteret. Den forsvandt næsten spontant, men jeg havde alligvel indtryk af, at det tog en brøkdel af et sekund, altså som om stjernen havde en vis udstrækning. Det kan dog have været et synsbedrag, måske fordi det var en klar stjerne. Den ligger omkring 600 lysår herfra, så den skal være ret stor, hvis dens okkultation skal tage målbar tid i en 20cm.
Iøvrigt var seeingen hæderlig denne aften, omend langt fra perfekt. 150x gik fint med 8″ SCT’en og 210x var ofte ret godt. Saturn var også ret fin i aften, både med 150x og 210x. Cassinidelingen kunne ses ret ofte med 210x temmelig godt og jeg kunne endda skimte Creperingen et par gange, helt ude længst fra planeten. Der hvor den krydser Saturn var den selvfølgelig meget tydelig. Det var vindstille og køligt, men ikke rigtig koldt. Faktisk en dejlig aften.
Thomas, Bornholm
16. april 2011 kl. 08:50 #62128
palle.b.Deltager- Nova
Nej intet set ud over det der er til dagligt. har også kikket på området min. i 2 timer. ingen sjove faver ell.
iøvrigt tak for linket til Virutal Moon Atlas. det var fint til at finde området. Men ud over en god aften ved kikkerten, intet usædvanligt.
16. april 2011 kl. 15:31 #62138
mstauningDeltager- Black Hole
Thomas – hvad syndtes du så om C8’eren?
16. april 2011 kl. 22:01 #62158
hvad syndtes du så om C8’eren?
Den sparker mås. Meget alvorligt, endda. Jeg er meget forbløffet. Den har fuldstændig vendt op og ned på, hvad jeg troede, jeg vidste om teleskoper.
Jeg har kollimeret den meget omhyggeligt, og det kan virkelig ses. Den er meget følsom for kollimering og nedkøling og fokusering. Men er disse tre ting, og så seeingen, i orden, så er den super skarp med 300x på binovieweren. Månen eksploderer i detaljer. Jeg har tænkt, jeg ville skrive en mere omhyggelig gennemgang af dens fordele og ulemper, men jeg har ikke haft tid de seneste dage.
Mange siger ofte, en 4″ apokromat er bedre og skarpere end en 8″ SCT til måne og planeter, men de har så ikke prøvet denne her! Den er LANGT bedre til måne og planetobservationer end min 4″ refraktor. Kun solen er den ikke god til.
Thomas, Bornholm
17. april 2011 kl. 12:17 #62169
Var den meget ude af kollimering?
Og jeg er glad for at det virker for dig 😉17. april 2011 kl. 12:50 #62173
Ja, den var voldsomt ude af kollimering, da jeg testede den første gang på Stevns. Jeg kørte den ud af fokus og centrerede skyggen af sekundærspejlet i den diffuse stjerneskive, så godt jeg kunne. Det tog kun et par minutter og den gav straks gode billeder. Da jeg så, efter nogen tid herhjemme, fik en nat med rigtig god seeing kunne jeg give den den sidste finjustering på en stjerne i fokus, ved at justere den, til diffraktionsringene var helt ensartede omkring airy disk’en.
Den er helt suveræn til måne og planeter, meget bedre end den 6″ f/8 newton, jeg har liggende et sted på loftet. Det største minus ved den, rent mekanisk, er at den er meget følsom for fokus. Der skulle have været indbygget 1:10 reducering i fokus, ligesom på en crayford. En sådan kan man selvfølgelig købe, men billige er de ikke.
Og så er den selvfølgelig fantastisk til deep-sky. Jeg håber, jeg snart kan komme ud igen og lave nogle tegninger.
Thomas, Bornholm
17. april 2011 kl. 14:19 #62186
Så må jeg have glemt at trimme på den sidst, jeg havde sekundæren ude…
Jeg skal nok lige få fundet en fokus kontroller til dig, ved den er et eller andet sted 😉17. april 2011 kl. 14:42 #62188
jesperDeltager- Neutron star
Tillykke med C8’eren Thomas. Det er sjovt at høre den slags fra en refraktormand som dig. Jeg har jo altid ment at det var noget sludder at en lille APO yder bedre på måne/planeter end en 8″ SCT, eller sågar en C14 som det også er blevet sagt. Hvis det er tilfældet er der noget i vejen med SCT’en, eller også bliver den ikke brugt korrekt.
Nu gæder jeg mig til at høre hvordan du vurderer seeingen i den, over et stykke tid. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tag et billede af Månen den 15. april.' er lukket for nye svar.