› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › T42 ring med kamera adapter ..
- Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mortenb. This post has been viewed 226 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. januar 2009 kl. 19:17 #9053
mortenbDeltager- Super Giant
Til mit Pentax har jeg modtaget en k – adapter til montering på kameraet (det hedder systemet) og inde i adapteren sidder en selvstændig ring med 42 gevind til påskruning på teleskopet. Så langt så godt. Men ringen sidder ikke fast i adapteren på nogen måde. Jeg kan se, at der er 3 huller i k – adapteren, som VILLE holde ringen på plads. Men i sættet fulgte ikke de 3 skruer.
Skulle de 3 skruer være der, er der en anden løsning eller har jeg misforstået noget ?
mvh25. januar 2009 kl. 20:02 #9055
bjoern.andersen- Main Sequence
hej,
Det er lidt “sjovt” at du har været ude for dette med at der ser ud til at mangle 3 skruer.jeg har selv 2 stk T2 ringe med 42 gevind, begge købt hos Lyra.I den ene (den nyeste) fra TS er 42 gvindringen skruet fast med 3 stk kærvskruer.i den anden, som jeg ikke ved hvor kommer fra, sidder 42 gevindringen solidt fast, men, der er ingen skruer i de 3 gevindhuller som man kan se i yderringen.Umiddelbart kunne det se ud til at 42 gevindringen er presset ind i T2 ringen, og sidder så fast at der ikke er behov for skruer.Omvendt ser det også ud til at (i mit tilfælde) at de 3 skruer faktisk vil udgøre en sikkerhed for ikke at tabe kameraet i tilfælde af at 42 gevindringen kan (af en eller anden grung) løsne sig, så jeg vil se at få sat skruer i alle 3 huller, og Lyra bør sikre din ring hurtigst muligt. Som den er nu kan du sikkert ikke bruge den.25. januar 2009 kl. 20:28 #9058
Det er bestemt en overvejelse værd at vælge en anden adapter. Selve K – adapteren dækker heller ikke de elektroniske knapper ved fatningshullet. Det virker ikke som en helstøbt løsning. Men jeg får kontaktet Lyra vedrørende skruerne.
Den her ser lidt bredere og dækker måske bedre ..Tak BjørnMortenB 2009-01-25 19:31:01 25. januar 2009 kl. 20:47 #9059
bjoern.andersen- Main Sequence
Mine 2 T2/42 ringe dækker ikke eletro-kontakterne i mit Canon EOS400D, men jeg har lige prøvet at sætte dem begge på for at se hvordan det så ser ud, og det er mit indtryk at kontakterne sidder rigtigt godt beskyttet i den reces som ringen danner foran objectivåbningen når ringn er sat i. Det burde ikke være et problem når man sætter kameraet m/T2/42 på et teleskop. jeg har nu brugt dette i over 1 år, og har aldrig haft problemer, men, skal alligevel have fat i de skruer der (tilsyneladende) mangler i den ene.
25. januar 2009 kl. 23:54 #9070
henrikDeltager- Nova
Hej Morten
Det var vist den fra Celestron du fik uden skruer.
Udover at der er plads til 3 skruer; Sidder den solidt fast sådan som Bjørn beskriver sin?
Generelt varierer T2 ringene lidt hver gang vi køber dem hjem; De seneste vi har fået hjem fra TS er lidt anderledes end det på billedet.
Mine gamle OM-T2 ringe havde også skruer og de endte altid med at gå løs så gevindet indeni roterede. Er der nogen der har oplevet noget i den stil?
26. januar 2009 kl. 00:29 #9077
Hej Henrik.
Nej, som nævnt falder 42 ringen ud, uden besvær. Så enten skruer eller en anden model. En model, hvor kontakter osv. er dækket ville være ideél. De virker lidt udsatte, hvis de bliver eksponeret mod “nattens gervordigheder” for længe. Og gad vide om fugt kan bevirke falsk strøm kontakterne imellem ?En anden model er vist at foretrække. Har du et forslag ?Men send venligst lige de 3 skruer !!!MortenB 2009-01-26 10:48:19 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'T42 ring med kamera adapter ..' er lukket for nye svar.