T-ring? T-adapter?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? T-ring? T-adapter?

• Dette emne har 25 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af landbo. This post has been viewed 963 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

thomas.rehling
    Deltager
      • Planet

Nu var jeg én af dem som købte dette Makron teleskop i Aldi for 12 år siden til den nette sum af 600 kr:

http://www.lauritz.com/da/auktion/makron-teleskop-focal-lens-500-mm-oe-114/i2977216/

Jeg har købt mig et Canon 60d, og kom i tanke om, at jeg havde jo dette Makron liggende, og det kunne være sjovt at påmontere mit canon på det, blot for at tage nogle billeder af månen, Man må jo tage udgangspunkt i dét udstyr man nu engang har.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad jeg skal bruge af udstyr? Noget med en T-ring? noget med en T-adapter? Mener at okularet til dette Makron er ganske lille i diameter.

Søren Hansen
      Deltager
        • Giant

Du skal bruge en T2 ring til dit kamera mærke

http://www.lyra.dk/udstyr/kamera-adaptere/t2-ring.html,

den sætter du på dit kamera, i den skruer du en Barlow ala denne her

http://www.lyra.dk/udstyr/kamera-adaptere/2x-deluxebarlow.html

eller sådan en her

http://www.lyra.dk/udstyr/kamera-adaptere/telekamera-adapter.html

Så monterer du hele molepivtøjet som du plejer at montere dit okular, stiller skarpt, trykker på udløseren og hey presto, du er astrofotograf

Det er selvfølgelig MEGET forsimplet, men det er basalt hvad der skal til. Senere kan du gå i gang med inertgas fyldte dedikerede astrokameraer, men når du kommer dertil, skal du være klar til at pantsætte din førstefødte for så er du oppe i noget der koster snuden af en jetjaver

Du kan også komme her forbi og få en lille snak og hands on om hvad det drejer sig om.sidewind2015-01-14 18:18:30

thomas.rehling
        Deltager
          • Planet

Hej Sidewind.

Tak for din besvarelse 🙂

Som jeg forstår det, så kan jeg med det nederste link du sendte, bruge min okularer, mens det ikke er muligt med en barlow. er det rigtigt? Men de okularer som kom med teleskopet er nok ikke mere værd en 5kr, så ville man få et bedre billede af en barlow? eller er det hip som hap?

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Det er nok tvivlsomt, om det vil være muligt at opnå fokus med et kamera direkte på. Måske det kan lade sig gøre via noget okular-projektion.

Sidewind: Hos mig viser alle 3 links bare til http://www.astro-forum.dk/.

PS: Hvordan i alverden kan Lauritz.com vurdere det teleskop til 8750 kr., og hvordan kan det opnå hammerslag på 2700 kr.?!?!?!?

Søren Hansen
            Deltager
              • Giant

Thomas:

Det har du ret i, og om okular er mere værd end en femmer, lader sig komme an på en prøve.

Du er velkommen til at komme forbi, tag teleskop med, og så prøver vi da bare

Jakob:

Så er links rettet

Lauritzcom, for at få så meget som muligt hjem, og en så høj kommision som muligt

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

Prøv engagn at se linket til denne tråd: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=11124

Som skrevet blev det viste teleskop solgt i Aldi for nogle år siden for ca. 700 kr. Til den pris var det OK, monteringen var fx mere solid end det sædvanlige dingleværk, der følger med billige teleskoper. Der fulgte en del uanvendleigt tilbehør med (søgekikkert, barlow, mærkeligt grønt filter). Det gik i Astro-kredse under navnet “Aldi-baran”. Jeg havde selv et, som jeg senere solgte videre for 300 kr. Laurits.com’s vurdering er grebet ud af det tomme rum, og har de solgt det for 2700 kr. ligner det egentligt bedrageri.

Det burde sagtens kunne tage nogle billeder af månen, den behøver jo ikke lange eksponeringstider. Du kan få en anvendelig barlow-linse for ogle få hundrede kr.
                GFo’ fornøjelse, FinnR

thomas.rehling
                Deltager
                  • Planet

Ja, det er grotesk at Lauritz har vurderet den til så høj en pris, samt at den blev solgt for 2700… Der er nogle på lauritz som har klappet i deres små hænder.

Jeg køber mig en barlow, og leger med det i et års tid, så må vi se, hvad som først skal opgraderes 🙂 Sidewind: jeg tager dig nok på ordet, og kommer forbi når jeg får mere tid engang i feb 🙂

thomas.rehling
                  Deltager
                    • Planet

Hej med jer.

Jeg har nu købt barlow t-adapter og t-ring, påmonteret det på teleskopet, og kameraet i den anden ende. Men jeg kan ikke stille skarpt på månen!! Jeg kan ikke dreje mere på det der fokus-hjul, mangler lige de sidste millimeter. Det er som om at kameraet er for langt væk. Billedet bliver uskarpt, meget uskarpt1 Hvorfor skal det være så svært at tage et simpelt billede at månen??? Hvad gør jeg galt? Hvad har jeg overset?

Vh.

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Thomas

Det er ikke sikkert du gør noget galt. Du skal selvfølgelig være sikker på, at du har sat det hele rigtigt i. Adapteren skal helt ind i hullet.

Men det kan også være, at okularudtrækket simpelt hen er for langt til at det kan lade sig gøre, da den skal længere ind med et kamera, end den skal hvis der bare sidder et okular. Det kan ofte være tilfældet med ældre eller billige teleskoper, der aldrig har været tiltænkt foto. Det var dette jeg antydede allerede i min post fra d. 14 januar.

thomas.rehling
                      Deltager
                        • Planet

Tak Jacob. Jeg tror at det er okularudtrækket den er gal med. Det skyldes vel at man ønsker et brændpunkt som sidder længere ude, end hvor okularet normalt sidder? Og så langt ude hvor der ikke kan opnås fokus?

John
                        Deltager
                          • Nova

Thomas kan du linke til den adapter du bruger

mvh

John

thomas.rehling
                          Deltager
                            • Planet

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Thomas, jeg har samme barlow og havde også lidt bøwl med fokus til at begynde med. Henrik (Lyra) var til stor hjælp, og på min newton (SW Expl. 130 PDS) skulle setuppet være som følger:

Barlowen skal kun lige netop ind i crayford fokuseren, ca 20 – 30 mm.

På kameraet beholder jeg T-ring samt næsestykket (som går ind i caryford fokuseren når jeg kører uden barlow) og den skal også kun lige netop ind og have fat i barlowen, ca 20 – 30 mm.

Sådan ca:

rudibr2015-02-06 12:21:11

/Rudi B. Rasmussen

thomas.rehling
                              Deltager
                                • Planet

Jeg vil gerne vise et billede at Barlowen og hvordan jeg har sat det sammen, men jeg kan ikke uploade billede. Den bliver ved med at sige, “Du har allerede uploadet en fil med det samme navn.”. For den barlow jeg fik med posten, er ikke helt identisk med den jeg bestilte. Næsestykket? Hvad bruger man det til? (Tror det er på tide at jeg melder mig i en altro-forening!)

thomas.rehling
                                Deltager
                                  • Planet

Så lykkedes det, der skulle en anden browser til.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'T-ring? T-adapter?' er lukket for nye svar.