› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › synscan v4
- Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 3 måneder siden af Ulrik Krog. This post has been viewed 986 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. oktober 2018 kl. 15:58 #319390
Ulrik KrogDeltager- Asteroid
jeg har en skywatcher 150p med synscan v4.
er der nogen af jer i nærheden af fyn der har synscan v4, som er tilsluttet pc..??
Jeg ku vildt god bruge lidt hjælp, jeg ar alt udstyret men kan simpelthen ikke få den til at koble til min pc, den melder fejl. enten er det udstyret eller er der min synscan..da jeg købte den for uger tilbage så jeg den koblet og virke, dog på en rs232port, og jeg skal ha den koblet på usb (rs232 til usb) er original,nogen der kan hjælpe en håbløs amatør
mvh ulrikVedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
29. oktober 2018 kl. 12:25 #319395
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Ulrik
Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men et godt råd er at tage kontakt til en lokal astronomisk klub for at få vejledning. Der er som regel mindst en pc-nørd i en klub 🙂
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
30. oktober 2018 kl. 12:57 #319408
steenkhDeltager- Planet
Hej Ulrik, jeg bor ikke i nærheden af Fyn, men jeg har da et SkyWatcher teleskop med SynScan v4 (Hand Controller hardware 4.16; database 4.02; firmware 4.39.05) som fungerer fint sammen med en iPad via en SkyFi enhed. Det jeg har gjort, som svarer mest til at bruge et RS232-kabel til at forbinde SynScsn-enheden med en computer, er nok at opgradere firmwaren til min nuværende version. Hvis du kan det, så ved du i det mindste at kablet ikke er defekt.
30. oktober 2018 kl. 13:01 #319409
Det kan jeg ikke.. Jeg har ikke rs232 port men en original signalomsætter til USB.. Jeg kan under ingen omstændigheder komme i kontakt med enheden..
Det virkede for 3 uger siden på en rs232 port hos ham jeg købte det af30. oktober 2018 kl. 14:03 #319410
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Ulrik,
Hvis din pc kun har USB port, skal du bruge en USB til seriel adapter.
https://www.google.dk/search?client=opera&q=usb+til+seriel+adapter&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
VIGTIGT: Det SKAL være en som passer til dit styresystem på din pc. Ellers virker det ikke, og du får aldrig forbindelse.
Mvh
Mogens30. oktober 2018 kl. 14:06 #319411
Den har jeg og det er en original synscan
31. oktober 2018 kl. 10:40 #319428
steenkhDeltager- Planet
Når jeg tænker over det, så har jeg måske den samme RS-232 -> USB som dig, for jeg bestilte også en kort efter at have fået mit første SynScan-teleskop. Det er bare måske 10 år siden, så jeg havde svedt det ud. Jeg tror også at jeg havde nogle problemer dengang med at finde en driver der virkede, for det gik vist ikke lige fra CDROM’en. Teleskopet er i mit sommerhus, og det er ikke helt sikkert at jeg skal derop i denne weekend, men laptoppen jeg bruger til at opgradere firmwaren har jeg hjemme, så jeg vil kigge på om jeg kan finde ud af hvilken driver jeg bruger, hvis altså det går uden at enheden er tilsluttet.
Hvilken driver har du brugt?
31. oktober 2018 kl. 11:54 #319431
Den er hentet på skywatcher hjemmeside.. Den hedder pl2303 v1. 10.0
Jeg har prøvet både win10 og win731. oktober 2018 kl. 23:08 #319434
steenkhDeltager- Planet
Jeg fik tjekket min laptop, og det viser sig at Microsoft for længst har overskrevet den driver, jeg installerede for mange år siden. Konverteren befinder sig i sommerhuset, så jeg må tjekke om det stadig virker når jeg kommer derop.
I øjeblikket står COM1 til 9600 bps, 8 data bits, ingen paritet, og ingen stop bits eller “flow controller”. Hvordan står din?
4. november 2018 kl. 10:13 #319463
Har først lige fået checket.. Alt er det samme som dit.. Bortset fra stop it.. Der kan jeg ikke vælge 0
18. november 2018 kl. 15:49 #319591
steenkhDeltager- Planet
Jeg har nu checket min egen opsætning igen, og til min forbløffelse er mine stop bits nu også 1 og kan ikke sættes til 0. Faktisk tror jeg nu at Sky-Watchers firmwareopdateringsprogram ignorerer den opsætning der er sat på COM-porten, og prøver sig frem med forskellige indstillinger. I manualen står der til sidst:
“By default, the data communication rate between SynScan hand control and the PC is set to be 115kbps. The RS-232C port on some PCs may not support such high rate. If the update process fails after a few tries, you can reduce the rate by pressing the “SETUP” key on the hand control after the power supply is plugged in. This will reduce the data rate to 9.6 kbps . The LCD screen will show the word “Lo” in the lower right hand corner to indicate that it is now in low communication rate. The steps for updating the firmware remain the same except that now it takes longer to complete (about 240 seconds).”
Så hvis håndbetjeningen sættes til 9600 baud, så finder opdateringsprogrammet selv ud af det.
Jeg har selv den nyeste firmware, og vovede ikke at forsøge at overføre noget, ud fra devisen om at man ikke skal rette ved noget der fungerer.
18. november 2018 kl. 16:06 #319592
Det kan være du har ret.. Man skal ikke røre ved noget der kører godt… Men, det irreterer mig nu lidt at jeg ikke kan bruge synscan sammen med pc programmer.
Tak for hjælpen -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.