Synscan tracking driver svagt

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Synscan tracking driver svagt

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af steenkh. This post has been viewed 562 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

steenkh
    Deltager
      • Planet

Jeg har et Skywatcher Dobson 30 cm teleskop med Synscan. Når alignment er overstået, følger det stjernerne udmærket, men ikke perfekt. Det vil sige at jeg i reglen må centrere billedet efter nogle minutter fordi billedet driver en lille smule.

Jeg synes at det går en lille smule bedre når jeg kigger på månen og har Synscanen indstillet på “lunar tracking”. Derfor har jeg også tænkt på om jeg skulle have glemt at stille det tilbage til normal tracking, men det ser ikke ud til at være tilfældet.

I dag har jeg opgraderet firmwaren til den nyeste 4.39.05, men der står ikke noget i Release Notes om at de har rettet problemer med tracking, og jeg kan ikke finde noterne til 4.38 som jeg aldrig fik hentet.

Er der nogen som kender til dette?

Det er er ikke et stort problem, for jeg fotograferer aldrig. Egentlig burde jeg have ventet med at spørge jer andre om dette til jeg har set om den nye firmware ændrer noget, men det er ikke til at sige hvornår det bliver stjerneklart igen, og jeg er utålmodig og vil gerne have noget at bekymre mig om indtil da!

steenkh
      Deltager
        • Planet

Ikke så snart har jeg brokket mig på disse sider, før der kom en uanmeldt klar stjernehimmel! Dvs vejrudsigten stod skyet og regn hele natten, men ved 22-tiden var der alligevel stjerner, og det holdt sig til midnat..

Jeg efterlod på teleskopet et kvarters tid og da jeg kom tilbage var billedet rykket ca en halv grad. Suk.

nahilas
        Deltager
          • Giant

Hej Steen

Er det en ækvatorial montering? Så har polindstilling rigtigt meget at sige for hvor godt den tracker.

EDIT: Ups! Så ikke du skrev dobson. Nevermind :).Nahilas2017-09-17 21:40:25

agrauballe
          Deltager
            • Planet

Jeg har også en 12″ skywatcher med synscan, som jeg synes tracker ok, især lige efter alignment.

Husk at angive daylight saving som yes under sommertid og no under vintertid. Jeg plejer at bruge two star alignment, hvad bruger du?

agrauballe
            Deltager
              • Planet

Min er i øvrigt en az montering

steenkh
              Deltager
                • Planet

Jeg bruger altid two star alignment fordi det tager for lang tid med tre stjerner (jeg kæmper altid med søgeteleskopet eller rødpunktsøgeren som af en eller anden grund altid er ude af justering når jeg skal bruge den).

Sommertid er korrekt indstillet og koordinaterne har jeg taster ud fra telefonens GPS og jeg befinder mig altid på samme plads.

Jeg synes at have bemærket at efter alignment, så finder den alt i nærheden rimelig godt, mens objekter hvor den skal dreje en halv omgang gerne lander mere i udkanten af billedet. Gad vide om det kan være et problem at teleskopet står på en ujævn græsplæne og derfor nok ikke står i water?steenkh2017-09-17 23:13:43

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Når du har lavet en to stjerne indstilling, så burde det være OK, men…måske du ikke har langt nok mellem stjernerne? og får du centreret stjernerne i felten (trådkors) og måske en 3 stjerne indstilling er bedre? samt ikke mindst, som du selv er inde på – vater?

Hilsen Claus

steenkh
                  Deltager
                    • Planet

Jeg vælger altid de stjerner som Synscanen foreslår, med mindre de er bag et træ. Ellers vælger jeg så vidt muligt stjerner med 90° imellem dem.

Egentlig troede jeg at det ikke betød noget for altazimut monteringer om de er i vater (du har ret: det staves med v, selvom det kommer fra nedertysk). De to motorer skal jo arbejde lige meget uanset hældningen. Tror jeg.

agrauballe
                    Deltager
                      • Planet

Jeg har ofte også problemer med hvor nøjagtig den er når man flytter den et helt andet sted på himlen (langt væk). Tror ikke man kan forlange en helt nøjagtig goto (langt væk), men at den hjælper mig til stort set at finde objekterne præcist. Jeg plejer at benytte PAE funktionaliteten lidt løbende for at forbedre nøjagtigheden omkring de objekter jeg kigger på, tror også det på en måde genkalibrerer alignment/tracking.

https://storage.googleapis.com/skywatcher-canada/upfiles/en_download_caty01335568752.pdf

Se også denne

https://stargazerslounge.com/topic/136314-skywatcher-synscan-goto-what-the-manual-doesnt-tell-you/agrauballe2017-09-18 09:38:44

steenkh
                      Deltager
                        • Planet

Du har ret i at hvis teleskopet ikke rammer helt i plet når det er flyttet til en anden del af himlen, så må man også forvente at den ikke tracker korrekt. Det kan godt være at jeg skulle bruge PAE noget mere.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Synscan tracking driver svagt' er lukket for nye svar.