Synscan HK????

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Synscan HK????

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 190 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Hejsa

Jeg har observeret noget ret irriterende med min Synscan kontrol, som jeg ikke er sikker på hvad skyldes..

Når jeg skal allignere, naturligvis efter 3 stjerner, så vælger Synscan nogle gange stjerner der ligger under mit synsfelt. Dette kunne eksempelvis være, hvis jeg starter med at allignere efter Arcturus og så bare vælger de stjerner som den foreslår som de første. Hvis jeg så alligevel starter med Arcturus, kunne jeg jo så i stedet vælge Dubhe og Capella som de 2 andre stjerner…. Alignment failed!!! melder håndkontrollen ubarmhjertigt.

Hvis jeg så i stedet vælger at alignere efter Capella, Procyon og Arcturus vil den gerne. Den kan faktisk være så tåbelig, at skulle jeg falde i unåde og vælge Pollux i stedet for Procyon, så straffer den mig prompte med de onde ord “ALIGNMENT FAILED!!!”.

Er min håndkontrol besat, dum eller har den bare lyst til at vise sin diktatoriske side??

MHansen2009-05-01 21:50:39

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Du kunne jo sætte min grader, så burde den ikke vælge stjerner under dine settings.
        Jeg fik i starten kun den fejl hvis jeg synkede på en forkert stjerne, nu bruger jeg EQmod.

mhansen
        Deltager
          • Nova

Hvordan kan man synce til en forkert stjerne, som håndkontrollen i grunden selv foreslår.. Men jeg brugte også EQMod, indtil jeg mistede mit computerkabel (Det gik i stykker), som Henrik R. nu er ved at skaffe og sende til mig.

Men indtil da, må jeg jo bruge den gode gamle håndkontrol.

Har du i grunden nogle erfaringer med at parkere teleskopet i et par timer og så tænde for det igen.. Mister det meget af sin præcission eller er det okay?

Ligeledes så har jeg et andet spørgsmål angående håndkontrollen, som jeg ikke synes jeg kunne finde svar på. Når man har parkeret og slukket teleskopet, så vil det jo spørge om man vil starte fra den parkerede position, når man tænder igen. Denne funktion skulle sikre at både allignering og PAE er gemt. Men hvis man nu vælger nej til at starte fra den parkerede position, sletter håndkontrollen så BÅDE alligneringen og PAE eller er det kun alligneringen. For det er jo ikke så smart at man allignerer efter nye punkter, men stadig præciserer efter gamle alligneringer.

(Jeg plejer nemlig at lave PAE på 1-3 ekstra stjerner. Gerne Dubhe, Vega og Regulus, ved en Capella – Procyon – Arcturus allignering)

MHansen2009-05-01 22:23:36

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Ork, jeg er totalt position døv, jeg kan snildt synke på en forkert stjerne hvis jeg bruger 3 Star.

Ingen erfaring med det, men jeg har prøvet at lade den stå et par aftener og starte op igen efter park og med en one star var den meget tæt på, skulle kun justere lidt og synke.

Har aldrig brugt PAI, men ved nej til start tror jeg også den sletter det hele, da jeg de gange efter hukommelsen altid er det samme fra aligment stjernen eom ved nystart, eller tæt på i hvert fald.

Ved EQmod, laver jeg en Align star til det om jeg vil lave foto, slet den og laver en Nstar.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Synscan HK????' er lukket for nye svar.