› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › SynScan GoTo align – hvor pokker er den stjerne?
- Dette emne har 23 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 269 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. september 2015 kl. 10:29 #137270
RudiDeltager- Neutron star
Jo jo Jakob, jeg tror da nok at jeg forstår hvad I mener.
Mit problem er blot at AT kører meget ustabilt, i hvert fald på mit setup, se dette indlæg.
Så mit budskab med pdf filen er som jeg skrev i første indlæg, hvis du bruger SynScan GoTo og ikke andet, og nogle gange har problemer med at huske hvilke stjerner det lige er at du kan aligne på osv osv, så kan listen nok være nyttig.
På min foretrukne observations plads derhjemme er der et hus i vejen (mit eget) fra N til NØ, et pæretræ i SSØ til S plus lidt andet snalder, så derfor er det vældigt nyttigt for mig hurtigt at kunne finde en håndfuld stjerner at aligne på i det område jeg vil udforske den pågældende aften.
Mht AT, så opgiver jeg nok at få det til at køre ordentligt på min PC. Men jeg skal da prøve at køre EQMOD og Cartes Du Ceil en aften, her er det vist nok også muligt at aligne på hvad som helst, dvs at man slewer hen på et objekt i okkular/kamera og fortæller Cartes Du Ceil og/eller EQASCOM hvor man er (link)
/Rudi B. Rasmussen
24. september 2015 kl. 14:38 #137273
thommyDeltager- Giant
Hej Rudi,
Jeg kan nu sagtens følge dig. Jeg bruger også stadig håndkontrol, dog Celestrons udgave, til at aligne med. Faktisk også til at finde klare stjerner nær det objekt, jeg vil fotografere. Og jeg har heller ikke lige alle de arabiske stjernenavne i hovedet, så dit bidrag er værdsat!
/Thommy
24. september 2015 kl. 15:14 #137274
Fint Thommy, Celestrons og SkyWatchers align stjerner er jo sikkert næsten identiske.
Jeg overvejer også at indikere align stjernerne i min Pocket Sky Atlas med en gul marker, men det kræver lige lidt overvindelse da bogen er helt ny.
rudibr 2015-09-24 15:16:19 /Rudi B. Rasmussen
24. september 2015 kl. 15:32 #137276
tom.aDeltager- Super Giant
rudibr wrote: Kender du det; at stå ude under en knipsede klar stjernehimmel og gerne vil hurtig i gang.
…..
GoTo…??
Men det er jo bare at slæb udstyret ud og så gå i gang. Så hvorfor bruge kostbar tid på at fortælle en computer hvor den er i verdenen!
Man kan vel sin stjernehimmel og U2000?
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/24. september 2015 kl. 16:07 #137277
Rigtig nok Tom. I 9 ud af 10 tilfælde nøjes jeg også bare med en pol align og så blot tænde håndlontrollen og sætte den i siderisk- lunar- eller solar tracking, alt efter hvad der skal observeres/ fotograferes. Men en gang imellem slår mine star hopping evner ikke til, og så er GoTo nu meget smart.
/Rudi B. Rasmussen
24. september 2015 kl. 17:12 #137278
jakob.andersenDeltager- Super Giant
rudibr wrote: Jo jo Jakob, jeg tror da nok at jeg forstår hvad I mener.
Mit problem er blot at AT kører meget ustabilt, i hvert fald på mit setup, se dette indlæg.
Jeg mente nu Munkholm ikke helt havde forstået hvad du mente 😉
Det er rigtigt nok at du kan aligne EQMOD hvor som helst via bl.a. CdC. Det der sker når du trykker på sync-knappen, er bare at du siger til controlleren, i det tilfælde EQMOD, at nu peger teleskobet der hen hvor CdC tror det er. AT gør heller ikke andet end at finde ud af hvad du rent faktisk kigger på og meddele dette til controlleren, som så kan tilføje et alignment-punkt.
24. september 2015 kl. 17:44 #137282
Det vil jeg prøve næste gang, som du skriver i AT tråden overfor, så har jeg det skidt med at bruge en aften ude under stjernerne til alt for megen bøwl.
/Rudi B. Rasmussen
25. september 2015 kl. 09:24 #137298
Frank LarsenModerator- Super Nova
rudibr wrote: Det vil jeg prøve næste gang, som du skriver i AT tråden overfor, så har jeg det skidt med at bruge en aften ude under stjernerne til alt for megen bøwl.
Hej Rudi
Nogen gange er man nødt til at bide i de sure æble og køre “Technical time” – den kommende tid med fuldmåne er jo en oplagt mulighed.
Det er tid der er godt investeret.Og tak for link !
Jeg bruger denne når jeg skal finde ud af hvor teleskopet peger hen når jeg skal synce EQMOD:
http://nova.astrometry.net/
Den har endnu ikke fejlet for mig. Lidt mere manuelt end AT, men flere muskler.25. september 2015 kl. 09:35 #137299
Ja Frank, det har du ret i. Jeg brugte da også flere fuldmåne aftener sidste år med at blive fortrolig med PHD. God ide at bruge nova.astrometry.net, den bruger jeg jo alligevel tit. Så kan man jo køre en halv automatisk sync til EQMOD.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'SynScan GoTo align – hvor pokker er den stjerne?' er lukket for nye svar.