› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › SynScan GoTo align – hvor pokker er den stjerne?
- Dette emne har 23 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 268 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. september 2015 kl. 20:13 #137182
RudiDeltager- Neutron star
Kender du det; at stå ude under en knipsede klar stjernehimmel og gerne vil hurtig i gang.
Når der så skal alignes omkring feks Orion, og du ikke lige kan huske hvilke stjerner SynScan kan aligne på, eller om det er Rigel eller Bellatrix der er nordligst? Ja, så står man og fumler med stjernekort (eller smartphone) i den ene hånd og SynScan kontroller i den anden. Så kan dette pdf dokument være nyttigt:
http://www.iceinspace.com.au/download.php?10d72300ac5d3762f0529eb11977fb68
Jeg skal i hvert fald have det printet og lagt i okkular kufferten til næste gang det (hvis det da snart sker) bliver klart vejr.
/Rudi B. Rasmussen
21. september 2015 kl. 20:15 #137183
astrojensenDeltager- Neutron star
Næææh – det problem kender jeg ikke.
Thomas, Bornholm
21. september 2015 kl. 20:27 #137186
Ha ha, det regnede jeg heller ikke med at du havde. Jeg husker stadig hvordan du sidste år i Kompedal, da jeg spurgte om jeg lige måtte prøve et kik på M27 i din Dobson, noncelant med venstre hånd og næsten uden at kikke i okularet svingede du hen på Håndvægten.
Godt nok er jeg styrmand fra den gang man lærte at navigere efter stjernerne, men den paratviden er lidt rusten
rudibr 2015-09-21 20:36:22 /Rudi B. Rasmussen
21. september 2015 kl. 20:36 #137187
Det har altså også taget mere end et par år at lære stjernehimlen så godt at kende – især fordi antallet af klare nætter herhjemme jo ikke er overvældende.
Men faktisk kan jeg ikke navnene på ret mange stjerner. Derimod kan jeg finde temmelig mange deep-sky objekter ud fra hukommelsen.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2015-09-21 20:37:40 21. september 2015 kl. 20:41 #137188
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Det har altså også taget mere end et par år at lære stjernehimlen så godt at kende – især fordi antallet af klare nætter herhjemme jo ikke er overvældende.
Men faktisk kan jeg ikke navnene på ret mange stjerner. Derimod kan jeg finde temmelig mange deep-sky objekter ud fra hukommelsen.
Thomas, Bornholm
og uden at stå med mobilen i hånden…
mvh
Lars21. september 2015 kl. 21:32 #137192
Mobilen, det nymodens skidt, ødelægger nattesynet.
Thomas, Bornholm
21. september 2015 kl. 21:43 #137193
Ja. En iPhone kan i hvert fald ikke dæmpes nok
/Rudi B. Rasmussen
21. september 2015 kl. 21:50 #137194
lindhardDeltager- Super Nova
rudibr wrote: Ja. En iPhone kan i hvert fald ikke dæmpes nok
Enhver lampe vil tage nattesynet, hvis man skal kigge ind i lyset.
mvh
Lars21. september 2015 kl. 22:31 #137196
Selv min meget svage lommelygte, dæmpet med rødt papir OG sort tape, der dækker 90% af åbningen, skader mit nattesyn, når jeg bruger den til at lyse mine stjernekort op med. Og den kan dårligt være svagere, for så kan jeg ikke læse kortene!
Også derfor er det utrolig svært at tegne deep-sky objekter. Har man lys, så man kan tegne, kan man ikke se dem, og vice versa.
Thomas, Bornholm
21. september 2015 kl. 23:11 #137198
denjnieDeltager- Planet
Super! Denne liste har jeg flere gange tænkt på, tak
22. september 2015 kl. 07:49 #137202
allan_dystrupDeltager- Nova
Astrojensen wrote: Selv min meget svage lommelygte, dæmpet med rødt papir OG sort tape, der dækker 90% af åbningen, skader mit nattesyn, når jeg bruger den til at lyse mine stjernekort op med. Og den kan dårligt være svagere, for så kan jeg ikke læse kortene! Også derfor er det utrolig svært at tegne deep-sky objekter. Har man lys, så man kan tegne, kan man ikke se dem, og vice versa. Thomas, Bornholm
Ja, det er en fin balanceakt at sketche DS-objekter.
Jeg skal også have tunet min røde pandelampe, den er pt. for lysstærk,
til at fungere optimalt ved tegnebrædtet.
Her et notat fra en af mine seneste obs.-rapporter :
Making a drawing of M27 at the eyepiece is not easy, as observation of the nebula details requires a good dark adapted eye. Each time I add to the drawing, I have to close my right eye, then dim the red light (holding it inside my left hand) while I make the drawing with my left eye open and my right hand controlling the pencil.
Allan
Allan_Dystrup 2015-09-22 07:50:38 23. september 2015 kl. 12:21 #137245
jakob.andersenDeltager- Super Giant
rudibr wrote: Kender du det; at stå ude under en knipsede klar stjernehimmel og gerne vil hurtig i gang.
Når der så skal alignes omkring feks Orion, og du ikke lige kan huske hvilke stjerner SynScan kan aligne på, eller om det er Rigel eller Bellatrix der er nordligst? Ja, så står man og fumler med stjernekort (eller smartphone) i den ene hånd og SynScan kontroller i den anden. Så kan dette pdf dokument være nyttigt:
http://www.iceinspace.com.au/download.php?10d72300ac5d3762f0529eb11977fb68
Jeg skal i hvert fald have det printet og lagt i okkular kufferten til næste gang det (hvis det da snart sker) bliver klart vejr.
Nej jeg kender heller ikke problemet: Hiv stikket til Synscan-controlleren ud, sæt stikket til EQMOD-forbindelsen i, align med AstroTortilla 😉
23. september 2015 kl. 21:14 #137254
munkholmDeltager- Neutron star
Som Jacob siger, en EQMOD forbindelse og evt. Maxim med Gsc catalog, ellers kan man jo have Stellarium kørende i baggrunden
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
23. september 2015 kl. 22:09 #137257
Ja ja ja gutter. Men hvis man nu bruger SynScan GoTo er det brugbart.
Nu har jeg printet kortene og markeret stjernerne med en gul marker, flere gange da flere af stjernerne jo er på flere af kortene.
/Rudi B. Rasmussen
24. september 2015 kl. 07:23 #137261
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Munkholm wrote: Som Jacob siger, en EQMOD forbindelse og evt. Maxim med Gsc catalog, ellers kan man jo have Stellarium kørende i baggrunden
Jeg tror nu du misforstår Rudi en smule. Selv om man styrer fra computeren og et eller andet planetarieprogram, skal der stadig laves en alignment. Det er her at AT er så stærk, fordi det er stort set ligegyldigt hvor på himlen man laver den.
Det er også her Stellarium falder lidt igennem, fordi den ikke er særlig god til at lave sync.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'SynScan GoTo align – hvor pokker er den stjerne?' er lukket for nye svar.