Synguider / Nexguide / Settings

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Synguider / Nexguide / Settings

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Rudi. This post has been viewed 110 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har en Synguider som jeg har lidt svært ved at få til at spille ordentligt.

I går startede jeg tidligt, satte op, målte at alt var i vater og brugte laaang tid på at driftaligne. Til sidst kunne jeg ikke længere se stjernen sejle efter 15 min, så min driftalign virker efterhånden.

Selve rutinen i Synguideren er ret enkel, og jeg prøvede med et automatisk setup. Efter Autocal guidede Synguideren “fint”, forstået på den måde at displayet vist guiding, og monteringen blev bumpet med +/-1, men mest stod til 0.

Problemet er at når jeg slår guidingen fra, og eksponerer i et minut, får jeg smukt runde stjerner, men med guiding aktiveret bliver stjernerne aflange.

Prøvede at køre med mindre aggressiveness, og endte med at skrue værdierne ned til 40/40. I dag har jeg så læst i Celestrons manual, at aggresiveness skal ses som “RA and Dec aggressiveness (milliseconds/pixel)”. Det læser jeg som om at en høj setting, vil give mere rolig (mindre aggressiv) guiding.

Er det korrekt?

I går prøvede jeg at køre min eksponeringstid ned på 256 mS, men efter at have læst lidt i Jespers Astrobibel, fandt jeg ud af at 2-4 sek, nok er bedre, da jeg har ret dårlig seeing, pga varme fra huset overfor. Jeg kan se på mit liveview fra kameraet at en stjerne hopper lidt rundt men jeg har svært ved at vurdere hvor meget som skyldes henholdsvis seeing, gear og guiding.

Nogen forslag?

Vh

EDBBob

Eksempel på guidingen. Skudt gennem en C8 på EQ6. Som guidescope bruger jeg en 80mm f/7 ED refraktor. Alting er spændt fast og dobbelt tjekket.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Den var svær. Aggressivenes plejer at betyder mere aggressive korrektioner jo højere tal. Altså, hvis den overkorrigerer sætter man aggressivenes ned, så du skulle jio egentlig have gjort det rigtige. Mere sandsynligt er det måske at kalibreringen er slået fejl selvom den åbenbart har meldt succes.

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Ja, jeg blev også forvirret. Måske er det bare den gode gamle måde med at prøve sig frem, som må på banen

Manualen til Synguideren minder mig om en kinesisk motorcykel jeg havde. Hvis man fulgte manualen til den, blev man slået ihjel på første tur. Den var værre oversat end den famøse oversættelse af Jægerbogen…

Håber på lidt huller i skyerne senere. Så må jeg prøve mig (mere) frem.

Vh

EDBBobEDBBOB2012-01-31 20:38:31

chrjensen
            • Super Giant

Normalt vil jeg forstå agressivenes som hvor meget af den målte afvigelse der bliver korrigeret af mounten. Det vil derfor typisk være et tal mellem 0 og 1 eller 0 og 100 (%). I praksis virker pulseguide systemet ved at sende et signal på en pin svarende til retningen der skal korrigeres (N/S/Ø/V) hvor varigheden af signalet angiver hvor stor korrigeringen skal være. Noget kunne tyde på, at det er denne værdi der hentydes til (i praksis fungere den jo også som en måde at justere agressivitet på). Ligegyldigt hvad, vil jeg da mene at lavere tal = mindre hysterisk guiding.

Bruger du et program til at styre guidingen, eller kører gennem håndkontrollen? De fleste guideprogrammer har en graf der viser korrektionerne. De skal helst ligge rimeligt stabilt omkring 0. Cykler de op og ned ved hver korrektion indikerer det for stor agressivitet.
            chrjensen2012-01-31 21:27:35

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Synguideren er en standalone guider, så den kan desværre ikke outputte data til software. Det var lidt en fejl investering, men jeg bildte mig selv ind at det ville være enklere. Jeg skulle have købt en alccd5 i stedet, men det bliver næste gang. I første omgang vil jeg prøve at få den til at virke, og jeg har en fornemmelse af at jeg ikke er langt fra.

Det virker i øvrigt som om Synguideren fungerer ala en PID kontroller (Propertional/Integral/Differential). Det er mange år siden jeg rodede med dem, men lur mig om ikke man kan få sådan en på en chip for en femmer nu til dags. Basicly fungerer den ved at måle størrelsen på fejlen ift målet, og regulere justeringen derefter, så man får mindre overshoot mm.

Vh

EDBBob EDBBOB2012-01-31 22:21:01

kila
              Deltager
                • Super Giant

Hej,

Synguider har jeg dårlige erfaringer med.

Tastaturet fungerer ikke godt i frost og ved -10C og derunder fejler den helt.

Den følsomhed er også alt for dårlig. I en tidligere tråd opsummerede jeg mine resultater og så vidt jeg husker så er den 2 magnituder mindre følsom end mit gamle Atik 16ICHS kamera.

For mig at se er den penge ud af vinduet og har pakket den væk.

mvh Kim

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Kim,

Du har helt ret med tasterne. De er virkelig ringe.

Den er heller ikke særlig følsom, og med mit nuværende setup kan jeg ikke justere mit guideteleskop ift hovedteleskopet. Det gør det lidt ligesom at vinde i Lotto, når man endelig ser en prik på displayet.

Til gengæld er jeg ikke, med mine nuværende astro evner, rigtigt i stand til at vurdere om den fungerer endnu. Den gør et eller andet, og er ret lærerig at arbejde med. Da jeg købte den skulle jeg bære udstyret 25m for at stille op, men nu står kikkerten under 5 meter fra min computer. Det åbner helt nye muligheder for at trække kabler… Et alccd5 står på listen over indkøb. (Blandt meget andet). Måske oven i købet en Lodestar, så problemet er løst en gang for alle.

Vh

EDBBob

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Hmmm…

I dag prøvede jeg først med 4 sek eksponeringstid, og høje settings for agressiveness (auto cal foreslog over 500). Det virkede slet ikke, og guideren overkompenserede helt vildt.

Derfor prøvede jeg at gå den anden vej. I manualen står der at men skal prøve at komme ned i brightness ved at nedsætte eksponeringstiden, så guideren bedre kan kompensere PE. Så ned på 64 mS, og det hjalp da jeg samtidig skruede værdierne for agressiveness ned til henholdsvis RA(60) og DEC(40). Seeingen er skidt da mit motiv står en meter over et tag overfor, men nu kan jeg få guideren til at køre 1 min eksponeringer med 550’en gennem C8’en.

Ikke helt skidt, men helt ærligt har jeg prøvet Israelske 7bit isotop scannere (uden manual) som var nemmere at gå til. Synguideren er sikkert fin hvis man kører meget ud, men min ryger til salg for en slik om ikke ret lang tid… (Som Neil Young sang: “It’s a piece of crap”)

Vh

EDBBob

EDBBOB2012-02-02 22:38:12

kila
                    Deltager
                      • Super Giant

Ja, synguideren er noget skidt. Kikkede på mine målinger fra sidste år. For at guide på en mag 7,8 stjerne skulle jeg eksponere 2 sek! Med den samme eksponeringstid kan Atik16 og PHD guide på mag 12. Med Atik kan jeg også se om det er det rigtige område jeg er i. Synguiderens skærm er stort set værdiløs.

Håber vi med denne tråd at andre herinde skal spilde penge på den dims og ikke få andet end frustrationer for pengene!

Mvh Kim

Anonym
                        • Nova

Synd med det lort,men takk for info !

Så er penger spart Thumbs%20Up

Mads
                        Deltager
                          • Giant

Tak

Er i gang med at lave et guide setup med en Eq-6 Pro,og faldt over synscan … selvom proportionel intergral indregulering hører til mit daglige speciale,siger jeg tak og hopper videre

Mads

Mads-H2012-02-06 21:34:32

henrik
                          Deltager
                            • Nova

Hej EDBbob

Det er en skam.

Jeg har selv prøvet en synguider og den virkede ok.

Det var dog også en noget kortere brændvidde end din

Jeg kan prøve at teste den, for at se om den virker dårligere end den jeg prøvet

Mvh Henrik

http://www.lyra.dkHenrik2012-02-08 11:48:07

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Henrik.

I går fik jeg rodet lidt mere med Synguideren, og fik den til at guide nogenlunde. Jeg brugte C8’en som hovedteleskop, med et 550D i primefokus, på en Eq6. Som guiderør brugte jeg min 80mm f/7 semiapo. De 2 meter brændvidde, fornemmer jeg er svære at guide ligemeget hvordan man gør, da f.eks. seeing virkelig driller guideren.

Det lykkedes mig at tage op til 10 min eksponeringer, som jo ikke er så ringe endda. Samtidig fandt jeg, med 5 sek eksponeringer, ud af at der er fem stjerner i Trapezium, så summa summarum, syntes jeg egentlig at guideren fungerede ok.

Med ovennævnte setup, og en auto cal af guideren, sætter den værdierne for agressiveness højt (600-800) og så overkompenserer den helt vildt. Skruer man værdierne ned til 100-200 passer alting meget bedre. Kan man samtidig komme ned på 128 mS eksponeringstid, begynder det virkelig at hjælpe. Jeg tror det er lidt ala Orions AO-guider. Med kortere brændvidde på hovedteleskopet, kan man gå højere op i eksponeringstid, uden problemer.

Jeg har dog to problemer med Synguideren:

For det første er det svært at finde en guidestjerne. Det skyldes bla. manglende følsomhed på CCD’en, kombineret med den lille LCD skærm på guideren. F.eks. kunne jeg ikke finde noget brugbart i nærheden af M1. Jeg havde ikke nogen guideringe, og det hjalp selvfølgelig ikke. Løsningen ved andre motiver, var at sætte eksponeringstiden op til 4096 mS og søge lidt rundt, men det fornemmer jeg, ikke er optimalt med den lange brændvidde. Når jeg guider gennem C8’en og skyder gennem 80’eren, kører alting superfint, men så bliver det for alvor svært at finde en guidestjerne.

For det andet er den håbløs at betjene. Man er nødt til at have en diagonal i, for at kunne aflæse displayet, manualen er mildest talt mangelfuld (agressiveness op/ned?), og knapperne på remote’en reagerer kun hver anden gang man trykker på dem. Når man piller remoten fra efter indstilling, rykker man hele skidtet, fordi kablet er svært at få ud.

Altsammen noget man sikkert kan løse med lidt Storm-P og lidt eksperimentering, men hvis man har en computer i nærheden (og er en nørd som mig) tror jeg man kommer længere med et billigt guide kamera, og f.eks. PHD. Det vil tiden vise, for i dag fik jeg mit ALccd5, en Baader Stronghold (temmelig fed dims!) og en reducer til den lange kikkert. Det er derfor det er overskyet, sorry

Vh

EDBBobEDBBOB2012-02-08 16:43:43

henrik
                              Deltager
                                • Nova

Hej EDBBob

Det med skærmen kan jeg godt genkende; Den kan være svær at se.

Jeg guidede med en 70mm refraktor og en 150mm f/5 newton og det er jo en noget anden brændvidde end dine 2000mm (eller 1300mm?). Måske derfor det gik bedre…

Men ellers vil jeg give dig ret i al AL-CCD5/Qcam5/Orion AG med en PC er bedre.

Mvh Henrik

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Morten,

Jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg ville lige høre om du stadig mener at synguideren er noget bras?

Jeg er ved at sammenstrikke en “grap-and-go” foto opsætning, og gider ikke bøvle med tilslutning af PC, så en synguider ville være perfekt i min situation.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Synguider / Nexguide / Settings' er lukket for nye svar.