Synguider

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Synguider

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af landbo. This post has been viewed 80 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

lfvestergaard
    Deltager
      • Moon

Hejsa. Jeg håber der er nogen herinde der kan give mig nogle gode råd omkring brug af en synguider. Jeg har en 200P på en EQ5 med dual axis motor. Jeg har den seneste tid eksperimenteret lidt med en synguider da jeg gerne vil kunne autoguide og opnå længere eksponeringer. Synguideren er sat i finder scopet tilhørende hovedteleskopet indtil videre. Det er lidt bøvlet, men det går for nu. Indtil videre har det været nemt nok at finde en guidestjerne. Jeg ved at der er delte meninger om hvorvidt Synguideren er noget bras eller ej, men jeg synes at jeg kan læse mig frem til, at når man først har fået det til at virke er de fleste ret glade for den, så jeg er fast besluttet på at få den til at virke (endnu i hvert fald!), da jeg gerne vil være uafhængig af en laptop.

Det her er hvad jeg gør. Jeg har alignet korset med mountens akser. Jeg har fået synguideren godt i fokus. Jeg sætter støjniveaet efter forholdende 5-10. Jeg kører eksponeringen på så lav en setting som mulig 128 – 256 eller hvad der passer med at få en brightness på 20-30. Jeg sætter guidehastigheden på 0,5X på handcontrollen (Der er kun mulighed for 0,5 – 2X og 16X)

Jeg låser derefter på en stjerne manuelt, og derefter laver jeg en autocal og guidingen går i gang. Sætter jeg ikke guidingen i gang, bliver stjernen i midten af korset i lang tid, men ligeså snart jeg går i gang med at guide, forsvinder stjernen ud i venstre side i løbet af 20-30 sekunder. Der står RA- i displayet. Jeg kan høre at mounten sender korrektioner til synguideren og stjernen hopper til venstre hver gang den får besked om at korrigere. Det virker som om den sender unødvendige korrektioner af sted. Jeg har forsøgt at skrue ned for aggressiviteten på bade RA og DEC, men det gør ingen forskel overhovedet. Den forsvinder ud til venstre uanset hvad jeg gør.

Er der nogen der har forstand på Synguideren som måske kan forklare mig hvad det er der sker?

På forhånd tak!

Mvh Louise.

landbo
      Deltager
        • Nova

Indrømmet har aldrig set en SynGuider, men der er noget der tyder på den sender impulser med det modsatte fortegn når den skal guide. Undre mig så guideren ikke selv kan finde ud af og vende signalet eller i det mindste skriver den ikke kan holde guidestjernen ?

Ved der er kommet en opdatering til SynGuideren (V1.1). Er det den software du har i “maskineriet” ?

lfvestergaard
        Deltager
          • Moon

Hej Leif. Tak for input! Jeg tænkte det samme, for jeg har 1.0, eller det vil sige, at det havde jeg. Nu har jeg ikke rigtig noget. Da jeg forsøgte at opdatere synguideren afbrød programmet med en fejlmeddelelse om at den ikke kunne kommunikere med synguideren, og lukkede ned. Nu sker der slet ingenting når jeg tænder den. Jeg gætter på at den slettede det gamle software inden den skulle installere nyt. Jeg har gentaget processen adskillige gange med samme resultat. Herligt! Jeg synes ikke ligefrem det bliver nemmere og nemmere

Jeg har skrevet til Skywatcher, så må vi se om de vender tilbage.

landbo
          Deltager
            • Nova

lfvestergaard wrote: Hej Leif. Tak for input! Jeg tænkte det samme, for jeg har 1.0, eller det vil sige, at det havde jeg. Nu har jeg ikke rigtig noget. Da jeg forsøgte at opdatere synguideren afbrød programmet med en fejlmeddelelse om at den ikke kunne kommunikere med synguideren, og lukkede ned. Nu sker der slet ingenting når jeg tænder den. Jeg gætter på at den slettede det gamle software inden den skulle installere nyt. Jeg har gentaget processen adskillige gange med samme resultat. Herligt! Jeg synes ikke ligefrem det bliver nemmere og nemmere

Jeg har skrevet til Skywatcher, så må vi se om de vender tilbage.

Jo ja, surt show. Det lyder underligt da loader softwaren burde ligge fast i en ROM. Håber du hurtigt hører fra folk med større viden end den jeg kan levere.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Synguider' er lukket for nye svar.