› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › sygdomsenheder i amatørastronomien
- Dette emne har 67 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af astrojensen. This post has been viewed 3913 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. februar 2013 kl. 21:48 #97869
mortenDeltager- Super Nova
2 tommer versionen er her
Jeg går ud fra, at du med din ASA er 3 tommer Ø mand (misundelse er en grim ting), så det er nok denneher du har kig på20. februar 2013 kl. 22:03 #97874
allan_dystrupDeltager- Nova
Altså, jeg stemmer klart for at du får den tilmeldingsseddel ud af klappen Mejer…
Selv går jeg til yoga hver tirsdag aften, og jeg har på det seneste flere gange oplevet, at det var skyfrit når jeg tog afsted og stjerneklart når jeg kom ud fra yoga — men guess what : så snart jeg kom hjem igen, var himlen indhyllet i frosttåge og skyer
Jeg tænker at hvis du nu går til Sumba – hver onsdag ville passe mig fint – så var der da et par timer, hvor jeg kunne på luftet refraktorerne…
allan
20. februar 2013 kl. 22:12 #97876
FinnDeltager- Neutron star
Kan godt forstå Peter helst vil havde en 3″ for den 2″ du linker til er ikke ret stor.
Men tror du ikke et gruppekram ville være bedre end meditation i Peters tilfælde ?? er nu ved at være lidt nervøs for ham.20. februar 2013 kl. 22:15 #97877
PeterDeltager- Main Sequence
Kære Morten,
Hvis det er den, der reducerer til 3,6, så har jeg den. Det er en monster-bamse! Jeg har desværre kun haft den brug i mindre end en time, grundet skyer m.m.
20. februar 2013 kl. 22:24 #97879
Peter, er det ikke deres 3″ x0.95 wynne korrektor du har. Den bringer det native f/4 spejl ned til f/3.6. Sætter du min lille beskedne mini reducer på kommer du ned på f/3.
Herved får du mulighed for at blive en ægte ekspert i kollimering og tiltreduktion, og du får leget med f/3, hvorved du får et uimodståeligt behov for en veloce (jeg gætter på, at du vil straks drømme om, at netop velocen ikke har de problemer med tilt, fokus og kollimering, som du slås med ved f/3). På den anden side er tålmodighed jo et af dine fornemste kendetegn.Kræver meditation (og måske gruppekram som Finn skriver, selvom jeg ikke rigtigt kan forestille mig, at du skulle være typen til det – dette kan dog skyldes fordomme, okkult homofobi eller en række andre dybt begravede psykologiske defekter hos mig..)Du har 3″ udtræk på den ASA, ikke? Den er givet meget mere lækker mekanisk end min orion. Vil gerne over og inspicere.morten 2013-02-20 21:26:07 20. februar 2013 kl. 22:33 #97880
astrojensenDeltager- Neutron star
Du har 3″ udtræk på den ASA, ikke? Den er givet meget mere lækker mekanisk end min orion. Vil gerne over og inspicere.
Uha – nu må du ikke blive smittet med akut f/feber, hvis du besøger Peter!
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 22:36 #97881
Thomas
Der er et kick i at søge faren…Veloce, veloce veloce20. februar 2013 kl. 22:46 #97883
PeterDeltager- Main Sequence
Kære Morten,
Inspektion kan i den grad arrangeres. Og jo, det er en 3″. Super-fed sturdy fokuser. Du har ret: det er en 0,95, så 0,73’eren er jo (med de symptomer jeg beviseligt har) et mål i sig selv. Du skal være velkommen til at komme forbi – det kunne være hyggeligt!
20. februar 2013 kl. 22:52 #97884
Thomas
Der er et kick i at søge faren…
Jaeh, det kender jeg godt, også visuelt:
Billede fra swayzeoptical.com
Her består faren i at man kan falde ned fra stigen… Men er du svedt, en fed udsigt, han har deroppe fra… Også uden stige.
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 22:54 #97885
Thomas, du har lagt brillerne, fået mindre hår (og lidt mave) siden jeg så dig sidst..
20. februar 2013 kl. 22:58 #97886
Hæhæ! Ja, mindre hår har jeg da faktisk fået… Brillerne lægger jeg kun om natten. Mave får jeg, når jeg bliver 45, det gjorde min far.
Thomas, Bornholm
21. februar 2013 kl. 00:31 #97897
wiebenDeltager- Nova
Kære Morten,
Jeg har også været ramt af f-feberen i længere tid, og kender nu symptomer og diverse følgevirkninger.
Jeg har dog på det seneste erfaret, at jeg nu også er smittet af en kendt variant af mono-klovsygen. Relaterer dette til behovet for en til stadighed kraftigere foton flux?
Inkubationstiden har været lang, men faresignalerne udmønter sig i en internethistorik hvor sider som Astrodon og Atik optræder dagligt. Det forventes at smittekilden stammer fra Amager nær Kastrup, men kilden kan også være e-båren.
Jeg har dog forventninger om snarlig bedring af f-feberens følgevirkninger, idet min variant af mono-klovsygen resulterer i smalsynethed i form af forsnævring af FOV. Er dette farligt?
Kan det evt. resultere i forstærket f-feber grundet abstinenser for at øge FOV gennem forkortning af brændvidde uden tab af apertur?
Sluttelig ønskes en afklaring omkring behovet for speciel medicinering/meditation, såfremt symptomerne omfatter check af månekalender i forbindelse med fastlæggelse af sociale arrangementer hvor deltagerne består af personer, der ikke er indskrevet i diverse astro-selvhjælpsgrupper.
Ps. Betragtes det som trøstespisning, hvis man har købt en kameralinse med fast brændvidde f1.4?
Wieben 2013-02-20 23:33:34 21. februar 2013 kl. 00:43 #97899
Uha, Heine, det der lyder ikke godt…
Thomas, Bornholm
21. februar 2013 kl. 11:17 #97911
jesperDeltager- Neutron star
“Det forventes at smittekilden stammer fra Amager nær Kastrup” Av! Den sved
. Ja tunnelsyn er en bivirkning af mono-klovsygen. Eneste kendte kur går gennem forstærket f-feber.
Slutresultatet af det hele kan i ekstreme tilfælde blive en gældssanering.
21. februar 2013 kl. 12:59 #97917
Lever man efter reglen, ikke at købe teleskoper for lånte penge, ja så kan det ikke gå helt galt. Jeg har kun brudt mig mod den regel én gang, og det var med et lille forbrugslån på 20.000.
Men det begrænser unægteligt mulighederne på udstyrssiden ganske betragteligt.
Hvad der så måske ikke er en ulempe. Man lærer at nøjes med det man har og presse det til det yderste.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2013-02-21 12:00:35 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'sygdomsenheder i amatørastronomien' er lukket for nye svar.