› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › sygdomsenheder i amatørastronomien
- Dette emne har 67 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af astrojensen. This post has been viewed 3915 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. februar 2013 kl. 21:58 #97758
palle.b.Deltager- Nova
Nå men ikke for at ødelægge noget men jeg er lige kommet ind igen efter en lille times
klart stjerne kik
men så kom der også skyer igen…. men jeg så stjerner det gjorde jeg altså.19. februar 2013 kl. 22:00 #97759
astrojensenDeltager- Neutron star
Man bør altid meditere før et nyt teleskopkøb.
Thomas, Bornholm
19. februar 2013 kl. 22:44 #97769
PeterDeltager- Main Sequence
Nu kom skyerne. Jeg mediterer.
19. februar 2013 kl. 22:45 #97770
edbbobDeltager- Super Nova
De var her før, men nu er der klart igen
20. februar 2013 kl. 08:54 #97799
michaelrDeltager- Super Giant
Kære venner
Dette er en af de sjoveste tråde længe, keep on going
Bedste hilsner
Michael
20. februar 2013 kl. 20:42 #97840
Kære Morten,
Jeg har mediteret som foreskrevet og – kan jeg bedyre – været hinsides de vildeste virtuelle købssituationer, hvor indkøbsvognen blev fyldt til randen med alskins F-reducerende agregater – men det bliver en snak vi må gemme til senere.
Et faktum er imidlertid at jeg har det mærkeligt efter at have mediteret: en særegen og formentlig farlig kombination af en oplevelse af at have købe- og handlekraft – og på samme tid et ubehageligt skærpet fokus på at reducere ASA’en ned til F2.2. Jeg sidder iPad’en og er klar til at beslutte. Se nu hvad du har gjort!
Som min gamle kørelærer sagde: “Det man kigger på kører man ind i!”. Skal jeg helt afskrive de digitale medier med alle de muligheder de giver for inspararion til ikke-erkendte astro-behov med mulig økonomisk ruin til følge?
Jeg HAR mediteret. Giv mig støtte!
PAa-H 2013-02-20 19:44:20 20. februar 2013 kl. 20:53 #97846
Hvorfor egentlig denne fanatiske fokusering på et superhurtigt f/forhold? Er det et ønske om, at kunne få mest muligt ud af vore få nætter, ved at gøre eksponeringerne så hurtige som muligt?
Ville det egentlig ikke være bedre med et simpelt, bundsolidt og enkelt setup, der var let at bruge og beherske, så man istedet maksimerede antallet af problemfrie nætter, hvor man ikke skal rode med fokus og tracking og guiding og det hele bare spiller max hver gang?
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 20:58 #97848
mortenDeltager- Super Nova
kære Thomas
Det er lidt det der er pointen i mit første oplæg.Kære PeterJeg tror du er klar til den veloce, nu hvor du har mediteret.Du kan evt låne min asa x.75 korrektor. Det vil bringe dig derned. Vi kan evt lave forsøget sammen fordi systemet er hysterisk allerede ved f/3.5. Jeg er ved at få lavet en speciel tilt adapter der passer til den korrektor. Min er kun 2″, så du må leve med lidt vignettering, specielt hvis du ikke vil bruge 8300 chipstr.Jeg tror det kræver yderligere meditation at nøjes med en så lille chip.20. februar 2013 kl. 21:06 #97851
jesperDeltager- Neutron star
Jo Thomas og det er en af grundene til at jeg er blevet så glad for min TV NP. Den yder sit bedste med et mindstemål af bakseri. At den så er håbløst langsom ved f/5.2 og har en håbløs lille 127mm åbning prøver jeg at kompensere for med et “hurtigt” kamera.
20. februar 2013 kl. 21:20 #97855
Jeg synes, jeg kan huske noget med, at alle astrofotografer i sin tid jublede, da CCD’en kom på markedet til amatørbrug. Endelig var det slut med de timelange eksponeringer og man kunne få noget i kassen på få minutter, selv ved f/10! Guiding skulle man ikke bekymre sig om, ved de korte eksponeringer og det eneste minus var sådan set de ret store pixels. Når de kom ned på nogle få mikron, så var alt fryd og gammen…!
Som min svoger siger: “Snydt igen!”
Eller hvad?
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 21:24 #97857
Man kan selvfølgelig også gøre som de Tibetanske munke, mure sig inde i en grotte og meditere i tre år, tre måneder, tre uger og tre dage, og så gå ud og købe sådan én:
http://www.baader-planetarium.de/tec/tec_300vt.htm
Den er f/1.44, derfor skal der mediteres lææææænge…
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 21:36 #97864
Kære Morten,
Puha, alene tanken om at skulle nedskallere til en 8300, fik mig til at vågne brat fra min forbrugsdrøm, hvor jeg havde overtaget – helt uden skelen til begrænsede budgetter! Sikken et chok du gav mig!
Svedig og med ram og penetrant odeur i tøjet – oven på dette chok – hastede jeg ud i observatoriet og monterede en STL-11000 på ASA’en. På vejen tilbage til min varme stue noterede jeg mig – med tankerne andetsteds – at det var overskyet.
Jeg er klar på yderligere eksperimenter – også gerne med din super-reducer (den er sikkert også dyr!!!)
20. februar 2013 kl. 21:43 #97865
mejerDeltager- Super Nova
Jeg er begyndt at gå til Sumba.
20. februar 2013 kl. 21:46 #97867
edbbobDeltager- Super Nova
@Mejer:
20. februar 2013 kl. 21:48 #97868
mejerDeltager- Super Nova
NOT, men for satan hvis ikke snart skyerne forsvinder, så ryger tilmeldingssedlen afsted med posten.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'sygdomsenheder i amatørastronomien' er lukket for nye svar.