› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › sygdomsenheder i amatørastronomien
- Dette emne har 67 svar og 21 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af astrojensen. This post has been viewed 3911 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. februar 2013 kl. 15:57 #97587
mortenDeltager- Super Nova
Aperturfeberen er velbeskrevet og kan findes blandt både professionelle og amatørastronomer.
Dens kendetegn er et uimodståeligt ønske om større åbning, og dens følgetilstande blandt amatører er dårlig ryg, økonomiske problemer samt starten på en ond cirkel med stadige indkøb af større monteringer og større kikkerter. Slutresultatet er ofte desillusionering og ophør med hobbyen, og følgetilstandene er store mængder beton dybt nedgravet i haven.Mig bekendt findes ikke særligt disponerende faktorer.En efter min mening ny sygdomsenhed er f feberen. Den findes så vidt jeg ved kun blandt amatørastronomer, hvor den evt. kan ses sammen med aperturfeberen i en særligt giftig cocktail.Nedenstående beskrivelse er primært baseret på observation af sygdommen på egen krop, samt diskussion med andre ramte.Kendetegnene ved f-feberen er drømmen om at tage dybe billeder på kort tid. En hypotese kan være at utålmodige individder kan være særligt disponerede.Dem der er ramt af f-feberen køber stadigt hurtigere teleskoper. Følgetilstandene af den rene f-feber er økonomiske problemer samt en stadigt stigende frustration over stjerner, der ikke er runde, dysfokusering og tilt. De ramte køber stadig flere reducere og korrektorer (har selv 3) og tiltadaptere (har selv 2). De tror af og til, at de aflange stjerner skyldes dårlig guiding, og køber derfor stadig dyrere monteringer (nået til AP900). Når det ikke hjælper tror de, at det skyldes den kikkert de har lige nu, og drømmer derfor om endnu hurtigere og dyrere kikkerter (p.t. Veloce). Er tilstanden kombineret med aperturfeber kræves endnu bedre monteringer, og følgetilstandene til aperturfeberen kobles med dårlig ryg etc. (eksperimenterer i øjeblikket med 14″ ved f/3.5). Slutstadiet kender jeg endnu ikke, men de ramte har (for) mange forskellige kikkerter i kælder og andre depoter.morten 2013-02-17 14:59:46 17. februar 2013 kl. 16:28 #97593
astrojensenDeltager- Neutron star
Kombinationen aperturfeber og f/feber kendes også blandt visuelle amatørastronomer, hvor den kan have ekstremt uheldige økonomiske bivirkninger for den ramte.
Sygdommen udmønter sig ofte i en meget stor dobsonian med uhyggeligt lavt f/forhold, for at undgå at stå på stiger om natten. Det meget lave f/forhold stiller umådelige krav til mekanikken og okularerne, der praktisk talt ikke kan være andre end Delos eller Ethos okularer.
De hidtil mest ekstreme eksempler er en 14″ f/2.55(!) og en 28″ f/2.75! 20″ f/3.5 er begyndt at blive almindelig og 20″ f/3 er ikke helt sjælden.
Thomas, Bornholm
17. februar 2013 kl. 16:42 #97594
nightskyDeltager- Neutron star
Uha Morten
Dejligt indlæg.
Selv lyttede jeg heldigvis til nogle gode råd omkring f/forholdet og har indtil videre kunnet undgå
at blive smittet.Min OO som er på vej på pension er f/6.3 og den nye er f/6 – jeg var tæt på at købe noget hurtigere
men så huskede jeg mig selv på hvor dejligt nemt det er at kollimere og få skarpe stjerner.17. februar 2013 kl. 17:11 #97598
mortenDeltager- Super Nova
En strategi kan måske være at opdyrke en spejlfobi. Hvis man kan overbevise de ramte om, at det eneste der duer er refraktorer, så kommer de ikke meget under f/5. Hvad man så skal stille op med deres utålmodighed, det ved jeg ikke.
Jeg beholder dog mine spejle og skruer lidt på Gerd Neumanns tilt adapter – når 1) jeg får den, 2) det bliver klart, og 3) jeg ikke skal på arbejde dagen efter – nok henad 2014..
17. februar 2013 kl. 18:16 #97600
jesperDeltager- Neutron star
Jeg har haft godt held med at bekæmpe apertur og f-feberen ved hjælp af refraktormetadon. Indtil videre er jeg næsten symptomfri. Helt rask bliver man nok aldrig, for eksempel er det ikke sundt for mig at besøge Planewaves hjemmeside. Eller på det mere beskedne plan: Hvad med en Hyperstar til C11’eren …
Men det er jo altid overskyet, så en ny dansk variant af sygdommene kunne være længsel efter at emigrere til sydligere himmelstrøg.17. februar 2013 kl. 18:42 #97603
gertDeltager- Giant
jeg synes det største problem er, at man får endnu mere behov for større og bedre udstyr, når man ikke kan komme ud alligevel, fordi der stort set er overskyet hele tiden. Hvis man ikke var syg ville man jo indse, at der ikke er tid under himlen til ret mange eksperimenter, men tanken om, at ligemeget hvad man laver, så ville det kunne gøres bedre med netop det rigtige udstyr overmander én hele tiden….
17. februar 2013 kl. 20:19 #97609
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
HUMOR !!
Men det er jo altid overskyet, så en ny dansk variant af sygdommene
kunne være længsel efter at emigrere til sydligere himmelstrøg.Ups, det er vist den jeg lider (mest) af
17. februar 2013 kl. 20:25 #97612
outlookDeltager- Super Nova
Jeg må indrømme, at jeg har droslet noget ned på det sidste…
Men måske er jeg gået for vidt…
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting17. februar 2013 kl. 20:45 #97622
joergen.kDeltager- Nova
noget stort teleskop til denne montering
18. februar 2013 kl. 10:39 #97666
allan_dystrupDeltager- Nova
@Leif : ligner et alvorligt tilfælde af GEM- feber
18. februar 2013 kl. 12:20 #97676
FinnDeltager- Neutron star
Herligt indlæg og go humor Morten, jeg føler mig slet ikke ramt på nogen måde overhoved, fra vore mail frem og tilbage vil du jo nok give mig ret, det er jo nok nærmere en form for panisk tilstand, eller hvad man nu kalder sådan noget i fagsprog 🙂 🙂
Aparatur feberen og dårlige ryg kan jeg ikke gøre noget særligt ved, men måske kun lindre symptomerne en lille smule. Men måske Abstinenser vedr. pludselig trang til at komme ud under en klar natte himmel, især når man skal tidligt op på arbejde og samtidig kan se alle andre her på Forummet er ude, så kan du jo åbne alle vinduerne i din lejlighed så du ligesom kan få fornemmelsen af at være ude i det fri, og til en hver tid er du velkomme til at logge dig ind på en af mine monteringer i 5 min. af gangen, for det er ligesom grænsen for hvad himlen på vore breddegrader er i stand til at levere i denne tid, og derved kan du selv vælge fra f/3.9 til f/8.
Håber herved jeg kan afhjælpe nogle af de frygtede symptomer inden vi når ind i ¨år 2014, det er jo lang tid at gå med sådan noget.mvh Finn18. februar 2013 kl. 13:02 #97677
jesperDeltager- Neutron star
Gad vide om man kan få hjælp og gruppeterapi hos AA (Anonyme Astronomer).
18. februar 2013 kl. 13:16 #97678
kubachDeltager- Super Giant
HÆHÆ,
Man må nu heller ikke glemme misundelses-feberen der opstår når man er ude at observere med andre der lige har købt noget nyt og “bedre” end de havde før. Den seneste virus der har ramt mange er kulfiber-virusen og var det ikke for de økonomiske udfordringer eller “she who must be obeyed” havde jeg da også lagt mig syg for længe siden.
18. februar 2013 kl. 13:25 #97680
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jesper wrote:
Gad vide om man kan få hjælp og gruppeterapi hos AA (Anonyme Astronomer).
18. februar 2013 kl. 14:56 #97689
michael.bertelsenDeltager- Nova
Der er ligefrem proportionalitet mellem de hurtige teleskoper og dårlig økonomi. Jeg kan prise mig lykkelig over at min likvide beholdning ikke er til den slags pt. og fryde mig over at være “rask” samt tage mig i agt for ikke at “hænge ud” i de finere kredse med de F inficeredehmm… var det ikke for WAF faktoren (wife acception factor) havde jeg med sikkerhed været smittet for længe siden. Det er sgu godt hun kan holde fast i mig så jeg ikke mister jordforbindelsen ligesom dem der er blevet skudt af en F viruskanon. Ikke sært at stjernerne er deforme med den fart I har på – det må være tunnelsyn.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'sygdomsenheder i amatørastronomien' er lukket for nye svar.