SW EQ-5 mod til ST-4 port for autoguiding

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR SW EQ-5 mod til ST-4 port for autoguiding

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 85 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg har en gammel SkySatcher EQ-5 mount med ra/dec motore plus simpel håndkontrol.

Jeg har hidentil kun taget astro fotos med kamera objektiver, men kunne godt tænke mig lidt større brændviede. Jeg har for nyligt haft lånt en F420mm ED70 refraktor af John, og det er uden tvivl et godt teleskop, men mine tre aftener med test af denne gør at jeg har indset at jeg bliver nød til at auto guide for at kunne eksponere længe nok til at opfylde mine krav.

Derfor har jeg tænkt mig at lave denne simple modificering:

http://thx8411.over-blog.com/pages/Add_an_ST4_port_on_the_EQ4EQ5_motor_drives-3258969.html

Næste skridt er så at få kablet fra ST-4 porten (hvorfor hulen skal det være et RJ-12 stik, er det standard i branchen? (jeg har en hel stak RJ-11 og RJ-45 liggende)) og videre til min Mac Book, for PHD findes skam også i en Mac version!!!

Kan det passe at man kan bruge denne dims:

http://www.astrogene1000.com/products/guide_output_web_1/guide_out.htm

Eller findes der andre alternativer der kan anbefales? PS: der er ingen RS-232 eller parallel port på min Mac.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jeg har lüftet emnet tidligere, men det kom der ikke meget ud af, ikke engang en lille Troll kunne lokkes frem.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=10927

/Rudi B. Rasmussen

landbo
        Deltager
          • Nova

rudibr wrote: PS: der er ingen RS-232 eller parallel port på min Mac.

Hej.

Det er ikke meget jeg kan hjælpe med, andet end dit PS. Enhver computerforretning, med respekt for sit fag, burde kunne hive en USB til RS232 converter frem fra lageret. Det kniber erfaringsmæssigt lidt mere med en USB til parrelel printerudgang, også kaldt Centronics stik. Priserne starter fra omkring kr. 75 for kendte mærker ved diverse internetbutikker. Så det skal du ikke lade dig skræmme af.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jo tak Leif.

Men i PHD menuen “Mount” er der et punkt der hedder “GC USB ST4”, og jeg går ud fra at dette interfacer med Astro Gene dimsen jeg linker til? Den koster ca det samme som en USB til RS-232.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
            Deltager
              • Nova

rudibr wrote: Jo tak Leif.

Men i PHD menuen “Mount” er der et punkt der hedder “GC USB ST4”, og jeg går ud fra at dette interfacer med Astro Gene dimsen jeg linker til? Den koster ca det samme som en USB til RS-232.

Ville gerne jeg kunne hjælpe der Rudi. Desværre er min viden inden for guiding minimal, for ikke og sige helt fraværende. Men dimsen du linker til kunne godt se ud til at have påloddet et USB stik ved nærmere eftersyn. Så monstro ikke den kan erstatte noget RS232 eller parrelelport. Jeg forstår dog ikke helt systemet og vil derfor undlade og gætte hvad videre ……..

xplode
              Deltager
                • Nova

RJ12 og RJ11 er samme plugg, men RJ11 bruker kun 4 ledere mens RJ12 bruker 6.

Hvis du har ett guidekamera med ST4 så kobler du monteringa til guideporten på kamera. Enklere får du det ikke

Her er en illustrasjon, ST4 kabelen går selvsagt til EQ5 kontrolleren og ikke monteringa 🙂

Xplode2014-02-21 18:13:33

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Fin illustration Ole, men det er vel med en dedikeret guide-cam med ST-4 port?

Som den gnier jeg er, tænkte jeg at bruge en Philips webcam (kan ikke lige huske modellen, men de laver en med CCD chip til ca 600,-)

Men hvis feks en Qcam har ST-4 port og dit viste setup på illustrationen vil køre med PHD på en Mac, så er det da en nem vej frem.rudibr2014-02-21 18:19:03

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Å kjøpe ett guidekamera vil nok ikke koste deg spesielt mer enn å kjøpe ett webcam for du trenger adapter fra USB til ST4 og å lage til en stabil tilkobling til guidekikkerten.

Shoestring sin ST4 til usb adapter koster $75 + frakt og moms.

Andre tilsvarende ferdige løsninger koster det samme eller mer.

Med ett ordentlig guidekamera vil ytelsen være mye bedre og virke rett ut av boksen 🙂

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Bare lige for at konkludere på denne tråd, skulle nogen snuble over den engang.

Modificeringen var ganske simpel. Jeg fik lige Alan (Thurø) til at føre loddekolben.
                      Og med en QHY guide kamera virker det fint. Se denne tråd:

/Rudi B. Rasmussen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'SW EQ-5 mod til ST-4 port for autoguiding' er lukket for nye svar.