Svejseglas til solobservation

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Svejseglas til solobservation

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af store. This post has been viewed 325 timesbjoern. This post has been viewed 325 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

bjoerk.jensen.nova
    Deltager
      • Giant

Hej alle.

Jeg er kommet meget i tvivl om hvilket type(er) svejseglas der kan bruges til sikker solobservation. Spørgsmålet er kommet i forbindelse med den kommende solformørkelse den 20. marts.

Førhen var det ikke en mulighed hvis man ville være helt sikker på at øjnene ikke tog skade af enten uv eller ir varme.

Men i dag findes der flere slags glas.

Nogen der kender typen ?

Clear Sky’s

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Da jeg også er i tvivl, samt glad for mine øjne, så bruger jeg det sæt briller der var med sidste Sky at Night og har købt to ekstra til resten af familien online hos Astro Optics: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13382

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Mig bekendt beskytter alle svejseglas mod både UV og IR. For komfortabelt at kunne se på solen, skal de være DIN 13 eller DIN 14. DIN 11 er ikke mørke nok.

Thomas, Bornholm

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Her er også en leverandør af alt indenfor solobservation og den kommende solformørkelse:

mvh Viggo.

bjoerk.jensen.nova
            Deltager
              • Giant

Hej og mange tak for input.

Det er Din14 jeg var ude efter.

Jeg bruger ikke selv svejseglas men i stedet Barer Solarfilm.

Det monterer jeg foran objektivet på min WO72 og så må vi krydse fingre for godt vejr på dagen.

Desuden har jeg hørt, at de populære solformørkelsesbriller er udsolgt de fleste steder 😕

store.bjoern
              Deltager
                • Giant

De har stadig solfilter i ark i kikkert-teleskophuset, kan du ikke klippe-klistre noget sammen? Skær det nederste af en lille havregrynspakke med runding, så den passer rundt om panden, skær et felt ud i bunden, film over (som skal sidde 100% fast!) voilá

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Svejseglas til solobservation' er lukket for nye svar.