Svedig aften

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Svedig aften

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

swr
      • Giant

SĂ„ skal der laves teleskopadaptere!

Endeligt ankom min lĂŠnge ventede drejebĂŠnk i gĂ„r eftermiddags, og jeg baksede hele aftenen med at fĂ„ den pĂ„ plads i vĂŠrkstedet. F… hvor var den tung.

Nu er det bare med at komme igang med focus adapter og sĂžjleadapter … nĂ„r jeg altsĂ„ lige har klaret detaljerne med at lĂŠre at kĂžre med sĂ„dan en svend. En gang skal jo vĂŠre den fĂžrste, og hvor svĂŠrt kan det vĂŠre. Man drejer vel lidt pĂ„ hĂ„ndtagene og sĂ„ kĂžrer det?

Whish me luck!

Mvh SĂžren

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Tillykke med den fine bÊnk. Og du bor i SÞnderborg! Jeg kunne faktisk godt bruge noget gevind pÄ en tubus, nÄr du en gang er blevet dus med apparatet.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

SĂžren Hansen
        Deltager
          • Giant

Hej SĂžren.

Tillykke med din bĂŠnk. Jeg kan se du kan slĂ„ gevind og det hele , og nej, det er ikke “bare” at dreje lidt pĂ„ hĂ„ndtagene .

GÞr dig selv en tjeneste at kigge pÄ en afsindig dygtig amerikansk metalslÞjd lÊrer pÄ youtube, han hedder mrpete222, jeg lÊrte en hel del af at kigge lidt pÄ hans +200 videoer om brug af en drejebÊnk .

Kan du fÄ fat i det er der noget plastik der hedder delrin, der er ekstremt godt at Þve sig pÄ, det kan du nÊsten ikke ÞdelÊgge noget ved at bruge.

KnĂŠk og brĂŠk.

P.S. pas MEGET pÄ fingrene nÄr du gÄr i gang. Start eventuelt med denne video: https://www.youtube.com/watch?v=yminOBsjDqg&list=UUKLIIdKEpjAnn8E76KP7sQg

bab160
          Deltager
            • Planet

tillykke med bénken 🙂 har selv en magen til.
            som sÞren siger kig pÄ tuben efter film og start med at fÄ rette bÊnken op med et ur altsÄ klo vanger pinol dok osv det spare dig for mange frustrationer isÊr hvis man gerne vil have tingene skal vÊre lidt prÊcis.
            held og lykke 🙂

swr
              • Giant

Leif, vi kan sagtens finde ud af noget sĂ„ lĂŠnge vi holder os under 11″ som er maks diameter den kan klare. Der gĂ„r dog nok noget tid inden jeg kommer til det med gevind.

SÞren og bab160, tak for tips og links. De falder helt sikkert pÄ et tÞrt sted, sÄ jeg mÄ en tur pÄ Youtube skolebÊnken.

Mvh SĂžren

bab160
              Deltager
                • Planet

Ellers siger du bare til deler gerne af min egner erfaringer 🙂

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

@SĂžren

Ja, drejebÊnke er tunge! Jeg har vÊret med til at flytte et par stykker, og lÊrte at hvis skidtet begynder at vÊlte, sÄ lÞber man! Ikke noget med at prÞve at gribe den!

En anden ting er sikkerheden nÄr man bruger dem. Jeg har set adskillige tunge emner flyve med stor fart gennem luften. SÄ som SÞren skrev: Pas pÄ fingrene (med mere)!

Vh

Morten

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

For nu at blive i det formanende hjĂžrne.

Jeg har opereret et antal patienter, som havde kÞrt et stÄl for hurtigt ind i et emne pÄ en uvant drejebÊnk med det resultat at en stump af stÄlet som et projektil trÊngte ind i deres ene Þje.

swr
                      • Giant

Hej Morten

Tak for dit gode rÄd.

Jeg har stor respekt for de roterende maskindele og det inertimoment der kan blive frigjort pÄ et splitsekund. Derfor har jeg kÞbt et par sikkerhedsbriller jeg kan bruge under arbejdet.

Mvh SĂžren

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Fed maskine,,, du kan ogsÄ lave et slÊde stop hvis det ikke er indbygget, ganske rar at have nÄr man skal helt op til kloen eller samme stop ved flere ens emner.

swr
                          • Giant

Hej Tommy

Det lyder som et rigtigt nyttigt tip.

Hvad er det og hvordan laver man det?

ØdelÊgger man ikke den automatiske fremfÞring hvis man laver et mekanisk stop?

Eller tÊnker du pÄ en mekanisme der kobler fremfÞringen ud?

Mvh SĂžren

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Tillykke SĂžren, den ser sgu lĂŠkker ud Thumbs%20Up

God fornĂžjelse

mvh
                            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Dem pĂ„ jobbet hopper over i gearet, det er ikke sikkert din kan tĂ„le det,,, men igen er šnĂždstoppet’ aktiveret er det nok bedre gearet ryger end man kĂžrer ind i klĂžrerne 🙂

swr
                                • Giant

Tak skal du have Torben.

Tommy, det vil jeg lige undersĂžge nĂŠrmere, for det ville da vĂŠre en elegant lĂžsning.

Mvh SĂžren

bab160
                                Deltager
                                  • Planet

Hej

Hvis det er har jeg et ekstra vange stop til at ligge lige til at montere.

Vh brian

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Svedig aften' er lukket for nye svar.