Svanen i widefield

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Svanen i widefield

• Dette emne har 25 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af hoest. This post has been viewed 288 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

hoest
    Deltager
      • Nova

Hejsa allesammen
      Det var fint fotovejr i går indtil duggen kom ved 2 tiden.Men inden da fik jeg et 300 sec dslr foto i kassen .Taget med Canon D50, Iso 400, linse Sigma 10-20 ved 11mm.På min eq6 uguidet.

max
        • Nova

Flot Thumbs%20Up

med støvskyerne i mælkevejen og det hele.

VH. Max

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Høst . Fint widefield billed . Thumbs%20UpDer nu noget specielt flot over widefield billeder . Jeg

var også ude i går det var for at se Jupeter men min montering drillede med sjove lyde.Angry

Så det har stået på mekanik idag .

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Også pæne stjerner uden guider….

hoest
            Deltager
              • Nova

Tak alle tre
              Har i observeret at der faktisk er flere galakser med i højre side af billedet

Anonym
                • Nova

Hei Høst !

Fantastisk bilde !

Jeg er ikke sikker, men jeg mener jeg kan finne to galakser der i allefall ! Ermm

Mvh Arne Martin

Et pørsmål bare : Har du tatt billede med kamera ” piggyback” på en av dine tubus ?

Arne Martin2009-07-22 18:41:08

Anonym
                  • Nova

Hei Nils !

Mange takk for din hilsen i min gjestebok !

Synd med de der lyder, håper det er fikset og ikke noget alvorligt !

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Flott bilde, Henning! Thumbs%20Up Fint med motiver man ikke ser så ofte.

Mvh,
                    Bjørn

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

“Har i observeret at der faktisk er flere galakser med i højre side af billedet?”

Dem vil jeg meget gerne have udpeget!

Thomas, Bornholm

2mas
                      Deltager
                        • Nova

Det billed er bare superflot . Det har du virklig fanget godt. Ville meget gerne se det i fuld opløsning 🙂

Mogens Zachariasen
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Henning,

Fint billede.

Har selv et billede af samme område, taget på s/h film med 50mm objektiv og W25 rødfilter. Det gir en anden kontrast og belysning af gastågerne i Mælkevejen.

Dit billede skal vendes 90gr. med uret for at ses rigtigt.

Og, den klare aflange stjerne oppe til højre på dit billede er Altair i Ørnen.

Mvh

Mogens

Mvh
                          Mogens

hoest
                          Deltager
                            • Nova

Hej og tak allesammen
                            Her er det samme billede i fuld opløsning og bearbejdet i Nebulossety og ikke kun i photoshop

hoest
                            Deltager
                              • Nova

PS
                              højreklik på billedet klik på vis billede så er den der
                              Og hvor mange af galakserne der virkelig er galakser ved jeg ikke nogle skal nok være dugperler.

Høst2009-07-23 11:27:13

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

“højreklik på billedet klik på vis billede så er den der

Og hvor mange af galakserne der virkelig er galakser ved jeg ikke nogle skal nok være dugperler.”

Undskyld mig, men der er altså ingen galakser i billedet overhovedet (indenfor billedets grænsemagnitude). Det var det jeg forsøgte at antyde i min første besked.

Billedets grænsemagnitude er cirka 9.5, men varierer med graden af vignettering. M57 er kommet med, men kun lige akkurat. NGC 6934, en kuglehob i Delfinen, er yderst svagt synlig. NGC 6946, den klare face-on galakse på grænsen mellem Cepheus og Svanen er IKKE synlig, og det er den klareste galakse i hele himmeludsnittet overhovedet. M31 ligger netop udenfor billedet.

Der er faktisk ikke mange deep-sky objekter med, da de drukner i baggrunden pga den meget lave opløsning og baggrundsstøj.

Men det er stadig et flot billede. Det ligger nær den visuelle oplevelse, og det er faktisk lidt sjældent.

Thomas, Bornholm

hoest
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Thomas
                                  Takker for kritik
                                  Et eller andet sted er det jo et forsøg på at efterligne den visuelle side af sagen.ellers havde jeg nokvalgt en brændvide på mere end 11mmWink

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Svanen i widefield' er lukket for nye svar.