sværhed

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? sværhed

• Dette emne har 26 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 269 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

jakob1234 wrote: Nej jeg har ikke målt spændingen, kan være jeg gør det i morgen – jeg tror jeg vælger at købe den søgekikkert du har linket til, det virker som det helt rigtige – jeg er et eller andet sted også ved at få spat når jeg skal stjernehoppe med den som fulgte med scopet, hele tiden at skulle vende billedet i mit hoved… DeadJeg bruger DDS 334 og det har godt nok drillet med m13 hele dagen. Det tager en krig at stacke de 120 light frames, bias og darks – og HVER gang har den enten lavet billedet kridhvidt, med linjer eller gjort billedet så redshiftet at man skulle tro det var uden for det visuelle spektrumDisapproveDen er igang nu, så jeg håber virkeligt det bliver til noget denne gang…

Ja, det kan på ingen måde blive mere frustrerende og finde noget med en retvendt søgekikkert, end den du har nu.

Og lyspen som Viggo foreslår har jeg ingen erfaring med. Undres over hvordan den skal bruges i prakcis da en sådanne mig bekendt ikke er beregnet til fast montering på et teleskop. Og så skal man vist også passe på ikke og blænde diverse luftfartøjers besætninger.

Har erfaring for de de såkaldte rødpunkts-søgere ikke dutter ikke sammen med mine øjne. Jeg bliver blændet af deres genskind tilbage fra glasset man ser punktet i/fra, det ligemeget hvor lavt lysstyrken bliver sat. Ydermere ødelægger de mit nattesyn, og så er man ligevidt i min lille verden.

Ok med DDS 334. Det er også den udgave jeg kæmper med. Tøws nu den er ret hurtig, da jeg behandler 100 light og 20 dark i pluds 5000*4000 punkters opløsning på omkring en halv time på en kr. 3800 Aldi computer. Problemer syntes jeg altid er, der mistes for meget information i stackningen (det bliver for lyst). Men må nok indse der skal noget mere erfaring til udi …….

Husker jeg ikke rent galt er der vist nogle problemer med og stoppe nogle RAW formater direkte ind i DDS. Personligt laver jeg altid RAW filer til ukomprimeret TIFF. Det format plejer alle programmer at kunne “tygge”.

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Så er der bestilt søgekikkert fra FLO Big%20smile

9*50 right angle fra skywatcher

landbo
        Deltager
          • Nova

Vaw. Det lyder godt. Fik selv lige en mere med, da jeg bestilte varer sidste gang. Når man først har prøvet en sådanne er den sgi ikke til at undvære på den anden også.

Har du haft gang i fotoapperatet siden ???

jakob1234
          Deltager
            • Nova

Nej, jeg fik taget en stibe af m13, men de var ikke gode nok… Jeg regner med snart at komme ud og skyde lidt.

Eller gode nok… jeg tog dem SENT på aftenen, og alt var dugget til efter 8 timer uden for, og lige meget hvad jeg gjorde, så magtede DSS ikke at stacke dem ordentligtDead

Derfor slettede jeg dem, og besluttede mig for at tage nogle nye når det bliver godt vejr igen – måske bliver det i aften.

Jeg har experimenteret lidt med hvilken vej mit kamera sidder på kikkerten, denne gang sidder det parrallelt med tubus – ved ikke om det ændrer på noget andet end spikes, men lad os nu se, chippen er jo ikke kvadratisk Tongue

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Nå, så fik jeg kommet lidt ud 🙂

Rimelig god seeing og en flot mørk himmel!

Jeg
              har som altid nogle spørgsmål, disse to billeder er taget i starten og
              til slut af m13 det mørke er det sidste, og billederne jeg tog idag
              begyndte gradvist at se sådan ud?

Der er ca. 30min mellem billederne

Er det fordi mit sekundærspejl dugger til eller hvad er det der sker?

En
              anden ting: Jeg syntes selv jeg er blevet rimeligt god til at
              polaraligne, og har da også et polar scope til opgaven. Dog sker det
              ofte for mig, at selv om jeg virkligt er grundig med mit polarscope, kan
              jeg ikke helt undgå at der er lidt drift over f.eks. 45 sekunder… kan
              jeg forvente at gøre det bedre, hvis ja, hvordan?

I kan næsten se driften på de to billeder…

landbo
              Deltager
                • Nova

Ja, det “dufter” temmelig stærkt af dug. Det var grunden til jeg stoppede med Jupiter i går. Hverken blæser eller hårtørre kunne følge med. Sådan plejer det at gå, når der ligger vandperler på overfladen af riggen.

Nu er jeg absolut ikke den store ekspert i den slags. Men teoretisk burde du ingen drift have hvis din opstilling er FULDSTÆNDIG i LOD og VATTER samt du har ramt det helt rigtige sted NÆR Nordstjernen. Den står jo ikke helt 100% i jordens rotationsaksel. Det er vist en hel afhandling værdig når den skal være 100% korrekt. De problemer du der har, er nok grunden til at folk køre med guiding på deres opstilling.

Men det er der andre der burde være betydelig mere/bedre inde i end jeg.

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

ok – jeg regnede også med det var dug.

Mit polarscope har faktisk en lille cirkel som det er meningen jeg skal sætte polaris i når jeg har “drejet” over på dato og klokke slæt.

Så fintuner jeg polaris til cirklen, og så passer det 100% stort set altid. Det kan vær jeg var lidt for hurtig, ellers skal jeg lade være med at stå på græsset, jeg mistænker lidt at min rig synker nogle gange i benene, så den kommer ud af watter.

landbo
                  Deltager
                    • Nova

jakob1234 wrote: ok – jeg regnede også med det var dug.Mit polarscope har faktisk en lille cirkel som det er meningen jeg skal sætte polaris i når jeg har “drejet” over på dato og klokke slæt.Så fintuner jeg polaris til cirklen, og så passer det 100% stort set altid. Det kan vær jeg var lidt for hurtig, ellers skal jeg lade være med at stå på græsset, jeg mistænker lidt at min rig synker nogle gange i benene, så den kommer ud af watter.

Det er vist den normale metode for monteringer med polarscope. Men det duer ikke hvis benene synker i jorden eller en “elefant” sparker til opstillingen.

Hvis du ikke har et sted med fliser at stille op kunne du anskaffe dig tre jern eller træplader på eks. 25*25 cm. Bor et hul midt i hver så store at benenes dupper lige kan være der og bor så et nær hvert hjørne med en diameter, så en teltpløkke efter eget valg lige kan gå i. Så stiller du en plade under hvert ben, polarallign efter polscopet. Hamre et par plykker gennem hullerne i hver plade. Så skal der lidt mere end en “elefant” til at flytte opstillingen og den synker heller ikke i.

jakob1234
                    Deltager
                      • Nova

Yeehaw – så landede der en 9*50 retvendt søgekikkert på matriklen. Glæder mig til rigtigt at få brugt den 🙂

landbo
                      Deltager
                        • Nova

jakob1234 wrote: Yeehaw – så landede der en 9*50 retvendt søgekikkert på matriklen. Glæder mig til rigtigt at få brugt den 🙂

Ja’e en sådanner er også daijlig Jakob. Så skal du rigtig ud og “styre til” målet.

Hvad er det næste objekt du planlægger at skyde på ???

jakob1234
                        Deltager
                          • Nova

Jeg har tænkt mig at fange iris nebula, sidst syntes jeg at jeg havde fundet den, men var sikker på det var forkert, for den fyldte næsten intet i min frame – og den skulle være lidt større end m13, og den fylder ca. 1/4 af min frame.

Det jeg fangede sidst lignede en lille “snotklat” så jeg er 100% sikker på det ikke var iris nebula – den skal fanges når jeg får klar himmel.

landbo
                          Deltager
                            • Nova

jakob1234 wrote: Jeg har tænkt mig at fange iris nebula, sidst syntes jeg at jeg havde fundet den, men var sikker på det var forkert, for den fyldte næsten intet i min frame – og den skulle være lidt større end m13, og den fylder ca. 1/4 af min frame.Det jeg fangede sidst lignede en lille “snotklat” så jeg er 100% sikker på det ikke var iris nebula – den skal fanges når jeg får klar himmel.

Ja iris nebula er svær. Ledte forgæves efter den en aften her i vinters, kan jeg svagt erindre. Men M13 er relativ let at finde grundet mønsteret. Den ligner det man ser i Stellarnarium.

Vil selv nu lige ud og have en times tid med teleskobet og øjestykkerne nu. Måske jeg skulle se om jeg kan finde den gode Iris.

Pøj pøj med jagten.

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
                          • Emnet 'sværhed' er lukket for nye svar.