› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › sværhed
- Dette emne har 26 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 268 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. marts 2014 kl. 09:20 #114975
jakob1234Deltager- Nova
Igår var der en af de bedste aftener længe dog
en lidt kraftig måne, så jeg valgte at gå efter relativt lyse
objekter…Jeg præsterede så at have en hel aften uden at få noget som helst i kassen
Jeg prøvede at finde flame nebula som i min verden burde være ret
ligetil, men ligemeget hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke finde den henne
ved bæltet!!!Så kikkede jeg efter cone nebula, men det lykkedes
heller ikke – og jeg kan ikke lade være med at blive i tvivl om det er
mig der dummer mig helt vildt, eller det er mit finderscope som er for
ringe….Mange gange når jeg har fundet noget, syntes jeg det virker som “hit or miss”.
Jeg bruger stellarium som guide, men ofte giver den for mange detaljer når jeg zoomer ind, og savner måske noget mere lavpraktisk til at stjernehobbe….
Nogen bud på hvad jeg gør galt?
12. marts 2014 kl. 09:38 #114976
clauskafDeltager- Nova
Hej Jaob
når du skriver: “i kassen” mener du så fotografisk? Hvis ikke, så tror jeg at begge to er svære rent visuelt, især på en måne at.
Hilsen Claus
12. marts 2014 kl. 09:51 #114978
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Hej Jakob.
Der er ingen af de nævnte objekter der er særligt lyse. Måske på billeder, men på himlen kræver det en mørk himmelbaggrund, – altså helt uden månens lys på himlen !
Så vil du øge chancerne betragteligt, om end det stadig kan være svært, hvis ikke du bruger goto på dit grej.
Hvis du vil stjernehoppe kan jeg varmt anbefale stjernekortet Guide8.
Der findes forskellige versioner af Guide men fælles for dem er, at du selv kan bestemme hvor mange detaljer ser skal med når du zoomer ind på det ønskede område.
Clear Sky’s
12. marts 2014 kl. 11:04 #114981
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Jakob
Mener du visuelt eller fotografisk? Visuelt kan du glemme alt om Flammetågen, når der er måne på himlen, og Cone Nebula (kender ikke dens danske navn) er et af de sværeste visuelle objekter overhovedet.
Skal man stjernehoppe visuelt så skal man i øvrigt glemme alt om stjernekort på PDA, mobiltelefon, PC eller lignende. Alle ødelægger nattesynet. Også selvom man kan slå en funktion til, så skærmen bliver rød, den lyser alligevel for kraftigt. Brug et godt atlas og en rød lommelygte.
Thomas, Bornholm
12. marts 2014 kl. 12:07 #114986
jespergDeltager- Super Nova
Prøv M42, den burde kunne ses trods Månen, ellers er der jo planeter og den kære gamle Månen – altid et kig værd, når den nu alligevel står der og lyser det hele op.
JesperG 2014-03-26 17:50:27
Jesper G.
12. marts 2014 kl. 12:39 #114989
Henrik PerssonDeltager- Planet
Astrojensen wrote:
Skal man stjernehoppe visuelt så skal man i øvrigt glemme alt om stjernekort på PDA, mobiltelefon, PC eller lignende. Alle ødelægger nattesynet. Også selvom man kan slå en funktion til, så skærmen bliver rød, den lyser alligevel for kraftigt. Brug et godt atlas og en rød lommelygte.
Man kan nå langt med at dæmpe lys og evt. kontrast på skærmen.
I night mode slipper der nogle gange alligevel hvidt lys ud fra områder på skærmen, som applikationen ikke kan kontrollere. Det kan løses med et stykke rødt folie udenpå skærmen.
Har ikke prøvet dette på touchskærme, så jeg ved ikke om touch fungerer med folie foran.12. marts 2014 kl. 14:04 #114992
jakob1234Deltager- Nova
Ja sorry, burde have skrevet til foto – jeg prøvede flere gange igår at afsondre hele orions bælte, hvor jeg tog mellemlange expo ved iso 6400 og +5 kompentation for blot at lokalisere objektet.
Denne metode har jeg med succes brugt til alle mine andre objekter, hvorefter jeg sænker iso og øger expo væsentligt. (altså for ligesom at skyde sig ind på det).
Men jeg skal jo stadigt “grovsigte” med min søgekikkert som er 6*30 og oriontågen som er ca. 4 i magnitude kan jeg sagtens finde (den er jo nem nok) men flammetågen har jeg læst har næsten samme magnitude, og derfor kan jeg ikke forstå jeg ikke engang kunne få et hint af den, da den burde ligge relativt til højrebenet ifølge data…
Det samme med cone nebula, den fangede jeg engang for længe siden, men det har ikke lykkedes mig siden – og der brugte jeg samme metode som beskrevet ovenfor – nogen bud på hvad jeg gør galt ?
12. marts 2014 kl. 16:41 #114994
tommyfDeltager- Neutron star
Når først dit kamera er alignet med dit finderscope, skal objektet være tæt på center i billedet, hvis de er alignet og du ikke har objektet i feltet efter goto er det nok din pol align eller balance der er for ringe…
12. marts 2014 kl. 18:06 #114997
landboDeltager- Nova
Hvis du har problemer i Stellenarium med for mange stjerner, kan du vegrænse dem ved F4 under himmelen nederst til højre. Sætter du fluebenene og skruer på tallene kan du umiddebart se hwass der sker.
Tog selv en hel stribe billeder af området i går aftes. På billederne kan jeg ikke direkte se Flame Nebula men sagtens stjernen Alnilak, der ligger på klods hold til højre. Hvis du har fundet den er det bare at holde stjernen i højre side af søgenen, forudsat dit udstyr er retvendt.
Billederne jeg tog i går var gennem en gammel Canon 55-250 zoomlinse. Skal lige have det stacket for rigtig …… Men kan dog se jeg i min iver glemte og tage højde for toppen af min flagstang.
Spidsen vil måske kunne genere en smule.
Det er bare og klø på og lære af hvad man laver af bummerter.
13. marts 2014 kl. 03:21 #115036
jakob1234Deltager- Nova
Hej alle – tak for de mange bud og indspark. Jeg var ude igen idag, og den måne den måne… jeg prøvede at finde iris nebula, hvilket jeg “tror” jeg gjorde, men var lidt usikker den virkede blot som en støvet klat?
Efter mange forskellige forsøg på det ene og det andet, valgte jeg m13 og den fandt jeg rimeligt hurtigt
Desværre var min polaralign denne gang ikke helt spot on, så jeg måtte nøjes med 30 sek expo……
Min ra motor er for øvigt begyndt på noget mærkeligt – når jeg vælger at køre den ene vej, virker det som om den holder op med at tracke, men man kan tydeligt høre den. På fotos ses det tydeligt der er noget galt. Hvis jeg så trykker den anden vej, et par gange, holder den op med det – ØH?
Jeg kan ikke lade være med at tænke om den spiller ind mht. lange expo, selvom min polalign måske ikke var den bedste idag.
Hvor kritisk er det egentlig at teleskopet er 100% balanceret mht. tracking? Grunden til jeg spørger er at jeg har lidt spillerum på DEC aksen, og har ikke kunne justere det helt væk. Jeg har så valgt at rykke min tubus lidt frem for at den ikke kunne “vippe” om dette spillepunkt. Desuden overvejer jeg at skifte min søgekikkert til noget bedre, hvad ville i gøre her (det er den 6*30) jeg er lidt utilfreds med.
jakob1234 2014-03-13 02:22:20 13. marts 2014 kl. 10:50 #115044
landboDeltager- Nova
Tillykke Jakob. Så er det spændende og se hvad der bliver hængende på “filmen”.
Din RA motor kan vel fejle alt fra dårlig forbindelse til batterimangel.
Mener det er normalt man hænger tubus op så den er en smule næsetung når det er en Newton. Men prinsipielt kan den også hænges, så den er gumpetung. Det er nok i sidste ende et spørgsmål om hvad der “kører” bedst på netop lige din montering. Og det vælger du naturligvis.
Og søgekikkert. Jeg har en der ligner denne: Link til søgekikkert. Formoder den kommer fra samme samlebånd, selv om kuløren har en lidt anden farve.
Den har to fordele. Den er retvendt så man ikke hele tiden skal vende billedet inde i hovedet når man sigter. Nummer to fordel er man ikke skal have en hals som en struds når der skal sigtes
Åh ja, kan se sådan ca. det samme i søgeren som gennem min oldgamle 7*50 håndkikkert, som jeg altid har med ud når der skal kigges. Så den vil jeg regne som værende ok.
Har selv kørt lidt over 30 Gb billeder af de to sidste aftener. Skal lige have booket “lidt” computertid før ……
Landbo 2014-03-13 09:54:43 13. marts 2014 kl. 18:21 #115071
jakob1234Deltager- Nova
Hej landbo – lækker søgekikkert, jeg tror snart der lander noget ala den på matriklen 😀
Jeg syntes ikke det burde være batterimangel på min RA motor – de er relativt nye, og det er motorene også…
lige nu er DSS igang, men jeg har hentet sidste nye udgave – den gamle laver mærkelige lodrette linjer nogle gange…
Jeg må lige få kikket på den motor, jeg bliver godt nok negativ hvis den allerede er gået i udu, jeg passer altid godt på mine ting nemlig 🙂
13. marts 2014 kl. 20:29 #115088
landboDeltager- Nova
jakob1234 wrote: Hej landbo – lækker søgekikkert, jeg tror snart der lander noget ala den på matriklen 😀 Jeg syntes ikke det burde være batterimangel på min RA motor – de er relativt nye, og det er motorene også…lige nu er DSS igang, men jeg har hentet sidste nye udgave – den gamle laver mærkelige lodrette linjer nogle gange…Jeg må lige få kikket på den motor, jeg bliver godt nok negativ hvis den allerede er gået i udu, jeg passer altid godt på mine ting nemlig 🙂
Det er ikke til og vide med den søgekikkert. Du har jo ikke prøvet at se i gennem den endnu. De findes naturligvis også dyre men formoder de sidste små “forbedringer” er dyrt betalt. Den virker i alt tifældet superb for mig.
Har du målt batterispændingen ??? De motore er jo noget billigt, undskyld, Kigøjser skrammel. Er selv lige nu ved at montere en motor til fokusering. På den er kassen, der skal holde et 9 volts blokbatteri, lavet så kort at det kniber og få lagt batteriet i hullet. Og den har man måtte bøde kr. 550 for. Men ellers virker den nu udemærket, endnu.
Hvad udgave er den sidste nye DDS ???
13. marts 2014 kl. 23:53 #115107
jakob1234Deltager- Nova
Nej jeg har ikke målt spændingen, kan være jeg gør det i morgen – jeg tror jeg vælger at købe den søgekikkert du har linket til, det virker som det helt rigtige – jeg er et eller andet sted også ved at få spat når jeg skal stjernehoppe med den som fulgte med scopet, hele tiden at skulle vende billedet i mit hoved…
Jeg bruger DDS 334 og det har godt nok drillet med m13 hele dagen. Det tager en krig at stacke de 120 light frames, bias og darks – og HVER gang har den enten lavet billedet kridhvidt, med linjer eller gjort billedet så redshiftet at man skulle tro det var uden for det visuelle spektrum
Den er igang nu, så jeg håber virkeligt det bliver til noget denne gang…
14. marts 2014 kl. 01:45 #115119
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Jakob.
Du kan også bruge en laserpen til at grovsigte og Leifs forslag til søger til at fin-sigte. Det er noget vanskeligere at sigte med en knækket søger end med en straight through.mvh Viggo -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'sværhed' er lukket for nye svar.