Suveræn nat

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Suveræn nat

• Dette emne har 31 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af tommy. This post has been viewed 389 timesfrank. This post has been viewed 389 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

joergen.k
    Deltager
      • Nova

fede svampe thomas,en fed oplevelse når ens hobby går op i en højere enhed

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Man fristes lidt til selv at begynde at observere selv Tongue Men har dog så mange billede der skal nå af billed behandles, er 2 dage bagud.

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Angloamerikansk wrote: Nej det kan godt være du har ret, men jeg prøver det 🙂

Hvis du har de muligheder for ‘bare’ at skifte, hvad med så istedet at bestille en 16″ dobson, eventuelt med locater på, så skal du bare se løjer…

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

PS, jeg er misundelig på din location Thomas Cool, jeg ville være megert mere visuel hvis jeg havde en fast obs eller bare en have, det er helt sikkert.

angloamerikansk
              • Main Sequence

Astrojensen: Jeg prøver med 8″ modellen nu og så må jeg se 🙂

Jesper: Foto interesserer mig ikke. Så kan jeg ligeså godt se på dem der er på nettet i super kvalitet. Jeg vil ikke bruge tiden på en masse teknik som står og tager billeder mens jeg sidder i stuen og bagefter så sidde og pynte og pynte i i software på PC og vupti så har jeg et billede fra den anden aften. Det er visuelt det interesserer mig 🙂

jesper
              Deltager
                • Neutron star
                Det er helt fint at du kun interesserer dig for visual astronomi. Der er mange tilgange til amatørastronomi, og de er alle lige gode.

Angloamerikansk wrote: Jeg vil ikke bruge tiden på en masse teknik som står og tager billeder mens jeg sidder i stuen og bagefter så sidde og pynte og pynte i i software på PC og vupti så har jeg et billede fra den anden aften.

Det lader til at du (også) har et par fordomme om hvad astrofoto går ud på, men siden det nu ikke interesserer dig vil jeg ikke skrive en længere smøre om det Wink.

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

angloamerikansk:

Du sværger da selv til teknikken, det teleskop du har, kan et selv et barn sætte til, og vupti efter en 10 min ,kan teleskopet selv finde rundt på himmelen.

Lad være med at udtale dig om astrofoto, når du ikke ved hvad det indebære.

angloamerikansk
                    • Main Sequence

Jesper: Jeg ved ikke om det er fordomme men det interesserer mig bare ikke desværre.

Jamen Jørgen jeg kan jo læse alt det der skrives her vedr. foto og det er sådan set bare det jeg skriver jeg ikke har lyst til.

Det tager nu kun 7 min. før det er klar til brug 🙂

Du må da meget undskylde at jeg har skrevet noget som gør dig sur, det var bestemt ikke min mening 🙁

Angloamerikansk2011-04-28 08:54:24

spatzek
                    Deltager
                      • Super Giant

Selvfølgelig har vi alle vores særinteresser indenfor amatørastronomien – og det er logik, at man måske ikke helt forstår, hvorfor andre lige netop interesserer sig for det og det. Men derfor kan man jo sagtens acceptere forskelligheden og netop synes, at det er en stor styrke, at mangfoldigheden gør, at der er plads til en bred palette af interesser. Jeg kan huske, at i mine første år i hobbyen, så kunne jeg ikke finde en mere dræbende og r…kedelig interesse end observationer af variable stjerner (magnityde-observationer), selv den dag i dag har den 1. pladsen.

Lars

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Anglo: Hvis folk bliver sure er det nok fordi du er kommet uheldigt fra et par kommentarer her i tråden. Først antydede du at visuelle folk med årtiers erfaring nok bare bilder sig ind hvad de ser. Siden at astrofoto bare er noget med at sætte teknikken i gang, vente, og så bagefter pynte på det og vupti! Begge dele er fordomsulde, og begge dele er meget langt fra virkeligheden. Sandheden wr at det taget mange år at lære at blive dygrig til begge dele.

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja, man skal uanset ikke skrive i et forum at “Jeg tror Astrojensen har set mange galaksebilleder på nettet og i
                          bøger og derfor “tror” han ser mere end hans øjne reelt i virkeligheden
                          gør med en lille kikkert. Ellers lyder det underligt. (Absolut ingen
                          kritik Astrojensen :-)).
                          ” Og den sidste parentesen der fjerner ikke brodden overhovedet! Man skal ikke tro man kan skrive hvad som helst, bare man slenger på en smiley på slutten. Selvfølgeligt vil en slik udtalelse opfattes som kritik, det kan vanskeligt opfattes anderledes.

Det er alltid en god idé at følge med i forumet en tid før man skriver noget selv, så er man bedre orienteret om hvem der har erfaring og kan noget. Havde “Angloamerikansk” gjort det, vilde han vidst at trådstarter har lang erfaring med visuelle observationer.

Forutindtagethed og fordommer hører ikke hjemme i noget forum.

Hvis man ved med sig selv at man har en dårlig formuleringsævne, og stadig tramper i salaten, så bør man måske vurdere at lade være at skrive indlæg.

Mvh,
                          Bjørn

angloamerikansk
                            • Main Sequence

Bjørn. Du har ret. Jeg skriver ikke mere herinde.

I må have held og lykke med kiggeriet 🙂

tommy.frank
                              • Super Giant

Anglo- Hvis du gerne vil se hvad der er derude og samtidig vil ha’ lidt knald på i “real time”, så skal du overveje videoastronomi. Det kræver et lille superfølsomt kamera og en skærm. Du sætter bare kameraet til at eksponerer i et vist antal sekunder, og så skal du bare se løjer!

Du skal ikke lade dig jage væk af dem der altid er klar til at “puste til ilden” og let bliver fornærmet på andres vegne.

Mvh. Tommy Frank

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Tommy Frank wrote: […] dem der altid er klar til at “puste til ilden” og let bliver fornærmet på andres vegne.

Hvem sigter du til? Er det mig?

Mvh,
                                Bjørn

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Bjørn, jeg tror det er bedst ikke at svare på den bemærkning. Den taler for sig selv.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Suveræn nat' er lukket for nye svar.