Suveræn nat

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Suveræn nat

• Dette emne har 31 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af tommy. This post has been viewed 388 timesfrank. This post has been viewed 388 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa!

Natten til i dag var nok en af de bedste, jeg kan mindes. Jeg var uhyggelig træt i går aftes og prøvede at sove lidt, inden jeg skulle ud at observere, men det blev en urolig søvn. Jeg var groggy og hamrende træt, da jeg stod op ved midnat. En overgang overvejede jeg at gå i seng igen, men da jeg kom ud, var det super ultra klart. Jeg satte WO 72’en op og tegnede feltet omkring M60, som jeg allerede har uploaded her på siden. Jeg kom efterhånden i godt humør, men var alligevel meget træt, så jeg stoppede med seriøse observationer, da jeg var færdig med M60. Jeg tog brillerne på igen og så op mod himlen. Og faldt ind i universet. Det var så ufattelig stjerneklart i zenith. Sjældent er det SÅ godt her. M13 kunne ses uden videre, som en tåget klat med direkte syn og himlen glødede med tusindvis af stjerner. Havde mine briller dog bare været skarpere. I øst stod mælkevejen næsten vandret, omtrent tredive grader over horisonten, som en glødende flod af grågrøn fosfor.

Jeg rettede WO’en mod M13. Jeg havde afmonteret binovieweren og sat en almindelig okularholder på tidligere. Med et 32mm okular og 13x forstørrelse var M13 en lysende, trådagtig kugle. Ufatteligt, men jeg kunne se en del enkeltstjerner allerede! Jeg øgede forstørrelsen til 84x (2x barlow, 10mm Kellner) og fokuserede omhyggeligt på den vestlige nabostjerne. Et øjeblik senere kom en hob af hundredevis af stjerner glidende gennem feltet. Aldrig har jeg set M13 så godt i et teleskop mindre end 4″. Det slår det superbe billede Niels Haagh og jeg havde på MAF 2009 med 8mm Ethos og 85mm Zeiss apokromat. Jeg var målløs. Jeg følte ikke mere, jeg var på jorden. Alle tanker, der bandt mig til planeten var forsvundet. Jeg svævede i rummet ved M13. Jeg øgede forstørrelsen til 120x (2x barlow + 7mm ortho) og endnu flere stjerner glimtede og glødede i feltet. Havde jeg dog bare haft et okular med større synsfelt.

Til sidst måtte jeg løsrive mig. Jeg så på forskellige andre objekter, men billedet af M13, opløst i mange hundrede stjerner i lange tråde, der strakte sig ud fra kernen skal jeg nok aldrig glemme. Jeg er stadig lidt høj på den oplevelse.

Beklager, ingen tegning. Jeg kunne simpelthen ikke. Man kan ikke tegne den slags oplevelser.

Thomas, Bornholm

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Lyder som noget af en oplevelse. Selv kan jeg kun se M13 som en lidt ulden klat her fra hvidovre.

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Tillykke med observationerne – Thomas

Jeg var ude i 3 nætter i træk fra mit sommerhus og da der var “hul igennem”, så besluttede jeg mig for nogle lange observationsrækker, primært af galakser fra et bælte ned fra Ursa Major til Leo Minor med en afstikker ned i bagpartiet på Leo. Omkring 150 galakser blev det til. Nat 2 med ekstrem klar luft blev brugt til nogle store svage galakser med SB på under mag 14. Galakser i alle størrelser og former blev det til. Nogle interessante imellem må jeg sige – de kræver en gen-observation på et tidspunkt. Visuelle observationer er stadig en sjov beskræftigelse uden for meget teknik og pixler. M101 i præcis zenit var helt ekstrem flot med tydelige spiralarm. Ind i mellem de svage NGCer og lidt ICer, så slapper man ligesom af med nogle Messier objekter. M53 og M3 en ren fornøjelse. Instrument: Celestron Nextstar 9.25 GPS og en Denkmeier Powerswitch (0.66 x og 2x) samt en 26 mm NaglerT5. Om dagen lige så sjovt at se Solen og den megen aktivitet med mit 0.6Å Daystar filter. En fornøjelig påske.

Lars

angloamerikansk
            • Main Sequence
            Det skal du ikke være ked af Mikael_Joe, i min 6″ ACF er galakser heller ikke andet end nærmest ingenting, blot en bekræftelse af at der ER et eller andet 🙁

Min kammerat og jeg brugte 4 stive timer ved Marbæk plantage ved Hjerting/Esbjerg hvor der er så mørkt det overhovedet kan blive da der intet lys er.

Jeg tror Astrojensen har set mange galaksebilleder på nettet og i bøger og derfor “tror” han ser mere end hans øjne reelt i virkeligheden gør med en lille kikkert. Ellers lyder det underligt. (Absolut ingen kritik Astrojensen :-)).

Spatzek: Jeg må have mig en kikkert af din størrelse og Nagler okularer 🙂

Angloamerikansk2011-04-26 10:26:43

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Anglo

Jeg tror Astrojensen har set mange galaksebilleder på nettet og i bøger og derfor “tror” han ser mere end hans øjne reelt i virkeligheden gør med en lille kikkert.

Den kommentar har jeg – og mange andre meget erfarne observatører – hørt før. Jeg kan forsikre dig om, at jeg absolut kun tegner det, jeg rent faktisk kan se gennem okularet. En dygtig observatør lader sig ikke narre af forudindtagethed, men går til okularet med åbent sind. Mange objekter ser ikke helt sådan ud i virkeligheden, som på billeder.

Nybegyndere forstår ofte slet ikke den ENORME forskel mange års øvelse og erfaring betyder for observation af svage objekter. Jeg plejer at sammenligne det med kampsport. Det ser så let ud, når en mester kan gøre et eller andet, for eksempel at flække mursten eller overvinde mange modstandere på sekunder. Men er det fysisk umuligt, det han gør? Er det snyd? Nej. Kan alle andre lære at gøre det samme, eller i det mindste næsten lige så godt? Ja. Det vil bare kræve lang tids øvelse, lige så lang tid som mesteren har brugt på at finpolere sin kunnen til det ypperste. Tid er det, det har krævet, for at jeg og andre er blevet dygtige til at se svage objekter. Tid og ufatteligt mange observationer, så teknikkerne er blevet trænet igen og igen, tusinder af gange, ligesom når en karateelev bliver sat til at gentage en bevægelse ti tusind gange igennem flere måneder, for til sidst at kunne den uden at være sig den bevidst. Det er det niveau af teknik, jeg er oppe på, ved deep-sky observation.

Og det er ikke kikkertens størrelse eller antallet af Nagler okularer, der betyder om man har succes som visuel observatør. Det der betyder noget, er indstillingen til observationskunsten som sådan, samt den flid og tid man lægger i det bag okularet. Er man ydmyg og ikke forlanger mirakler af sin kikkert og bruger mange timer på langsomt at samle erfaring, ja så kommer resultaterne lidt efter lidt og pludselig kan man se ting, som andre overser, fordi de ikke har brugt tid på at lære at se.

Thomas, Bornholm

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Det samme gælder også for at observere solen i hydrogen alpha. Aller første gang kan være lidt skuffende. Det virkede meget rødt og helt udvasket som om man havde overeksponeret et billede lige en tand for meget. Men hjernen lærer hurtigt at bearbejde de informationer man får ind og man opdager lige pludselig detaljer som man ikke så første gang.

Nu ser jeg detaljer som er skarpere end jeg kan optage på mine billeder.

angloamerikansk
                  • Main Sequence

Ok jeg overgiver mig og kaster flere timer i det 🙂 Jeg dog så godt som opgraderet mit LS 6″ ACF til 8″ modellen uanset hvad 🙂

spatzek
                  Deltager
                    • Super Giant

Da jeg udelukkende i de sidste 35 år har observeret visuelt og har optimeret mit syn til de tre hovedområder deep-sky, planeter og Solen i h-alpha, så kan jeg roligt konstatere, at der intet fup er i Thomas’es observationer.

At observere visuelt som ens observationsmæssige interesse er en af de mest krævende kunstarter indenfor amatørastronomien. Det kræver en laaang opstart med at blive dus med de forskellige teknikker, ligefra detaljer på planeterne til at man kan få ens øjne til at “eksponere”. Min erfaring med kunstarten er, at desværre kan ikke alle blive god til den. Man mangler måske tålmodighed, har problemer med overhovedet “at se”, at forstå ens egen fysiske formåen – herunder hvad alkolhol gør ved ens nattesyl, eller at træthed og mangel på energi er en dræber.

Mestrer man teknikken og har man “flair” for kunstarten, så kan man komme rigtigt langt og det bliver en personlig tilfredstillelse både at observere “det sædvanlige” og så presse sig sig selv og ens udstyr til det yderste, når alt kører optimalt.

Men et langt liv i amatørastronomien har lært mig, at det er et mindretal, der bliver rigtig gode visuelle observatører. Heldigvis findes der via den digitale teknik en fantastisk mulighed for at bruge den teknik som hjælperen. Så i min verden deler jeg ikke amatører op i hvad man gerne vil – blot der er begejstring med i ens hobby, så er det herligt.

Solen i h-alpha: Mikael – jep du har fat i den “lange ende”, hvis der er noget, som er imponerene “live” så er det netop visuelle observationer af Solen. Jeg har endnu til gode at den digitale teknik kan opfange de utrolige forandringer f.eks. en flare kan gøre på sekunder, en prominens i udbrud (via flares) eller dynamiske forandringer i et smalt filament mellem 2 solpletter. Øjet kan ganske enkelt “som instrument” følge med i dynamikken.

Lars

angloamerikansk
                      • Main Sequence

Ok 🙂

Men jeg troede at en vinternat med klart frost vejr var bedre, mere mørk (det mener jeg nu stadig himlen er om vinteren) og ja….. at sæson for kikkeri var bedst vinter.

mikael_joe
                      Deltager
                        • Super Nova

Tror dog ikke du vil se nogen umiddelbart mærkbar forskel mellem 6″ og 8″

angloamerikansk
                          • Main Sequence

Nej det kan godt være du har ret, men jeg prøver det 🙂

spatzek
                          Deltager
                            • Super Giant

Det kan godt være, at en kold vinternat er lidt mere klar og at der er en lidt mørkere himmelbaggrund. Men det nytter måske slet ikke noget, da der ofte er en dårlig seeing, man fryser af h…… til og ens kikkert kan ikke nå at følge “med ned” i temperatur, så spejl m.m. ikke er i termisk ligevægt. Dermed vil svage objekter f.eks. nemmere “forsvinde” i lufturoen.

angloamerikansk
                              • Main Sequence

Ok, det er sgu da super at finde ud af 🙂

Så slipper vi for at fryse røven af.

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Anglo

Nej, du slipper ikke for at fryse røven af, hvis du vil se Oriontågen!

Men alt andet lige er forår og sensommer nu mere behagelige måneder at observere i. Man er ganske enkelt mere oplagt, når man ikke fryser ad pommern til.

Og jeg tror faktisk godt, du vil kunne se mere med en 8″. Især på kuglehobe vil der være en mærkbar forskel, også selvom du endnu ikke har så meget erfaring. Husk, du kan altid spørge, hvis der er noget, du gerne vil ha’ forklaret.

Thomas, Bornholm

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Du kan også gå over til foto, så kan man sidde indendørs det meste af tiden og styre slagets gang fra computeren Cool. Dejligt at høre du havde sådan en god oplevelse Thomas.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Suveræn nat' er lukket for nye svar.