› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Supermåne?
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 25 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. november 2012 kl. 21:23 #92133
miahn- Moon
Hej alle sammen. 🙂
Jeg ved godt at der desværre er ganske skyet udenfor, men er det ikke iaften at der er supermåne?
14. november 2012 kl. 21:43 #92134
astrojensenDeltager- Neutron star
Øh? Nej, det tror jeg bestemt ikke… Det er nymåne, såøh, jeg ved ikke lige, hvad der skulle være så super ved det (bortset fra, at det er nu, det er bedst at se på deep-sky objekter).
Thomas, Bornholm
14. november 2012 kl. 21:54 #92136
miahn- Moon
Jeg har sådan en app på min tlf, der siger at det er supermåne idag 🙂 og så står der at idag, er den så tæt på jorden som den kan komme.
14. november 2012 kl. 22:43 #92139
Nå, på den måde! Ja, den er måske lidt tættere på end sædvanligt, men det er ikke noget, vi lægger mærke til, andet end at tidevandet så er kraftigere end normalt. Det kaldes springflod. Du kan læse lidt om det her: http://da.wikipedia.org/wiki/Tidevand
Thomas, Bornholm
14. november 2012 kl. 22:47 #92140
outlookDeltager- Super Nova
En «supermåne» er når fuldmåne (eller en nymåne) falder sammen med den mindste afstand mellem Jorden og månen. Månens bane er jo elliptisk, og derfor varierer afstanden mellem jorden og måned hele tiden.
Ifølge BBC betyder den kortere afstand, at månen er 14 procent større, når man betragter den fra jorden – og oveni skulle den lyse 30 procent mere end normalt.
Der går nogle år inden der igen bliver mulighed for at opleve en supermåne.
Ifølge wikipedia sker det:14 november, 2016
2 januar, 2018
21 januar, 2023
25 november, 2034
13 januar, 2036outlook 2012-11-14 21:54:11
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. november 2012 kl. 23:02 #92144
Fænomenet er for så vidt kun interessant, hvis vi kan se månen omkring tidspunktet, hvor den er nærmest. Hvis det sker omkring nymåne og tidspunktet samtidig falder sammen med at månen er nær en af sine noder, altså hvor den krydser ekliptika, for så kan vi få en solformørkelse af usædvanlig længde. Sker det nær fuldmåne, så vil denne lyse usædvanlig kraftigt. Dette vil så yderligere forstærkes, hvis det sker om vinteren, hvor månen ved fuldmåne er højt på himlen hele natten. Måske er det nærmest dette, der tænkes på i app’en.
Thomas, Bornholm
15. november 2012 kl. 18:33 #92188
clauskafDeltager- Nova
Hmm… Der har jo lige været solformørkelse i Australien og den var jo ikke specielt lang. Hvad er nu lige årsagen? Månens højere hastighed i banen? Kan ikke lige …..
Hilsen Claus
15. november 2012 kl. 23:33 #92210
henrikDeltager- Nova
Her er en sammenligning af Månen når den er tættest på og længst fra Jorden (Perigæum/apogæum)
Der er da lidt forskel, men man behøver ikke skrotte kikkerten, bare fordi den er tættest på
Mvh Henrik
15. november 2012 kl. 23:36 #92211
henrikDeltager- Nova
Hej Claus
Forskellen i længden af solformørkelser afhænger af om:
Månen er i perigæum/apogæum og
om Månen passerer helt præcist over Solens center eller lidt ved siden af
Mvh Henrik
16. november 2012 kl. 09:42 #92217
outlookDeltager- Super Nova
Solformørkelsen jeg selv var med til i Kina i 2009 varede hele seks minutter og 39 sekunder, dog kun 5 et halvt minut der hvor jeg var og først i 2132 vil Jorden igen opleve en længerevarende solformørkelse. Grunden til, at netop denne solformørkelse varede lang tid er, at Jorden er langt væk fra Solen – når der er sommer på den nordlige halvkugle – mens Månen som Henrik nævner samtidig er relativ tæt på. Dermed dækker Månen i længere tid.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting16. november 2012 kl. 11:14 #92218
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
En ret fed animation som viser Månens størrelse set fra Jorden og liberation i løbet af en måned.MvhMogensMvh
Mogens16. november 2012 kl. 18:55 #92239
lindhardDeltager- Super Nova
Mogens Zachariasen wrote:
En ret fed animation som viser Månens størrelse set fra Jorden og liberation i løbet af en måned.Og heraf kan man så udlede, at den er størst ved fuldmåne og mindst ved nymåne?
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Supermåne?' er lukket for nye svar.