Superduper seeing i nat

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Superduper seeing i nat

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 97 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Seeingen er i perioder ganske ekseptionel i nat. Jupiters lave højde taget i betragtning er det noget af den bedste seeing jeg har set i mange år. Her et par hurtige automatiske stacks gennem rødt filter. RGB kommer senere. Jeg brugte C8’eren.

holm
      Deltager
        • Super Giant

Hej Jesper

Ja, jeg har også været ude 2 gange i denne uge og er blevet overrasket over hvor god seeing der egentlig var, tidspunktet taget i betragtning.

Man fornemmer også at der er ved at være mørkt om natten – ihvertfald nogle timer..

Hvilket kamera har du brugt sammen med din C8’er..??

Hvornår på året der traditionenlt den bedste seeing….??Holm2009-07-17 08:38:26

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars,

Jeg har brugt Lumenera SKYnyx 2-1M. Brændvidden er forlænget med en TV 4x Powermate og der er brugt Astronomik RGB filtre i et manuelt Truetech filterhjul.

God seeing kan komme hele året rundt, men chancen er normalt bedst i sommerhalvåret, fordi stabile højtryk med klart vejr tit hjælper på den atmosfæriske seeing. Uheldigvis står de planeter som er i opposition om sommeren lavt på himlen, som det er tilfældet med Jupiter for tiden. Det gør det svært at udnytte god seeing fordi man skal se igennem meget mere luft.

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Hej Jesper

Rigtig flot Jupiter.
            Og heldigvis kommer vi tættere på mørkere dage.
            For os der ikke er så gode til at holde os vågne, på den anden side af midnat, ja så er der snart håb. Jeg var inde og kigge i mine astroprogrammer, og midt i september skulle der være en mulighed for at se Jupiter på et mere humant tidspunkt.Pinch

Mejer

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jeg var også ude i nat, fra kl. 1 til kl. 2, men her var seeingen ikke så god, set med min Zeiss Telemator. Det er muligt, at den blev bedre senere, men jeg var for træt til at fortsætte.

Men jeg blev meget overrasket da jeg tydeligt kunne se mælkevejen i zenith og et stykke sydover. Det var tydeligt mørkere end da jeg sidst var ude ved denne tid. Mange deep-sky objekter trådte tydeligt frem i prismekikkert, såsom M27, M57, M22, M8 og M20, men også Nordamerikatågen stod klart frem. Jeg tabte dog næsten både næse og mund, da jeg tydeligt kunne se slørtågen med 8×40 prismekikkert! Det havde jeg ikke ventet!

Månen, set lavt over hustagene, bød på en flot afslutning. Seeingen var noget urolig, men alligevel stod månen skarpt med 32x og 67x. Natten var varm og stille. En af de bedste i lang tid.

Thomas, Bornholm

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Takker Mejer. Ja i september bliver det lidt mere humant for a-mennesker at observere Jupiter, og med lidt held kan der også komme god seeing i september-oktober.

Jeg lagde også mærke til at himlen faktisk er mørk omkring et-tiden – så vidt jeg ellers kan bedømme det her i lyset fra København. Vi går ind i en periode nu, hvor der godt nok er et tusmørkeskær ved nordhorisonten, men hvor resten af himlen er mørk. Jubii!

mogens
                Deltager
                  • Super Nova

Hej jesper

Imponerende detaljer, utroligt det kan lade sig gøre når Jupiter ikke står højere på himlen, men god seeing gør meget Smile

VH Mogens

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Tak Mogens. Jeg var også overrasket over hvor godt det var i nat. Jeg ville ikke have troet det var muligt med planeten i så lav højde. Her er en RGB af den bedste serie:

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Den er vist ok Thumbs%20Up

hoest
                      Deltager
                        • Nova

Hej Jesper
                        pas nu på mit nye fastasur.Fatans fosse
                        nu favlede jeg fku i det igenClap

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Tak Tommy og Henning. Ak ja det er så det andet tastatur der kortslutter på rekordtid Henning LOL

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Det siste bildet der var flott, Jesper! Approve

Mvh,
                            Bjørn

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Superduper seeing i nat' er lukket for nye svar.