› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Super affugter
- Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af michaelr. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. marts 2015 kl. 14:22 #129448
michaelrDeltager- Super Giant
Kære alle
I forlængelse af forskellige tidligere tråde om observatorie byggeri og om de skal være tætte eller naturligt ventilerede, har jeg vælgt et tæt observatorium, hvilket betyder, at fugten skal fjernes og styres mekanisk, da mit tag fjernes helt, og der er dug og evt is på udstyret efter nattens udskejelser – det vil der ikke være i samme omfang i et observatorie, hvor kun dele af taget står åbent eller i en kuppel.
Hidtil har jeg anvendt en billig traditionel affugter baseret på kondensationsprincippet, og med opvarmning af observatoriet 30-40 min inden affugteren startes (og kører en times tid) da den virker bedst over 10-15 grader og slet ikke fungerer derunder. Varme og affugter er styret af hver sit ur og således styres hver for sig.
Nu er min gamle affugter desværre stået af og jeg er gået et skridt videre og har vælgt en anden teknologi end kondensation, der som nævnt som kræver en del opvarmning for at virke.
Disse affugtere baseret på absorption bruges i bl.a. i Norge mv til eksempelvis både og virker ned mod 0 grader. Den model jeg valgt starter automatisk når luftfugtigheden er for høj (man kan vælge forskellige settings), starter selv efter strømafbrydelser eller fjernstyring eller ur/timer og vel at mærke med de settings i behold, som den startede med. Der er desuden et indbygget filter, som blot skal støvsuges. Den kan stå på gulvet eller hænge på væggen (beslag er ekstra tilbehør) og den fylder minimalt. Kan rumme 2 liter eller sættes til slange (medfølger) til afløb (eller hul i gulvet).
Nu har den kørt en lille uges tid og den fungerer fantastisk. Efter at have lukket observatoriet ned sætter jeg maskinen igang. Den producerer selv lidt spildvarme og giver ved laveste indstilling en opvarmning på omkring 10 grader over omgivelserne i mit meget lille obs, samtidig falder fugtighed og dugpunkt markant og ret hurtigt (jeg kan trådløst aflæse temt, fugt og dugtpunkt på min vejrstation indendørs, jeg har bare sat en sensor i obset). Hvis man vælger at lade den køre bliver den ved med at arbejde til fugtighedsprocenten er på det fastsatte niveau (der er 3 indstllinger, hvorefter den slukker, men vågner hver halve time for at tjekke fugtprocenten, det bliver den ved med, hvis den er før høj, starter maskineb affugtningen igen). Ellers kan man jo slukke den, indtil næste gang, man har haft obset åbent. De to gange jeg har startet den efter en aften i obset, har der været knastørt efter at have kørt 1 time.
Optik er dyrt og kameraer, pc og elektronik ligeså, og ingen af delene kan lide fugt, så jeg synes, at det er en rigtig god investering. Jeg får hverken rabat, har aktier eller andre fordele ift firmaet, så dette er blot et godt råd som videregives for interesserede.
http://www.jcnordic.dk/produkt/avfukter-meaco/luftaffugter-meaco-dd8l-junior
http://www.jcnordic.dk/produkt/avfukter-meaco/luftavfukter-meaco-dd8l-torkerotor
Bedste hilsner
Michael
2. marts 2015 kl. 16:32 #129456
Anonym- Nova
Hej Michael!
Tak for tippet, det kan være jeg skal overveje at tætne og isolere mit obs. engang i fremtiden og installere sådan en. Ser overkommeligt ud
Mvh
Søren2. marts 2015 kl. 21:08 #129463
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Michael
Mange tak for tippet. Det skal jeg bestemt have kigget nærmere på.
2. marts 2015 kl. 23:57 #129473
xplodeDeltager- Nova
Jeg har kjøpt den samme og kan anbefale den. Frem til nå har jeg kun brukt den i varmerommet i observatoriet mitt pga jeg ikke fikk ferdig taket på observatoriedelen i vinter slik som planlagt. Jeg måtte derfor lage en enkel løsning med pressening for å kunne ta det i bruk.
Når jeg får taket ferdig blir det helt tett og da blir luftavfukteren flyttet til teleskoprommet
4. marts 2015 kl. 15:43 #129533
thommyDeltager- Giant
Mange tak for tippet! Hvordan er lydniveauet fra den?
/Thommy
5. marts 2015 kl. 00:35 #129565
xplodeDeltager- Nova
Vifta har 3 hastigheter, på den tregeste hører jeg den såvidt når jeg sitter 1m unna.
5. marts 2015 kl. 07:37 #129567
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Tommy
Den er meget lydsvag, ingen kompressor, kun en blæser.
Bh
Micharl
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Super affugter' er lukket for nye svar.