SunGraph – se årets forløb

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER SunGraph – se årets forløb

• Dette emne har 49 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 3251 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 50 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jamen så prøver jeg lige noget helt nyt, i version 1.0.0.4 kan man slet ikke selv tampe tal ind, men man skal i stedet bruge spin-buttons. Bemærk at det nu er grader/minutter.

Håber at det hjælper.
      Problemet når bredegraden bliver over 67° er stadig ikke fikset.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
      Deltager
        • Nova

Takker, nu virker det Rudi.

Kan også se hvad fejlen var. Jeg tillader mig og indtaste i decimalgrader når indputformatet, der bedes om, er adskilt af et komma eller punktum mens programmet forventer indput i grader og minutter. Du bør nok gøre det klokkeklart ved tekst i hvilket format inputtet ønskes, ellers vil/kan det helt sikkert knibe mange og bruge programmet. Eventuelt lav indtastningen så det er muligt og bruge begge formater, så taber du ikke folk der ikke kan konvertere fra det ene format til det andet manuelt. Landbo2014-07-14 07:59:43

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Godt at du fik det til at virke Leif.

Og tak for alle tilbagemeldinger Smile

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Så er version 1.0.0.6 klar:

http://b-rasmussen.dk/astro/diverse/sungraph/1.0.0.6/sungraph_1.0.0.6.zip

Ændringer:

1) Problem med høje bredegrader løst, så nu skulle Svaldbard også være dækket ind.

2) Bredde/længde -grads felter simplificeret og gjort mere robust for fejlindtastninger.

3) Mulighed for at bestemme om grafen starter ved januar eller juli – da vi jo er mest interesseret i mørket giver grafen nok mest mening ved at starte ved juli på nordlig halvkugle?

Og for nordboerne:

/Rudi B. Rasmussen

landbo
            Deltager
              • Nova

Takker for den nye udgave Rudi. Den ser ikke umiddelbart ud til at indeholde nogle alvorlige bugs.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Velbekomme – jeg er glad for at andre kan have glæde af programmet, og meget glad for alt den feed-back jeg får.

I næste version skal man kunne specificere fonten der bruges i grafen samt dens farve.

Jeg har lavet en lille side her hvor jeg fremover vil lægge nye versioner:

http://www.b-rasmussen.dk/astro/diverse/sungraph/sungraph.htmrudibr2014-07-17 08:11:37

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                Deltager
                  • Nova

Har leget med null sekseren og ingen direkte nye fejl findet. Der er vist lidt “unøjagtigheder”, når vi trækker havestolene ind og ud af vinteropbevaringsstedet, men det formoder jeg du ved

Ønske til en fremtidig version ville være at programmet også kunne frembringe en graf/tabel over solhøjden på en given dato. Det er alt vores NLC snakkeri der har trikket mig. Eventuel også en graf med min/max solhøjde hen over året. Alt naturligvis ud fra den position der er indtastet i forvejen.

PS. Nu går det jo den rigtige vej. Landbo2014-07-21 20:31:36

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jo Leif, havestolene er lidt uldne Det skyldes at segmenterne på kurverne er 24 timer og derfor bliver der nogle sjove skrå linier. Det kan være jeg fikser det til næste version.

Og gode ideer, jeg skal se om jeg kan få dem med.

Og ja – overskriften passer jo heldigvis ikke mere

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har tatt frem igjen programmet ditt Rudi så jeg kan kalkulere nær sesongen er over. Midten av april er sesongen over for min del

Kunne det vært mulig å fått en ny versjon som lagrer latitude og longtide?

Lag ett ikon til programmet, lag en donerknapp til paypal og del det på flere forum så kansje du kan få inn noen kroner i kassa for det til kjøp av nytt utstyr

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Ole, godt at der er nogen der kan bruge programmet til noget.

Jeg har lagt seneste, 1.0.0.7, op på siden for programmet:
                        Der er rettet lidt småfejl, og så gemmes alle settings i en configfil når programmet lukkes, samt læses ind igen ved opstart. Man kan også ændre på hvilke farver der bruges i graferne samt font og fontstørelse, dette gøres ved at clicke et sted på grafen.
                        Og ja, det er en trist tid vi med vores interesse går i møde, i hvert fald os på høje nordlige breddegraderWink Men mon ikke vi sammenlagt har modtaget lige meget lys og mørke hen over et år uanset hvor vi bor Wink
                        Et ikon til programmet bliver det nok ikke til, jeg er ikke den store grafiker. Og en donate knap bliver det heller ikke til, jeg lavede bare dette program for sjov, og hvis andre kan have glæde af det er det jo bare fint.

rudibr2015-03-16 07:07:51

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Nu øffes der igen over de lyse nætter, og Månens indflydelse i den kombination, i en anden tråd.

Det gav mig den ide at tilføje fuldmånerne til SunGraph:

Ved at clicke me musen et vilkårligt sted på grafen, kan diverse parametre sættes op:

Desuden er der rettet et par små-fejl i 1.0.0.9; bl.a. var de tidligere versioner hardcodet til at vise begivenhederne for 2014, nu er det muligt selv at vælge årstal. Det har ikke den store betydning for graferne, men sommertid og selvfølgelig fuldmånerne flytter sig meget år for år. Måned og år vises også for at fjerne eventuel tvivl.

Den seneste version kan hentes her:

http://b-rasmussen.dk/astro/diverse/sungraph/sungraph.htm

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hvis det er min tråd, du tænker på, så øffede jeg faktisk ikke. Jeg reflekterede over, at der var nogen, der øffede, selvom man stadig havde meget at se på.

Thomas, Bornholm

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja – der kan du selv se, du øffede over folk der øffede

Jeg er i øvrigt helt enig med dig, det er ikke slut på sæsonen, men blot et skifte i hvad man ser og/eller tager billeder af.

Netop af samme grund står et lille sol teleskop højt på min ønskeliste

Og jeg havde sidste sommer mange godestunder med datteren med kik på Månen sidst på eftermiddagen og først på aftenen. Hun er svært at lokke med ud om vinteren.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                              Deltager
                                • Nova

Jeg har ett ønske om visning av når det er mulighet for NLC

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ingen problem Ole, du giver mig bare en formel, så implemnterer jeg

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 50 i alt)
                                • Emnet 'SunGraph – se årets forløb' er lukket for nye svar.