SunGraph – se årets forløb

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER SunGraph – se årets forløb

• Dette emne har 49 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 3250 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 50 i alt)
  • Forfatter

nive
    Deltager
      • Super Nova

Hej Rudi . Har prøvet din første version Thumbs%20Up .
      Den nyeste version 1.0.0.2 giver en fejl ” Not Found ”

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Hej igen,

Prøv at afinstaller den gamle version først, så burde det virke.
        Jeg kunne også fremtvinge en fejl i installeren, hvis jeg først installerede 1.0.0.0.
        Håber det hjælper.
        Alternativt, ligger exe filen med en enkelt dll her:

rudibr2014-07-12 09:52:39

/Rudi B. Rasmussen

xplode
        Deltager
          • Nova

Flott program, takk Rudi 🙂

En ting du burde fikse på er att programmet burde støtte både punktum og komma som desimalskilletegn, noen land bruker komma og andre bruker punktum. Skandinavia bruker komma mens tallene som er satt opp i programmet når det startes er punktum.

Xplode2014-07-13 11:58:34

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jo tak for roserne Ole. Det er et nemt fiks, det kommer med i næste version.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
            Deltager
              • Nova

Det er et flot lille program Rudi. Kunne godt tænke mig lidt forklaring på hvad er hvad på outputtet ved lejlighed.

Men suk ………… Kan ikke få lov at køre programmet for virusprogrammet (Avast!). Skal simpelthen stoppe det for og få gang i tingene. Har du nogen ide om hvorfor ?????

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Tak Leif 😉

Mht Avast, så aner jeg ikke hvorfor den reagerer på programmet. Det er compilet på en Windows 7 maskine med McAfee som ikke brokker sig.

En lille forklaring:

Programmet viser for en bestemt position hvordan dag, nat og tusmørkerne forløber hen over året samt hvornår Solen er længst under horisonten.

Farve forklaring:

hvid: dag

lyse blå: borgerlig tusmørke

blå: nautisk tusmørke

mørke blå: astronomisk tusmørke

sort: nat

rød linie: solen står længst under horisonten

Den første figur i tråden her er for Svendborg, 2014. Her kan man f.eks se at i starten af august starter det med at være “rigtig” nat.

Og ca midt i august kan følgende udledes:

lidt før 21:00 går solen ned og det borgerlige tusmørke begynder

ca 21:30 slutter det borgelige tusmørke og det nautiske begynder

ca 22:30 slutter det nautiske tusmørke og det astronomiske begynder

ca 23:30 slutter det astronomiske tusmørke og natten begynder

ca 01:30 står Solen længst under horisonten

ca 03:00 slutter natten og det astronomiske tusmørke begynder

ca 04:15 slutter det astronomiske tusmørke og det nautiske begynder

ca 05:15 slutter det nautiske tusmørke og det borgerlige begynder

ca 06:00 slutter det borgerlige tusmørke og solen står op

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                Deltager
                  • Nova

Ved heller ikke hvorfor virusdetektoren brokker sig. Nå pyt med det, har fået lavet en udskrift til opslagstavlen.

Kan sagtens selv regne ud hvad der er hvad. Men hænger jeg en udskrift op på tavlen og andre kigger skal jeg uden tvivl til og forklare. Landbo2014-07-13 16:25:59

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Fint Leif Wink

I mellemtiden er version 1.0.0.3 her:
                    Denne version kan læse breddegrad / længdegrad både med komma og punktum som decimal separator.
                    Og så kan man selv fifle med farverne ved at clicke et vilkårligt sted i grafen med venstre museknap:

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Lag gjerne forklaring på forskjellige fargene nede i hjørnet på bildet(til f eks bilde som kan henges opp i observatoriet), legg gjerne til flere språk også så blir nok programmet populært i andre land også.

Programmet feiler forrsten ved over 68.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Lille legends boks egen fin ide. Flere sprog kan jeg nok ikke selv overkomme, men jeg kan sagtens lave det konfigurerbart i en config XML fil, så kan man selv tilføje sprog eller alternative tekster.

Og 68°!!! Bor der nogen helt deroppe

Pjat – det ser jeg lige på ved lejlighed.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                        Deltager
                          • Nova

XML fil for språk er fint, jeg kan hjelpe til med Norsk.

Fastlandsnorge strekker seg opp til 70 grader, Svalbard ligger på 80 grader.

På den sørlige halvkule er det ingen byer lenger sør enn 54 grader, det tilsvarer nordre del av Tyskland mot grensa til Danmark. Det sier jo litt om hvor langt oppi gokk vi nordmenn bor!

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Tak for tilbudet Ole, jeg vender tilbage med en PM når jeg har en xml fil klar Wink

Der går lige et stykke tid inden jeg får tid igen.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                            Deltager
                              • Nova

Har lige prøvet og installerer 1.003. Det er sgu ikke så nemt for virushalløjet, men lykkes til sidst.

Desværre går et eller andet galt med billedet når jeg indtaster min l/b.

Ja, nu er vi hårde ved dig.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Ja, det ser spøjst ud Leif, prøv lige med punktum i stedet for komma, det ser ud til at jeg ikke har fikset dette issue aligevel?

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                                Deltager
                                  • Nova

rudibr wrote: Ja, det ser spøjst ud Leif, prøv lige med punktum i stedet for komma, det ser ud til at jeg ikke har fikset dette issue aligevel?

Det er programmet desværre ligeglad med Rudi. Det er ligefedt om der bruges punktum eller komma. Indtastningerne er lavet med programmet nyopstartet hver gang.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 50 i alt)
                                • Emnet 'SunGraph – se årets forløb' er lukket for nye svar.