› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › SunGraph – se årets forløb
- Dette emne har 49 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 3249 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. marts 2014 kl. 21:48 #115449
RudiDeltager- Neutron star
I hvert fald er der nu kun godt og vel een måned tilbage her i Svendborg med “ægte” nat.I grafen neden for er hvid = dag, lyseblå = borgerlig tusmørke, blå = nautisk tusmørke, mørkeblå = astronomist tusmørke og sort = nat.rudibr 2015-04-28 07:07:02 /Rudi B. Rasmussen
20. marts 2014 kl. 22:07 #115450
landboDeltager- Nova
Tjaa’e.
Du vil vel også have lidt varme jorbær og frisk grønt fra køkkenhaven eller hur ???
For mit vedkommende glæder jeg mig hvert forår og så kan jeg lege med teleskopet når der er længe mørkt.
20. marts 2014 kl. 22:18 #115452
Jo jo, have med jordbær og det hele. Og en anden hobby på to hjul med 80++ Italienske heste der egner sig til sommer halvåret.
Jeg er bare lidt frustreret over hvor lidt jeg har dyrket astro-foto denne sæson, og nu er den snart slut.
/Rudi B. Rasmussen
20. marts 2014 kl. 22:57 #115457
astrojensenDeltager- Neutron star
Sådan er det altid. Landmanden i mig vil ha’ lys, varme og sommer, så jeg kan dyrke kartofler og tomater og lege med mine traktorer, astronomen vil ha’ mørke nætter, så jeg kan lege med mine teleskoper. Man skulle nok overveje at flytte til Spanien, så kan man få begge dele…
Men så kan man ikke få hvid jul. Pokkers! Altid er der en hage ved det.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2014-03-20 21:57:58 20. marts 2014 kl. 23:57 #115459
Anonym- Super Nova
Kære Venner – alle jamrer både over den elendige vintersæson og nu den kommende sommer. Hvad skal vi dog gøre? Jo vi gør så det, at vi i AAF igen tager til Vogelserg i uge 22, og min kone og jeg skal derned igen i tre uger i juli. Længere behøver vi ikke tage ned, for at Rudi,s flotte graf holder sig sort på midten med flere timers kulsort nat – selv nær Sct.Hans! Thomas – der kan din veterantraktor da sagtens køre ned – med en flot beboelsesvogn hægtet på! Kunne det ikke være hyggeligt! Selv Rudis motorcykel brummer derned på lidt over to timer!
Mvh.
21. marts 2014 kl. 00:16 #115460
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Jo jo, have med jordbær og det hele. Og en anden hobby på to hjul med 80++ Italienske heste der egner sig til sommer halvåret.
Jeg er bare lidt frustreret over hvor lidt jeg har dyrket astro-foto denne sæson, og nu er den snart slut.
Når du sætter dine 80++ hypper på stald igen er det tid til astro. Men det er korrekt, antallet af “gode” klare nætter har været uderst beskedent i denne sæsong. Forhåbentelig bliver det bedre i næste.
21. marts 2014 kl. 09:17 #115466
Anonym- Super Nova
Hej – det er rigtigt, at vi ikke har haft en sæson med 300 klare nætter! Men om vi har haft en dårlig sæson, afhænger vel af hvor meget man har udnyttet, det som trods alt har været! Personligt har jeg haft den bedste og mest givtige sæsoner nogensinde – men jeg ved også, at det delvist skyldes, at jeg er gået på efterløn. Men også, at jeg har prioriteret det så højt, at de klare nætter eller bare klare timer, har trukket det længste strå, uanset hvad der ellers stod på tapetet. Og heldigvis har jeg en kone, som har accepteret dette 100%. Så udmærket sæson – trods alt!
Mvh.
21. marts 2014 kl. 09:57 #115470
johannes wrote: Kære Venner – alle jamrer både over den elendige vintersæson og nu den kommende sommer. Hvad skal vi dog gøre? Jo vi gør så det, at vi i AAF igen tager til Vogelserg i uge 22, og min kone og jeg skal derned igen i tre uger i juli. Længere behøver vi ikke tage ned, for at Rudi,s flotte graf holder sig sort på midten med flere timers kulsort nat – selv nær Sct.Hans! Thomas – der kan din veterantraktor da sagtens køre ned – med en flot beboelsesvogn hægtet på! Kunne det ikke være hyggeligt! Selv Rudis motorcykel brummer derned på lidt over to timer!
Mvh.
God tur derned med AAF, det lyder som en rigtig hyggelig tur. Men i juni skal du aligevel lidt længere sydpå for at slippe for astronomist tusmørke:Så vidt jeg kunne google mig frem til, ligger Vogelsberg ca 50°5N 9°25ØNoget med co-bredden, max deklination + 18°: co-bredde = 23°+18° = 41° => bredde = 90° – 41° = 49°. Så mit gæt er at man skal ned på 49° eller derunder for at slippe af med tusmørket året rundtMeen, det er godt nok lige på grænsen, så måske skal i bo lidt længere syd på?/Rudi B. Rasmussen
21. marts 2014 kl. 10:10 #115473
Anonym- Super Nova
Teoretisk har du ret Rudi. Vi var dernede den første uge i juni sidste år, og kunne rent praktisk konstatere 3 timers mørke, som en mørk vinterdag herhjemme, hvor du bestemt ikke var i tvivl om hvor mælkevejen var! Og så var der selvfølgelig ingen lysforurening på stedet. Det bliver så heller ikke ringere i år, hvor vi tager af sted en uge før! Jeg ved så heller ikke om man skal have 100% astronomisk mørke, for at kunne både observere og fotografere. Vi kunne i hvert fald fotografere mellem 23 og 02
Mvh.
johannes 2014-03-21 09:14:27 21. marts 2014 kl. 10:17 #115475
johannes wrote: Teoretisk har du ret Rudi. Vi var dernede den første uge i juni sidste år, og kunne rent praktisk konstatere 3 timers mørke, som en mørk vinterdag herhjemme, hvor du bestemt ikke var i tvivl om hvor mælkevejen var! Og så var der selvfølgelig ingen lysforurening på stedet. Det bliver så heller ikke ringere i år, hvor vi tager af sted en uge før!
Mvh.
He he Johannes, jeg ved godt at det er lige på grænsen og ikke har nogen praktisk betydning. Når Solen er 19° eller 17° er det nok umuligt i praksis at se eller måle forskel i Sky Quality.
Jeg kunne bare ikke lade være med at svare
/Rudi B. Rasmussen
21. marts 2014 kl. 11:02 #115479
tom.aDeltager- Super Giant
rudibr wrote:
….
Når Solen er 19° eller 17° er det nok umuligt i praksis at se eller måle forskel i Sky Quality.
Med et Sky Quality Meter kan man godt måle forskellen mellem en solhøjde på -19 og -17 grader. Rent faktisk kan jeg måle at nattenhimlen i zenith begynder at lysne, når solhøjden er -21 grader.
Iøvrigt er der altid noget at observere på nattehimlen uanset sæsonen. Så jeg ser ingen grund til at pakke teleskopet samme på noget tidspunkt.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/21. marts 2014 kl. 11:16 #115481
Ok tak Tom, så lykkedes det mig aligevel at kloge mig på noget jeg ikke vidste noget om, som sædvanlig
Og jo, jeg har da også udstyret klart hele året rundt
/Rudi B. Rasmussen
21. marts 2014 kl. 11:55 #115484
tom.aDeltager- Super Giant
rudibr wrote: Ok tak Tom, så lykkedes det mig aligevel at kloge mig på noget jeg ikke vidste noget om, som sædvanlig
Og jo, jeg har da også udstyret klart hele året rundt
Tja, jeg vil sikkert have givet samme svar som du, for 3/4 år siden. 🙂
Det er kun fordi jeg har lavet måleserier med en SQM-LU-DL, at jeg ved at det første strejf af dæmringen, kan registreres allerede ved -21 grader.
I praktisk så skal solen have en højde på -18 før den rigtig gør sig gældende. Det er også på dette tidspunkt at man som observatør “pludselig” registrer at himlen ikke længere er mørk, men er en anelse lysere ned lige før. Herefter lysner himlen forbløffende hurtigt.
Iøvrigt at det fascinerende, at i lille Danmark, så betyder forskellen på to breddegrader mellem Limfjorden og Møn, meget for hvor lys man oplevere de lyse nætter.
Tom A 2014-03-21 10:55:55
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/22. marts 2014 kl. 10:14 #115531
Til de særligt interesserede ligger der en installer (windows) her:
Bemærk – det er et hobby projekt lavet på et par timer, så der har nok sneget sig en glitch eller to ind./Rudi B. Rasmussen
12. juli 2014 kl. 09:19 #119562
SunGraph er nu i version 1.0.0.2.
Et par småfejl rettet, mulighed for at sætte zonetid, mulighed for at vise i UTC og export af graf til png fil.NB: Hvis version 1.0.0.0 allerede er installeret, så skal den lige afinstalleres først.rudibr 2014-07-12 11:30:49 /Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'SunGraph – se årets forløb' er lukket for nye svar.