› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Sumerian Optics first light
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af bengt. This post has been viewed 692 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. juli 2017 kl. 08:09 #162467
bengt- Main Sequence
Fick i natt första titten med med nya 10″ dobson teleskop. Teleskopet är av märket Sumerion Optics och tillverkat i Holland av
Michael Kalshoven. Mitt val föll på minsta modellen 10″ f4 Alkaid som är byggt som reseteskop på endast 11-12 kg inte större ihopfällbart skick än vad ett handbagage får vara på flyget . Hela teleskopet är av mycket hög kvalité i minsta detalj . Man ser verkligen att det är tillverkare som är mån om få till allt perfekt . Sekundären har inbyggd värmare som drivs av med små pennlight batterier. Man har satsat hårt på göra all montering och kollimering utan behov av verktyg .Kollimeringen ex av primärspegeln görs av endast två små rattar . Moonlight fokuserare sitter det på detta teleskop och klarar av väldigt tunga okular paket. Igår testade jag hänga på ethos 21 mm och paracorr 1.3 kg . Inga problem på denna tuben . Eftersom mitt exempel är endast f4 gjorde det att balanseringen också funkade trots denna tunga last .
Fick igår testat tuben och i mitt fall gso optiken på en rad objekt . Synfältet i den är fantastisk med en så snabb kort tub 1000mm .
Löste fint upp m13 m 56 , m92 för att nämna några . M31 fick utan problem plats i synfältet med gott om space runt omkring . Verkligen imponerande syn. Trots det endast sitter en liten rödpunkt sökare är det väldigt lätt hitta objekt med denna tub .Med det synfält man får blir det inte alls svårt lokalisera sig på himlen .Tuben var över förväntan lätt att kollimera .En van användare sätter ihop denna på gissar jag 10 min . I mitt fall kommer jag ofta bära ut den redan monterad inifrån huset . Den väger ju totalt inte mer än tubdelen på min 8″ dobson . Lättflyttat med andra ord.
Att den kommer så lågt ner kan man lätt lösa genom sätta den på en liten låda om man så vill . Tanken med låga höjden är det räcker med en låg camplingstol i höjd för de som är på resande fot med den .
Numera får man köpa /beställa dessa dobson via Teleskop service i Tyskland . Men vad jag förstått säljs en del tillbehör forsatt via Sumerion Optics hemsida direkt .
För er som gillar resa med teleskop och är visuella kanske denna teleskop lösningen är något för er?
Bengt
Bengt 2017-07-28 09:13:22 28. juli 2017 kl. 16:22 #162475
Anonym- Super Nova
Tillykke Bengt med de meget fine 10″ Sumerion dobson teleskop. Hvis jeg nogensinde (någonsin) skulle købe et større teleskop så vil det helt bestemt bliven en dobsonian. Den du har købt lyder for mig meget fristende,og 11-12 kg er også okay. Igen, et stort tillykke med dit teleskop, det er så dejligt at få det man har ønsket sig længe.
Hilsen Jan H
ps….Bengt jeg glemte at spørge kan man købe ” light shrouds ” til din dobson.
Jan.H 2017-07-28 16:34:33 28. juli 2017 kl. 17:02 #162477
adamDeltager- Main Sequence
Også gode billeder, i en god astronomisk stil
28. juli 2017 kl. 17:09 #162478
Anonym- Super Nova
Adam wrote: Også gode billeder, i en god astronomisk stil
28. juli 2017 kl. 17:33 #162480
bengt- Main Sequence
Tack Jan!
Ja det tog några år fundera för mig innan jag slog till .
Med lättvikt grejor är det lättare det blir använt . Har en 12″ dobson som man allt oftare låter kvar inomhus till förmån för de mindre lättare teleskopen .
Har faktiskt inte forskat i kommerciellt köp av light scroud . Har en duktiga sömmerska till fru som köpt neoprentyg ( lite som våtdräkttyg ) och ska sy ihop en bra light shroud till den .
Bengt
Bengt 2017-07-28 18:07:10 28. juli 2017 kl. 18:54 #162482
jonas.cDeltager- Super Giant
Adam wrote: Også gode billeder, i en god astronomisk stil
Håller med! Inom astronomin finns inget upp och ner
/Jonas
29. juli 2017 kl. 12:28 #162497
Anonym- Super Nova
Bengt wrote:
Har en duktiga sömmerska till fru som köpt neoprentyg ( lite som våtdräkttyg ) och ska sy ihop en bra light shroud till den .
Bengt
Du er heldig Bengt, der er ikke mange sömmerska i min omkreds der kan sy, eller vil sy. De er en mangelvare i mit lokal område
God weekend, hilsen Jan H
3. august 2017 kl. 20:57 #162666
bengt- Main Sequence
Nu har sömmerskan sytt ihop kjolen till teleskopet .
Blev riktigt bra light scroud . Tyget blev gjort av neoprentyg som jag nämt och verkar funka perfekt till detta. Det blev en fiffig lösning av flera kardborreband (velcro) som fäster runt om och håller tyget stramt och är lätta plocka av och på med.
Bengt
Bengt 2017-08-03 20:58:26 3. august 2017 kl. 21:23 #162668
astrojensenDeltager- Neutron star
Det ser virkelig godt ud!!
Thomas, Bornholm
3. august 2017 kl. 21:46 #162669
RudiDeltager- Neutron star
Og så kan du jo sove inde i den om dagen til Star Parties
/Rudi B. Rasmussen
3. august 2017 kl. 21:51 #162670
bengt- Main Sequence
Tack Thomas!
rudibr wrote:
Og så kan du jo sove inde i den om dagen til Star Parties
Det blir nog svårt jag är inte så smal och kortväxt( 85cm hög )
Bengt
Bengt 2017-08-03 21:52:45 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sumerian Optics first light' er lukket for nye svar.