› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Sug eller blæs?
- Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af jesper. This post has been viewed 24 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. august 2013 kl. 16:43 #106332
Jannick PeterssonDeltager- Main Sequence
Er der nogle der har erfaring med hvad der virker bedst med hensyn til blæseren under spejlet på teleskopet?
Skal den suge luften ud, eller skal luften fra blæseren ramme spejlet og videre ind i tubus?
På min nye 10″ GSO er blæseren monteret så den suger luft ud fra tubus, så jeg var nær blæst af stolen da jeg satte strøm til
30. august 2013 kl. 17:10 #106333
Anonym- Super Nova
Ved du hvad Jannick – der er der flere der har funderet over, for rigtig man newton har det således. Skulle jeg nu digte en forklaring, kunne det være, at spejlet skal havde den mest friske luft langs med kanten, hvor det er tykkest. Det bedste var selvfølgelig at blæseren puster ind mod spejlet, men at vi så istedet skulle have 3 blæsere tæt på kanten istedet. Men det er da noget af en blæser hvad? Når du næsten skal bindes til stolen.
Man kan ikke blæse og have mel i munden samtidig (Sludder).
God fornøjelse med din kikkert – men nu er den jo gal med skyerne!
Mvh.
30. august 2013 kl. 17:26 #106334
rener- Planet
vil gætte på det er ligesom med når man bygger en PC. det er skønnest at holde støvet ude, end at blæse det ind ? men hvis den er så kraftig som du skriver, går der nok ikke langt tid før der sidder en ugle fast ude i tubus
30. august 2013 kl. 17:43 #106335
Jo, men en pc har ofte et indsug i kabinettet foran og udsug bagi, og det virker lettere uoverskueligt at skulle til at skrue en blæser på sekundærspejlet
Blev bare overrasket da det virker ulogisk for mig at blæseren suger luften ud, men der må være en god forklaring på det… En støvsuger burde være mere effektiv så
Heldigvis har jeg et par katte til at holde området ugle og duefri, så jeg håber at jeg er sikret mod at ulykken skulle ske….
30. august 2013 kl. 17:55 #106336
Anonym- Super Nova
Har du spurgt sælgeren – for det er da ikke meningen, at du skal føle dig helt udsuget. Nej nu har jeg det – du skal montere en glasplade foran på tubussen – så opnår du til sidst, at der bliver vacuum inde i røret, og dermed slipper du helt for turbulens i kikkerten! Men få nu lige uglen ud først, ellers eksploderer den bare!
Nej nu må jeg hellere holdere op med at drille, Aase er begyndt at skælde mig ud, for vi skal være ordentlige ved dig!
Mvh.
30. august 2013 kl. 18:36 #106337
Efter en en halv times søgning fandt jeg en forklaring her – Artikel af Bryan Greer
I afsnittet om “Rearmounted cooling fans” står der direkte oversat af google – Hvis du jævnligt observere fra en tør, støvet, placering, overveje at trække luft ud i bunden af røret for at reducere ophobning af snavs på optik.
Men stadigvæk kunne jeg godt tænke mig at høre erfaringer fra folk med hvad de har haft bedst oplevelse med.
Jackson 2013-08-30 18:41:56 31. august 2013 kl. 03:49 #106340
Anonym- Super Nova
Enig med rener mht. at holde skidtet ude af tubus.
Et link til en tråd med et lignende spørgsmål.
Vh
31. august 2013 kl. 16:33 #106352
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Vi har i flere år haft en blæser i bunden af vores tubus.
Den trak luft ud af tubus. For nylig er den demonteret,og hullet er lukket med en plade.Den luft som trækkes ind i tubus indeholder små støv-partikler – det var der bevis for, da blæseren og områdetomkring den var ret støvet.Jeg vil vurdere, at det er hip som hap om luften trækkesden ene eller den anden vej gennem tubus, hvis formåleter at bringe optik og tubus ned på omgivelsestemperatur.Jeg har hørt, at en jævn luftstrøm hen over hovedspejletsikrer et termisk homogent grænselag, som igen skulleforbedre teleskopets opløsningsevne – hvilket man f.eks.kan drage fordel af i forbindelse med planetobservation.Da vores teleskop befinder sig i et observatorium, harbehovet for luftcirkulation været ikkeeksisterende.Grunden til at vi i sin tid monterede blæseren var, at viville sikre os, at temperaturen i tubus var den samme somomgivelsestemperaturen, men vi har ikke kunnet se forskelpå de billeder som vi har taget med eller uden udsugning.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. august 2013 kl. 19:48 #106358
jesperDeltager- Neutron star
En gennemprøvet metode er en lukket bagplade med tre blæsere placeret ret langt ude mod kanten, sådan at de blæser ind, dels på bagsiden af spejlet for at køle det, og dels forbi spejlet sådan at grænselaget på spejlets forside brydes op (spejlseeing). Nogle vil hellere vil hellere vende luftstrømmen så luften suges ud, men om det er bedre er uklart.
Når Newtonspejlet bliver mere end 8-10 tommer vil der være termiske problemer som skal løses for at få det optimale ud af optikken. Det hjælper selvfølgelig med et observatorium, men nattetemperaturen kan let falde for hurtigt til at spejlet kan følge med, og så vil grænselaget være til stede. Det er selvfølgelig værre jo større spejlet er.Spejlseeing og tubustermik er værst for planetobservation/foto hvor forstørrelsen er høj, men det har bestemt også betydning for deepsky foto, hvor det påvirker FWHM i negativ retning. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sug eller blæs?' er lukket for nye svar.