› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Styr på kabelrod på fast opstilling
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Finn. This post has been viewed 439 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. februar 2013 kl. 14:46 #98315
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jeg har jo siden sidste forår været igang med at bygge observatorium. Først for nyligt har jeg fået lås på døren og har derfor ikke haft instrumenter på teleskopet fast.
Der er udsigt til klart vejr sidst på ugen og da jeg har haft strippet teleskopet for instrumenter og ledninger er det på tide at komme videre med reetablering og indretning så jeg kan have uovervågede sessioner igang.
I aftes fik jeg så styr på ledningsføringen på selve teleskopet.
Hidtil har jeg haft en masse lianer af usbkabler, strømforsyninger osv hængende fra teleskopet – mere eller mindre tilfældigt monteret.
Det har betydet at ved slew’s skulle jeg være tilstede ved teleskopet for at sikre at der ikke var noget der hang fast. Har også flere gange været ude for at kamera har roteret fordi et kabel hægtede sig fast i løbet af natten.For at bekæmpe kabelrod har jeg flyttet min USB hub op bag på tubus så der principielt kun skal føres et enkelt usbkabel op samt 5V til hub’en. Da jeg dog har dårlige erfaringer med visse kombinationer af udstyr vælger jeg at have to usb kabler op til tubus.
Desuden vil jeg have to kabler med 12V til køling af kameraer, power til kameraer, blæsere, sensor controller og varmesystem. Desuden et ST4 kabel.Det er færrer kabler end tidligere men stadig en del. For at styre dem har jeg valgt en kabelslange til at samle ledninger på itudstyr.
Den er flexibel (også ved -20C..) og det er nemt at lægge kabler med stik i den med det medfølgende værktøj.Jeg har fastgjort slangen således at mountet kan bevæge sig +/-180 grader på RA og fra vandret til himmelpol på DEC uden af slangen får skarpe knæk, sidder fast eller spændes. Jeg boret nogle få huller til strips og påsat en guide på basen:
Dernæst var det bare at trække værktøjet igennem slangen med alle kabler (2xusb, ST4 4leder telefonfladkabel, 2x2leder til 12V, samt 5V forsyning til USBhub):
USB huben sidder i spænd under en fjeder så jeg nemt kan skifte den og undgik samtidigt at lime eller bore hul ind i tubus. Kun et enkelt bundhul med gevind var nok.
Placeringen er perfekt – USB forbindelser kommer i fra oven og strøm og usb downlink sidder på undersiden:USB huben er lavprofil og giver ingen restriktioner mhs. til optisk udstyr og kabelføring er tæt:
Det gik der så lige en hel aften med. Dejligt at at kunne dyrke lidt ATM når himlen var fyldt med dis og tåge.
Nu skal jeg så lige have skaffet en ordentlig 12V strømforsyning. Min tanke er at have ureguleret 12V fra et batteri varme og blæsere, og steppermotorer samt præcisions reguleret 12V til kamerakøling og forsyning af øvrige elektronik.På bagenden af tubus kommer der endvidere til at sidde en controller som skal styre blæsere og varmesystem baseret på sensorinput.
27. februar 2013 kl. 17:03 #98319
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Det ser godt ud,
men hvad gør man, når man har een montering og skifter mellem 4 teleskoper.mvh Erik
27. februar 2013 kl. 17:44 #98322
Tja – så er det jo ikke en fast installation længere.
Så er der ikke så meget at gøre. Man kunne dog montere sin Usb hub på et beslag mellem kikkert og montering så det følger DEC aksens bevægelser. På den måde kan kabler trækkes så de ikke hænger fast og ved kikkert skift er det begrænset arbejde med at trække kabler fra kamera til usbhub. Ledningerne på kikkerten fastgøres så med velcrobånd istedet for kabelstrips.
Kabler på monteringen kan laves som mit.1. marts 2013 kl. 12:52 #98494
Så er alt monteret.
Umiddelbart er det rodet – men der er nogenlunde styr på det. Enkelte ledninger er ikke stripset endnu.
En prøvekørsle i nat viste at det spiller maks. monteringen mærker slet ikke den lidt stive kabelslange og guidening kørte fint. Strømfordeler tll kameraer og steppermotor på LAOG fungerede fint.
Nul hængende ledninger samt helt tom plads ved foden af teleskopet betød at jeg nu kunne komme helt i zenith og være helt tryg selv med under 1 cm frigang.
Der enkelte ting som skal være anerledes på sigt men nu fungerer alt som det skal og jeg tør godt lade teleskopet passe sig selv en hel nat uden at frygte for revne kabler og nedfaldne kameraer.1. marts 2013 kl. 13:13 #98495
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ja, det er en udfordring at holde styr på kablerne og få det til at se overskueligt ud:
mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. marts 2013 kl. 14:42 #98498
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Det ser godt ud Frank
1. marts 2013 kl. 15:08 #98503
FinnDeltager- Neutron star
ØHhh Frank, det ser godt nok avanceret ud med alle de kabler, får helt sved på panden, man skal vist havde en ingenør uddannels for at finde rundt i alle de ledninger. Syntes jeg roder lidt rundt i mine 4-5 stk engang imellem. Den store hvide boks du har midt i billed er det den der styre dit guide system ?????
Finn 2013-03-01 14:10:24 1. marts 2013 kl. 15:27 #98506
Hej Finn,
hehe – 5 Usb udgange er i brug – 2 kameraer, filterhjul, guidesystem, samt usb-ST4. Dertil diverse kabler der forbinder de enkelte dele og tingene skal jo også have strøm….så pyha.
Og ja den øverste hvide “Box” – som bare er en prototype-elektronik-byggeplade (forsvinder indenfor kort tid) er netop styringen til guideren. Den hvide klods nede i selve det optiske tog er selve guideren.
Iøvrigt så havde jeg i aftes det monteret med min F/6.3 Reducer – så spiller Meade offaxis enheden pludselig perfekt med perfekte små og tætte guidestjerner. Med Lodestar guidekameraet klarede jeg at guide 5Hz på en mag 10.5 stjerne og det var forholdsvist nemt at finde guidestjerner.
1. marts 2013 kl. 15:51 #98509
FinnDeltager- Neutron star
Det er ret imponerende, må sku være sjovt at kunne sådan noget med elektronik og lodekolber.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Styr på kabelrod på fast opstilling' er lukket for nye svar.