› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Strehl Niveau
- Dette emne har 12 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 414 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. juli 2017 kl. 11:11 #162167
Anonym- Super Nova
Hej
Kan i hjælpe mig med at afklare et spørgsmål omkring et optisk systems såkaldte ” Strehl niveau “.
Når jeg ser at et optisk system har et 96,41 % Strehl niveau, er det så kun målt på en helt special bølgelængde, f.eks 532nm, eller er det systemets generelle niveau på alle bølgelængder?
Jeg spørger fordi det har lykkes mig at forvirre mig selv totalt, så jeg håber at en af vores forums lokale Astro-ph.d.er kan hjælme mig en smule =))
Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg postulerer at et optisk systems Stehl niveau er lig med dens evne til at samle alle bølgelængder så perfekt som muligt i et punkt (brændpunktet ) .
Som sædvanelig, et tak på forhånd…hilsen Jan H.
15. juli 2017 kl. 11:50 #162171
astrojensenDeltager- Neutron star
Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg postulerer at et optisk systems Stehl niveau er lig med dens evne til at samle alle bølgelængder så perfekt som muligt i et punkt (brændpunktet ).
Ja, strehl værdien fortæller, hvor tæt optikken i praksis er på at være perfekt.
Man skal dog passe gevaldigt på, for der kan, som ved alt andet, snydes en del med denne værdi. Oprindeligt var tanken, at værdien skulle repræsentere det SAMLEDE system, altså hele teleskopet, men i praksis måler man oftest kun på f.eks. hovedspejlet. Ved spejloptik betyder bølgelængden af den laser, man bruger til testen ikke noget, da spejloptik jo ikke har kromatisk aberration, men ved refraktoroptik er det ikke uvæsentligt, da strehlværdien kan variere ganske kraftigt hen over spektret, hvis optikken har udpræget sfærokromatisme (hvor den sfæriske aberration varierer med lysets bølgelængde). Hvis objektivet derfor måles til en strehl på 0,96 ved 632nm, men har mindst sfærisk aberration ved denne bølgelængde og mere i grønt ved 550nm, så vil strehlværdien jo falde, måske til 0,90 hvis man måler i det grønne og gule område, der er vigtigere for visuel observation (undtagen ved H-alpha observation af Solen, hvor man netop er interesseret i enten et instrument med lav sfærokromatisme eller er optimeret i rødt!)
Thomas, Bornholm
15. juli 2017 kl. 12:01 #162173
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Strehl værdien gælder også kun på den optiske akse.
Udenfor aksen er all bets off!
15. juli 2017 kl. 12:23 #162175
Anonym- Super Nova
Tak Thomas og Jens…
Det vil altså sige, at hvis jeg nu gik efter et optisk system med best mulige Strehl Niveau, ( foruden den der ligger i den optiske akse) så ville et diagram over det givne optiske systems linse celle, være en kurve der lå højt og var forholdsvis flad på alle bølgelængder i det visuelle spektrum?
Altså en kurve der starter og slutter højt på skalaen fra 0 til 1 i Strehl.
Hilsen Jan H.
Jan.H 2017-07-15 12:48:27 15. juli 2017 kl. 12:58 #162177
Jep.
Thomas, Bornholm
15. juli 2017 kl. 12:59 #162179
Anonym- Super Nova
Tak Thomas
15. juli 2017 kl. 22:15 #162200
Anonym- Super Nova
Er der nogle regler for hvor højt Strehl bør være, for at det skal være “ordentligt”?
Det er selvfølgelig subjektivt, men er det for eksempel sådan, at alle ville betragte 0,88 (eller et andet tal) som helt ubrugeligt?
Anders
16. juli 2017 kl. 00:00 #162202
En strehl på 0,8 betragtes som diffraktionsbegrænset og svarer til 1/4 bølgelængde på bølgefronten. 0,9 er god kvalitet og alt over 0,95 er aldeles fremragende.
Thomas, Bornholm
16. juli 2017 kl. 00:02 #162203
Anonym- Super Nova
Hej
Fandt lige en god forklaring på hvad der gemmer sig bag begrebet på et optisks systems Strehl niveau, citat ” if someone says you have a mirror that has a Strehl of .95 you understand that 95 percent of the theoretical maximum amount of light is going where it should go. And 5 percent of that light is going into the surrounding rings (mostly and most noticeably into the first order ring) and contributing to a reduction in contrast. It’s as simple as that ” Kilde
Anders jeg synes at kunne forstå dels ud fra artiklen, at et acceptabel Strehl niveau er omkring de 0,82
Venlig hilsen Jan H.
16. juli 2017 kl. 06:31 #162204
Anonym- Super Nova
Tak for svarene.
Jeg fandt også nogle steder om emnet hvor man nævner at
0,90 Very good
0,95 Excellent
Må sætte mig lidt mere ind i det.
Anders
16. juli 2017 kl. 09:45 #162205
outlookDeltager- Super Nova
Denne side siger det meste på en forståelig måde:
http://www.rfroyce.com/standards.htm
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting17. juli 2017 kl. 00:02 #162226
Anonym- Super Nova
Hej
Man har et given Strehl niveau for et optisk system, typisk for en linse celle. Men et total optisk system under en nattehimle består jo typisk af flere individuelle dele, foreksempelvis refraktor + diagonal + et okular. Hvordan vurdere man det samlede systems Strehl niveau? og hvordan kan det være at okulare ikke har en Strehl vurdering, når man nu tænker på at den er jo også at betragte som en lille linse celle.
Hilsen Jan H.
17. juli 2017 kl. 00:31 #162229
linse celle
En linsecelle kan ikke have en strehlværdi, da den kun er den cylinder, objektivet holdes sammen af. Et objektiv derimod, kan have en strehlværdi…
Men et total optisk system under en nattehimle består jo typisk af flere individuelle dele, foreksempelvis refraktor + diagonal + et okular. Hvordan vurdere man det samlede systems Strehl niveau?
Det var jo netop det, jeg skrev om i mit første indlæg. Ideelt set burde strehlværdien måles på det samlede system. Nu kan det jo være ganske svært i praksis, da der jo næppe findes to amatører i verden med helt identiske setups, bl.a. varierer okularvalget jo enormt og der findes også et stort antal forskellige diagonaler at vælge imellem.
og hvordan kan det være at okulare ikke har en Strehl vurdering, når man nu tænker på at den er jo også at betragte som en lille linse celle[sic].
Et okular skal opfylde nogle helt andre krav end et objektive, så jeg er ikke helt sikker på, om det giver mening at tale om strehl for et okular i sig selv. Strehlværdien vil jo afhænge af, hvor godt okularet virker på det teleskop, det skal arbejde med. F.eks. vil et simpelt plösslokular have temmelig meget sfærisk aberration, hvis det bruges på en hurtig newton (under f/4 eller deromkring).
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Strehl Niveau' er lukket for nye svar.