Strømforsyning til HEQ5pro

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Strømforsyning til HEQ5pro

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af shawn. This post has been viewed 863 timessoerensen. This post has been viewed 863 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

shawn.soerensen
    Deltager
      • Moon

Hey

Jeg har købt en strømforsyning, som vel i bund og grund er et batteri med cigarstikudtag på. Den fungerer rigtig fint, men jeg synes den skal lade op i lang tid, når der ikke er mere/nok strøm på.

Jeg har fundet en strømforsyning som egentlig fulgte med en køletaske… Den har cigarstikudtag i den ene ende, en klods i midten med en diode i, og et almindeligt stikkontakt-stik i den anden ende.

Kan den bruges til at fodre min HEQ5pro med strøm, eller SKAL man købe en anden en der er specielt lavet til formålet? Umiddelbart leverer den strømforsyning til køletaksen 12V og 5A – så den bør vel kunne bruges….

Ville lige høre jer ad først, inden jeg gør noget forkert.

På forhånd tak.

motomandk
        • Main Sequence

Generelt skal man altid vælge en reguleret strømforsyning og helst med overbelastningssikring. Jeg vil ikke tilråde at anvende den beskrevne strømforsyning.

En god switchmode/reguleret strømforsyning til 5A koster under 300,-.

/Henrik (H)

nive
        Deltager
          • Super Nova

Hej Shawn

Den er super til min Heq5 pro mont .Big%20smile

Mogens.Bildsøe
          Deltager
            • Nova

Hej Shawn, jeg bruger selv en strømforsyning som den du beskriver (nuppet fra vores køletaske). Den fungerer upåklageligt (endnu da Pinch).

PS: Stikket med diode er iøvrigt forsynet med en sikring- sikker på, at dette ikke er tilfældet med den du har kig på?

Hilsen Mogens B.

bjoern.andersen
              • Main Sequence

Hej,

jeg har 2 forskellige strømforsyninger, 1 som er direkte til 12 V DC og en som er med omstilling mellem forskellige spændinger fra 1,5 til 12 V DC.

Begge er købt i Biltema, og begge har max 5 A og overbelastningssikring, MEN, den direkte 240/12V DC duer ikke til HEQ5PRO, den er ikke “udjævnet” nok, og det kan HEQ5PRO’EN ikke lide. Den anden giver en fin – og meget jævn forsyning, og virker upåklageligt.

Jeg har også en af den type som blev markedsført med startkabel til bilen, og den har også en 220V AC converter monteret, og giver omkring 17 AMPH, hvilket er nok til en hel nat hvor der ikke er anden strømforsyning.

Spædingen fra denne er 100% DC, og det er egenligt rart at se at den, og den justerbare omformer virker lige godt. MEN, Man skal jo altid være opmærksom på at + sættes korrekt på stikket, ellers kan det gå gevaldigt galt.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har købt et forbrugs batteri på 60amp, og lavet udtag til 3 enheder med sikring på de 2.
                Mit forbrug er lige nu 4amp, så den kan holde til en del tid.

shawn.soerensen
                Deltager
                  • Moon

Hej alle

Fedt med alle de forslag og fiduser. Jeg har nu kigget lidt ekstra på den til køletasken… Altså umiddlebart er der IKKE indbygget en sikring, men det er jeg nu ret sikker i at der er på det stik man skal sætte i den (det fra HEQ5pro’en). Der kan man nemlig skrue den yderste fjederbelastede “tap” af, og inde bag den sidder der en sikring. Snedigt *g*

Jeg er nervøs for at komme til at brænde en 7.700 kr. montering af, så jeg ender nok med at købe en af dem der skulle leve helt op til kravene. Det er jo kun 300-500 kr. for en ekstra så man er på den helt sikre side.

Tak for et fedt forum, og engagerede brugere. Shawn Sørensen2009-04-28 22:58:11

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Strømforsyning til HEQ5pro' er lukket for nye svar.