› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Strømforsyning
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af jakob. This post has been viewed 79 timesandersen. This post has been viewed 79 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. november 2015 kl. 11:50 #139163
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Er der nogen, der har overvejet, eller prøvet, at bruge en PC-strømforsyning til at føde mount’en og evt. andre ting? De er generelt relativt billige og kan give ganske mange ampere på 12V.
Jeg er oppe på 4 strømforsyninger omkring mit teleskop/mount til at føde hhv. mount, DSLR og andre dimser. De er selvfølgelig forskellige spændinger alle sammen (5V, 7,4V, 12V og 19V).
Jeg planlægger at bygge en multi-forsyning ved hjælp af færdig-købte moduler, nogen af dem justerbare, sådan at man bare skal bruge en enkelt 230V forsyning (evt. med mulighed for omkobling til batteri-drift) til at forsyne alting.
Dertil skal jeg bruge en kraftig 12V-forsyning, og her kunne en almindelig PC-strømforsyning være en mulighed. Men er der nogen ulemper ved dette, som skal med i betragtningen?
12. november 2015 kl. 12:05 #139164
alanDeltager- Super Giant
En PC strømforsyning er af typen Switz Mode og kan derfor støje for meget. Du kan evt. forsyne den med et par store elektrolytter, for at fjerne noget af støjen. Det samme gælder de små Step-down moduler som let kan bruges til at justerer spændingerne.
Mvh Alan
Mvh Alan
12. november 2015 kl. 12:59 #139166
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg tror ikke, at der er grund til bekymring omkring støj fra switch
mode-strømforsyningen. En pc er jo også afhængig af en støjfri
forsyning for at kunne køre optimalt
Vi har med stor succes brugt en pc-strømforsyning til en enhed i observatoriet.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. november 2015 kl. 13:05 #139167
alanDeltager- Super Giant
Det jeg tænkte mest på er kameraet, men det er da absolut værd at prøve.
Mvh Alan
12. november 2015 kl. 13:46 #139168
Jeg har allerede bestilt nogle moduler på ebay, derunder et 12-19V step-up modul. Jeg har tænkt mig at teste og måle lidt på dem før jeg bygger noget sammen og begynder at bruge det. Skulle der være noget støj, kan det jo muligvis hjælpe at sætte nogle lytter på.
PS: Jeg er uddannet elektronikmekaniker, så jeg ved godt hvad en switchmode er… 😉
12. november 2015 kl. 17:23 #139171
I øvrigt bruger vi også en switch mode-strømforsyning til vores Atik CCD-kamera, og det er helt problemfrit.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. november 2015 kl. 18:03 #139172
FinnDeltager- Neutron star
Torben
For ikke kyndige i elektronikkens verden, hvad er en ” switch mode-strømforsyning ” ???
Sorry min uvidenhed.
mvh Finn
12. november 2015 kl. 18:23 #139173
Hej Finn
En switch mode-strømforsyning er transformatorløs. Til gengæld har den et
svingningskredsløb hvormed det er muligt at hakke AC-strømmen i små
bidder – i praksis reducerer den arealet af den sinuskurve, som kommer
ind i strømforsyningen og hermed også den effekt der lukkes ud – sådan
i grove træk. Hos Terma bruger vi også switch mode i de strømforsyninger
som vi fremstiller til satellitter.
Du kan læse mere om det her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Switch-mode-str%C3%B8mforsyning
I øvrigt bruges dette princip også i forbindelse med nogle nyere
effektforstærkere til hi-fi-brug.
mvh
Torben
12. november 2015 kl. 18:45 #139175
joergen.kDeltager- Nova
Hvordan har disse strømforsyninger det med kulde?
fandt lige denne 13.8 volt switch mode 3-5 amp til 135.kr
http://www.iccom.dk/radio-hobby/Stroemforsyninger.htm
Har handlet der før god service og gode priser
jørgen k 2015-11-12 17:50:06 13. november 2015 kl. 09:07 #139186
Kulde bør ikke være et problem. Det er værre, hvis det er fugtigt.
13. november 2015 kl. 11:31 #139195
Jeg mener ikke det er helt korrekt, når du skriver den hakker AC’en i stykker. Man vil normalt ensrette denne til en DC først. Fødespændingen kan også sagtens være en DC fra starten af.
Forklaringen om reduktionen af arealet er fin nok. Det reducerer dog ikke effekten på udgangen, da den vil være afhængig af hvad udstyret bagefter forbruger, men den reducerer den effekt der afsættes i selve reguleringskredsløbet, og dermed effekten på indgangen. Det betyder i sidste ende at den er mere effektiv, altså har mindre tab af energi. Effektiviteten kan komme over 80%, hvis ikke højere.
Dette skal ses i forhold til en traditionel reguleret strømforsyning, som groft sagt regulerer spændingen på udgangen ved at virke som en regulerbar modstand. Da strømmen igennem denne vil være lig med strømmen i forbrugeren, kan det resultere i en ret høj effektafsættelse i reguleringskredsløbet, specielt hvis der er stor forskel på ind og udgangsspænding. Effektiviteten i sådan en ligger maksimalt omkring 50%.
En anden væsentlig forskel på de to, hvilket til dels er en følge af det med effektiviteten, er også at en switch mode kan laves væsentlig mindre fysisk. Det har vi jo set i praksis, da strømforsyninger til f.eks. mobiltelefoner er blevet en del mindre med tiden, samtidig med at de kan give den samme eller mere effekt fra sig end tidligere. Samtidig vil jeg tro, at dette også gør dem billigere at producere.
En switch mode vil som udgangspunkt ikke være mere eller mindre følsom overfor det omgivende miljø (kulde, fugt, etc.) end al anden elektronik. Der er ikke noget magisk i den, bare helt almindelige elektronikkomponenter. Forskellen i effektivitet betyder selvfølgelig også mindre varmeafsættelse, og dermed kunne man frygte at den er lidt dårligere til at holde fugten væk. Men jeg tror ikke det er et problem i praksis.
Nu er dette slet ikke et spørgsmål om switch modes eller ej, for meget af vores udstyr er allerede forsynet af switch modes. De er groft sagt alle vegne i dag i vores elektronikdimser, derunder også astro-udstyret, for det er bare sådan man laver en strømforsyning i dag.
Bekymringen om støjen, som Alan kom med, er ikke helt ubegrundet. Torben skriver at man bruger dem i hi-fi forstærkere. Jeg skal ikke kunne sige om man er begyndt at gøre det i dag, da jeg ikke rigtig følger med her mere, men traditionelt har de været et stort no-no i seriøse hi-fi forstærkere netop af denne grund, ligesom man den dag i dag ikke sætter et professionelt analogt lydkredsløb ind i en computer, men holder det i en ekstern boks. Man vil ikke risikere at den højfrekvente støj forplanter sig til lydkredsløbene.
Men det bør ikke være et problem i forhold til astro-udstyr og almindelig husholdningselektronik. Det er et spørgsmål om kvaliteten af strømforsyningen og de filtre den indeholder.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Strømforsyning' er lukket for nye svar.