› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Strømforsyning
- Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Arnstein Dale. This post has been viewed 868 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. december 2015 kl. 19:03 #139710
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Som tidligere nævnt er jeg blevet træt af nu at være oppe på 4 strømforsyninger til forskellige ting rundt om mit teleskop. Så jeg er startet stille og roligt op på projekt multiforsyning. Jeg har ikke en klar plan for hele projektet, men mere en ide inde i hovedet.
Ideen er en kasse med en enkelt 230VAC forsyning, evt. kombineret med muligheden for 12V batteridrift, med udtag til alle 4 spændinger. En detalje omkring udtagene er, at jeg vil bruge et 5-polet stik, sådan at alle udtag har alle spændinger til rådighed. Det vil så være op til stikket på klienten at give forbindelse til den rigtige spænding. Det vil give den fordel, at der ikke kan sættes noget forkert i.
Teknisk set skal der være en hovedforsyning, der giver 12V, og de andre spændinger skal produceres af forskellige færdig-moduler ud fra 12V’en. Der skal også være nogle indikatorer (lys), evt. display med spændingsmåling, og sikringer i både den ene og den anden ende.
Jeg har allerede fundet kandidater til flere af de nødvendige ting på ebay, og vil teste dem efterhånden som de kommer hjem.
1. december 2015 kl. 19:46 #139712
Første ankomne kandidat er dette lille step-down modul:
http://www.ebay.com/itm/321869748248?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Meningen er at den skal bruges til at lave 7,4V til DSLR’en og evt. skal der købes et mere til at lave 5V. Den er justerbar og indgangsspændingen skal bare være 1.5V over udgangsspændingen.Første test ser lovende ud. Spændingsmålingen på det lille display ligger inden for 0,1V, og kan i øvrigt skiftes rundt mellem indgang og udgang, og kan også slukkes helt. Spændingen Er fint stabil uden belastning. Jeg sætter en 4,7 ohm effektmodstand på og justerer spændingen til ca. 4,7V, sådan at der bliver trukket en strøm på 1A. Modulet bliver ikke mærkbart varmt, men oscilloscopet viser, at der nok skal en kondensator på udgangen:
1. december 2015 kl. 19:54 #139713
Næste modul er også ankommet, men jeg har ikke haft mulighed for at teste den endnu. En 12V til 19V step-up konverter med en maks. strøm på 4A. Rigeligt til at trække den lille NUC.
Jeg er spændt på at se, om den dur til noget. Den har kostet mig lige knap 100 kr inklusiv forsendelse fra Kina.
Jakob Andersen 2015-12-01 18:56:02 1. december 2015 kl. 20:03 #139716
Jeg venter stadig på, at de stik, jeg har bestilt, ankommer. 5 stk. såkaldte “Aviation Plug 5-Pin 16mm GX16-5” til den nette samlede sum af knap 30 DKK, sendt fra Kina.
De ser fine ud på billederne. Tide skal vise, om de ser lige så fine ud i virkeligheden.
1. december 2015 kl. 20:54 #139719
henrik.schneiderDeltager- Nova
1. december 2015 kl. 21:44 #139720
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jakob.
Stikkene kalder vi også for “mikrofon stik” herhjemme.
http://elektronik-lavpris.dk/c1713/kabler-stik-og-adaptere/stik/mikrofon/hun/Angående strømforsyningerne, så skal du passe på, især med de spidser du ser på dit oscilloskop. Der kan ofte være mange gange de 5 eller 12 V du ønsker på dit udstyr. Og ofte er din belastning langt fra så fin som en 5 ohms trådviklet modstand. Dermed forstået at en opstilling ofte har et meget varierende forbrug, da der sikkert sidder en styring til en mikrosteppet stepmotor. Desuden vil f.eks også et CCD kamera ofte være temmelig følsomt for støj på sin forsyning, især de billigere der er forsynet via 5V på USB.
Men til varmebånd er den slags forsyninger helt sikkert fine. Men der er det ofte lettere blot at bruge en AC forsyning, altså en direkte trafo, måske endda en vario.
mvh
Jens1. december 2015 kl. 21:57 #139721
“Never the less” så virker setupet som Jakob beskriver helt fint på mit udstyr.
Selvom stumperne kommer fra Kina, kan de godt virke, men selvsagt er en god gammeldags jernkerne transformer fri for switchmode støj.
1. december 2015 kl. 23:23 #139726
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Henrik
Noget af det mest støjende er faktisk en alm. brokobling. Når dioderne lukker ved de ca 0,7 volt, så sker det med en meget hurtig flanke, og det er jo støj.
Jeg medgiver at der kan komme meget sjusk og skrammel fra kina, men også brugbare ting. Man skal bare passe på
mvh
Jens2. december 2015 kl. 11:08 #139740
Jens, du har sikkert ret, men det lyder også lidt teoretisk. Man skal ikke nødvendigvis have høje tanker om de forsyninger, tingene bliver leveret med. Hvis man summerer op, hvad du har skrevet, kan man jo faktisk hverken bruge en switch mode eller en traditionel reguleret forsyning. Så er der ikke ret meget tilbage der kan levere en stabil DC-spænding… 😉
Men jeg vil jo netop også tilføje noget kapacitet på udgangen. Den burde tage de værste spidser og dyk. Den kan evt. suppleres med en mindre kondensator til at tage de hurtige. Det er nu engang sådan, man normalt bygger strømforsyninger…
Jeg er udemærket klar over forskellen på en ohms belastning og f.eks. motorer. Testen var også kun for at se, hvordan den opfører sig, når der kommer belastning på i det hele taget.
2. december 2015 kl. 11:14 #139742
Henrik, det modul du har der, minder faktisk meget om det, jeg har købt. Det er en anden switch-kreds. Den på min er en kinesisk produceret. jeg kan ikke lige huske, hvad den hed og nu har jeg klæbet kølepladen fast.Men de ligner hinanden meget i opbygning. Din er bare langt dyrere, og risikerer også at blive pålagt moms og gebyr fra Post Danmark, da købsprisen er over 80 kr. Så den kan gå hen og blive en hel del dyrere i sidste ende.
2. december 2015 kl. 11:38 #139744
Mine kom fra Kina og prisen dengang var 77,20kr inkl. fragt. så ingen Postdanmark gebyr-straf eller import afgift.
Enig med dig, kondensator(elektrolyt) + 47-100nF(Keramisk) gør jobbet, og vil man så gå yderligere i paranoia mode, kan man sætte en lille drossel spole ind i kredsløbet også, så er der ikke meget støj tilbage.
26. december 2015 kl. 13:09 #140585
Projektet har ligget lidt stille, fordi jeg har haft travlt på arbejdet. Jeg er kommet frem til, at hvis jeg skal komme videre med det inden for en overskuelig fremtid, er jeg nødt til at kunne teste tingene her hjemme. Første skridt mod dette er taget, da jeg har bestilt mig et ordentlig multimeter (har jeg efter 20 år som elektronikmekaniker aldrig ejet…!). Men jeg skal også have fat i et oscilloskop. Jeg har kig på nogle PC-baserede løsninger, men hvis der er nogen, der har kendskab til et godt brugt til salg til rimelig penge, må I gerne sige til.
Jeg har dog nået at konstere at det ikke hjælper noget på de spikes bare at sætte kondensatorer på. Da jeg fik kigget nærmere på dem, viste det sig at være højfrekvent ringning. Jeg fik desværre ikke taget et billede af det, men det kan nåes endnu. Men uanset hvad jeg satte på, halvstore elektrolytter, små afkoblingskondensatorer eller en kombination, hjalp det ikke en hujende fis. Så der skal spoler til af en slags for at blokere for det højfrekvente.
Stikkene er også ankommet. De ser fine ud ved første øjekast, men jeg har en plan om at sende noget strøm igennem og måle modstanden, for at se om der er ordentlig kontakt.
Da jeg skulle tage billedet her, kom jeg godt nok til at se, at der er en ting jeg ikke havde tænkt på, da jeg valgt stikket: Kabeldelen skulle gerne have været han-stikket, sådan at spændingsforsyningen var i hunstikket. Hmmm…
26. december 2015 kl. 13:46 #140590
Arnstein DaleDeltager- Planet
Dette høres ut som et spennende prosjekt.
Litt av poenget må være driftsikkerhet og lav vekt. Selv har jeg en Celestron 12V powerbank, pluss et 75Ah fritidsbatteri som er veldig tungt å dra med seg, men gir power til det jeg trenger. Mount, USB hub, DSLR kamera, ZWO ASI120 autoguiderkamera, 2 stk 12V varmebånd. Bruker også en 12-230V converter for bærbar pc.
Surround 2015-12-26 12:47:16 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Strømforsyning' er lukket for nye svar.