› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Strømforsyning
- Dette emne har 17 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af tommy. This post has been viewed 1694 timesfrank. This post has been viewed 1694 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. december 2008 kl. 14:12 #5328
tommy.frank- Super Giant
Jeg har haft et problem med et stykke elektronik, og fået afvide at det måske skyldes strømforsyningen. Det er en PC strømforsyning, og jeg har valgt den fordi jeg går ud fra at den er stabil mht. spænding. Den kan levere 12amp og mit max. forbrug er 8amp.
Er der nogle der har oplevet problemer med disse (stort spændingsfald ect.) og hvad bruger i ellers til strømfors? (Bortset fra batt)
Mvh. Tommy7. december 2008 kl. 15:57 #5331
tommyfDeltager- Neutron star
Min er fra Harald nyborg mener jeg, den kan levere ca 12v max 6amp, den trækker let min PC og mount kamera osv samtidigt.
7. december 2008 kl. 15:58 #5332
mikkellund- Giant
Well, hvis du slæber en pc strømforsyning ud af huset, ja så skal det gå galt. De er slet ikke lavet til at komme ud af kabinettet eller for den sags skyld kontoret. Der er også noget med at man skal trække nogenlunde jævnt på alle kanalerne for at spændingen er stabil ved høje belastninger.
Mikkel
7. december 2008 kl. 17:16 #5336
tommy.frank- Super Giant
Mikkel- Hvis ting kun kan bruges til det de er bygget til, så ville mit liv blive meget begrænset.
Og jo, PCforsyningen er ligeglad med hvor den befinder sig, sålænge den bliver holdt fri for fugt. Og da den bliver varm ved drift og har blæser er dette intet problem, og den er tillige med jordet.
Og hvis der er noget der absolut ikke trækker jævnt, så er det da en PC, da den kører fra o-100% på et splitsekundt.
Jeg har aldrig før haft problemer med denne slags strømforsyning, og mener heller ikke at jeg har det nu. Men prøver bare at indkredse et problem.Spørgsmålet er stadig: Er der nogle der har oplevet problemer med disse (stort spændingsfald
ect.) og hvad bruger i ellers til strømfors? (Bortset fra batt)
Mvh. Tommy7. december 2008 kl. 17:18 #5337
tommy.frank- Super Giant
Tommy f- er det ikke en powertank du har?
8. december 2008 kl. 00:02 #5357
soeren- Main Sequence
Hvis vi taler en forsyning fra en standart pc.
så har jeg. jeg brugte den til at drive Pithe(elektorkøleelementer) som brugte 12V-udgangen på forsygningen.. kunne max få 10V.
Det viste sig at 5V udgangen også skulle belastes for at få en stabil 12V spænding.
mvh Søren8. december 2008 kl. 00:10 #5358
mikkellund- Giant
Hold da op Tommy, hvem har pisset på din sukkermad
8. december 2008 kl. 00:25 #5359
tommyfDeltager- Neutron star
Hej Frank
Jo, jeg har 2 powerpacks, men mest som reserve, min hoved kilde er et forbrugs batteri på 60amp som jeg har trukket 3 xlr stik med sikringer på alle 3, jeg mangler stadig en udgang på batteriet som kunne jeg undgå powertanken, bare om at tage sig sammen og lave det 🙂
Angående PC batteriet, det er ikke mit område, men måske er elektronikken ikke bygget til andet end PC brug, strømspikes, støj, og hvad der ellers kan være.
Rent tanke mæssigt burde det være ok, men alligevel…8. december 2008 kl. 01:28 #5364
tommy.frank- Super Giant
Mikkel, jeg beklager hvis jeg lød lidt spids. Men jeg kan godt lide at kombinere ting der ikke nødvendigvis passer sammen. Det plejer nu at gå meget godt, og har sparet mig for en hulens masse penge i tidens løb
Og Tommy, du er inde på noget af det rigtige. Henrik Q har forklaret mig hvad problemer en PC-PSU kan give, og sender mig en switchmode strømforsyning.
Mvh.Tommy8. december 2008 kl. 07:52 #5365
andreas- Super Giant
Mikkel har fuldstændigt ret, beklager!Men topologien der typisk bruges er en “flyback”, den er god til mange spændingsudtag, og giver “rimelig” udgangs spænding. Men hiver du fra 12V og der reguleres fra 5V eller lign kan det hurtigt blive “skæv”.Desuden har et PC bundkort selv den konverter der bruges lokalt, og er derfor ikke afhængig af lige så høj grad af stabilitet. Sjovt nok bliver de fleste Switchmode forsyninger mere stabile (når man har designet ordentligt) når der hives meget fra dem, hvilket også taler i PC’ens favør. Men det er jo ikke værre end at man nemt, med multimeter, kan måle om det er PSU’en der er problemet.Med 8 amp ville jeg tro at dine ledninger hurtigt bliver for tynde, og det kunne være problemet.8. december 2008 kl. 11:12 #5368
tommy.frank- Super Giant
Det blev jeg så lidt mere klog Andreas. 8 amp er osse lige i overkanten. Det er nok nærmere det halve, og ledningen er 2 kvardrat mm.
Jeg har målt spændingen til 12v og ved belasting 11,5.8. december 2008 kl. 12:23 #5371
mikkellund- Giant
Der er ikke noget at beklage, Andreas 🙂
8. december 2008 kl. 20:53 #5385
andreas- Super Giant
Ok så vil jeg lade være med det, Mikkel
Tommy, hvis du evt. vil have mere hjælp kan du jo prøve at skrive hvad du har at arbejde med? Hvilket mount, og har du prøvet med batteri? Hvordan kører det så? Jeg har selv prøvet at skille mit SLT mount ad, bare for hyggens skyld 😉 og som elektro ingeniør kan man jo nok bare ikke lade være. Ledningerne og stik deri er ikke voldsomme, og der vil også kunne være lokale spændingsfald, så det er ikke sikkert at det er din PSU, prøv med batteri hvis du ikke har prøvet det. Men det bør være er batteri med en vis kapacitet 7,2Ah bør være fint.
Du bør sikre dig at alle strømbærende stik er helt stramme og ikke vrikkes når mountet kører, både så allignment ikke ryger men også fordi det ændrer impedansen i kredsløbet så spændingen på indgangen “hopper og danser”. Det har jeg selv gjort ved at sætte en kabelbøjle ved siden af jack stikket på mit mount, som aflastning. Hvis man har mod på det kan man også sætte en (eller) flere kondensatorer af passende størrelse i indgangen, men man skal være klar over at garantien så ryger.8. december 2008 kl. 21:55 #5387
tommy.frank- Super Giant
Andreas, du kan se på underskriften hvad mit setup består af, og det virker rigtig godt med PSU´en. Problemet går ud på, at jeg har en controller der begyndte at opføre sig mærkeligt. Forhandleren foreslog, at det måske kunne være PSU´en der forårsagede problemet, og er heller ikke helt tryg ved at bruge den mere, efter hvad jeg nu har fået forklaret af bla. dig.
Angående kondensator, er det for at jævne spændingen og hvordan kommer man frem til rette størrelse?8. december 2008 kl. 22:31 #5391
andreas- Super Giant
EQ6 Pro…..hmmm ikke sikker på at jeg vil hjælpe mere…man blir’ jo helt misundelig 😉
Ja kondensatorene er for at “kompensere & udglatte”, når mountets motorer trækker strøm falder spændingen gennem kablet, men med kondensatorerne kan der hentes energi direkte på indgangen fremfor helt nede i batteriet.Hvis man samtidig bruger en Switchmode strømforsyning skal den bruge tid til at regulere ind, går du fra 0 belastning til nær 100% og til 0 igen står den og regulerer ind. under uheldige forhold (og dårligt design) kan det blive ustabilt eller sågar gå i sving. Steppermotorene i et mount vil trække strømmen meget induktivt hvilket giver meget ripple i kredsløbet. Derfor er et batteri faktisk en rigtig god energi kilde, da den giver god kapacitet på indgangen.Har du prøvet fra batteri? -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Strømforsyning' er lukket for nye svar.