Strøm til observatoriet

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Strøm til observatoriet

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af lehmann. This post has been viewed 859 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

En af de småting jeg mangler i kikkertskuret er permanent strøm.

For at spare penge vil jeg selv lave så meget af det som muligt, så planen er at grave kablet (30 m) ned så det går fra skuret og til ydervægen ved sikringsskabet i huset, bore hullerne så elektrikeren til 650,- pr time blot skal tilslutte kablet.

Jeg skal jo ikke bruge særlig meget effekt, så en gruppe er nok.

Så vil et kabel med jord, nul og fase ikke være nok?

Og kan det være en god ide at banke et jordspyd i oppe ved skuret? Skuret ligger 10 m i luftlinie fra husets jordspyd, men pga trapper og diverse stensætninger bliver kabelføringen betydelig længere.rudibr2016-10-10 08:26:31

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Rudi

Du kan finde al relevant information om emnet her:

Jordkabel

Held og lykke med projektet

mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Tak Torben – lige hvad jeg manglede…

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Reglerne gælder ikke hvis spændingen i kablerne ikke overstiger 50Volt AC eller 120V DC – dvs. reglerne gælder ikke for lavvolt-installationer på f.eks. 12volt.

Hmmmm…. måske skulle man trække 50 V DC derop

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

😀😀 gør det nu ordentligt, det bliver du gladest for, 😱😰

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Du kan også nedtransformere til 12 VAC og så transformere op i

observatoriet. Du skal så nok ikke gå under 2×5 kvadrat – alt afhængig

af, hvor stort et strømforbrug der er behov for.

Installationen vil så være galvanisk adskilt fra dit elnet.

Fejlstrømsrelæet vil derfor ikke fungere….

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

spiff
                Deltager
                  • Asteroid

rudibr wrote: Og kan det være en god ide at banke et jordspyd i oppe ved skuret? Skuret ligger 10 m i luftlinie fra husets jordspyd, men pga trapper og diverse stensætninger bliver kabelføringen betydelig længere.

Nu er jeg ikke elektriker, men man skal passe på med at kombinere flere forskellige jord, da der kan opstå det der kaldes “ground loops” (http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)). Så hvis du laver et separat jordspyd til observatoriet, skal du passe på med at kombinere udstyr der bruger observatorie jord med udstyr der bruger jord fra dit hus.

Jeg ville trække den længere ledning.

spiff2016-10-10 12:12:43

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Jeg er enig med Spiff – træk et godkendt jordkabel med 220 VAC.

Det er rigtigt, at jord kan være noget drilagtigt noget – det ved Jens

garanteret en masse om.

Vores elinstallation i skuret har ikke jord, så den har vi selv

etableret – det er faktisk yderrøret på kikkertsoklen der danner en fin

jordforbindelse. I starten havde vi nemlig problemer med manglende jord

– der kunne være et utilsigtet potentiale på metaldelene.

lehmann
                      • Super Giant

Du behøver ikke et jordspyd hvis du trækker Fase Nul og Jord direkte fra din HPFI/tavle
                      ud til skuret, så har du jo allerede etableret jordforbindelsen. Wink

Lehmann2016-10-10 20:49:34

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Strøm til observatoriet' er lukket for nye svar.