› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › strøm til motor på en ældre Celestron 8
- Dette emne har 39 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jens. This post has been viewed 2194 timesjacobsen. This post has been viewed 2194 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. december 2015 kl. 00:31 #140375
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Her er lige et scopbillede af kurven som genereres i kassen.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. december 2015 kl. 15:22 #140399
landboDeltager- Nova
Torben Taustrup wrote: Her er lige et scopbillede af kurven som genereres i kassen.
Undres over du går så højt op i kurveformen på udgangen af “boxen”. Vil mene kurveformen er ligegyldig når det er en AC motor, der kører du jo ind i en rimelig stor selvinduktion. Derimod skal generatoren der driver “værket” være bom stabil over for både temperatur og forsyningsspænding, samt belastning tilbage fra udgangstrinet.
En wienbro er er mig bekendt ikke f****** nem og holde en konstant temperaturafhængig frekvens på da der indgår et stereopotentometer i modkoblingen. Brug i stedet for en NE555 opstilling og en cmos todeler som buffertrin før udgangstrinet. Så har du en fin defineret firkant der er høj/lav i 50% af tiden, forudsat udgangstrinnet er ordentelig konstrueret. Vil mene en sådanne opstilling er nemmest og styre på amatørplan.
Landbo 2015-12-22 14:24:54 22. december 2015 kl. 20:39 #140406
Går højt op i, er måske så meget sagt, men jeg synes bare, at folk skulle
se kurven.
Det er rigtigt, at motoren pga. selvinduktion godt kan æde den slags.
En Wien bridge er efter min mening helt fin til opgaven, hvis man er ude
på at kunne regulere motorhastigheden i forbindelse med guiding.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. december 2015 kl. 22:49 #140476
landboDeltager- Nova
Torben Taustrup wrote: Går højt op i, er måske så meget sagt, men jeg synes bare, at folk skulle se kurven.
Det er rigtigt, at motoren pga. selvinduktion godt kan æde den slags.
En Wien bridge er efter min mening helt fin til opgaven, hvis man er ude
på at kunne regulere motorhastigheden i forbindelse med guiding.
mvh
Torben
Nå, ok.
Ja også i den grad.
Er desværre ræd du bliver klogere hvis den skal stabil i alle henseender. Ønsker alt held og lykke med projektet.
Fortsat god jul.
23. december 2015 kl. 23:35 #140481
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
De styringsenheder jeg har lavet til teleskoper, har som regel været lavet med en almindelig 555, efter denne opskrift:
http://www.sentex.ca/~mec1995/circ/555dcac.html
Frekvensen af en 555 kan beregnes efter denne:
http://embedded-lab.com/blog/2-wire-keypad-interface-using-a-555-timer/
Ideen er så at man udvælger sine R1 og R2 modstande således man med et ringetryk der lukker og et der bryder kan få f.eks 35 og 65 Hz for hurtig og langsom. I “normal” vælger man en værdi på f.eks 48 Hz med et potentiometer der kan regulere op til 52 Hz. Så er man dækket ind.
mvh
Jens24. december 2015 kl. 09:28 #140489
Ja, et kredsløb med en 555 er nok mere frekvensstabilt
end det foreslåede.
Metoden til regulering af hastigheden er netop den jeg
benytter. Jeg har valgt et par 1k-modstande, så nu
mangler vi og se, om disse værdier er passende.
Wienbroen er blot en konstruktion jeg har valgt for at
vise et kredsløb, der kan generere en sinuskurve – det
er ikke planen, at jeg vil bygge det.
I ønskes også en god jul.
Mvh
Torben
24. december 2015 kl. 13:55 #140505
Hej Torben og i andre.
Diskussionen om en fornuftig, regulerbar Sinusgenerator er ikke uinteressant, idet for en ATM’er jo er et af de klassiske kredsløb som man kæmpede med i “oldtiden”. Jeg husker f.eks at jeg på sigt opgav at få en NE555 til at køre helt stabilt med svingende temperatur, det på trods af en opgivet stabilitet på 0,005% per grad, som jeg ikke helt tror på. 555 er heller ikke bygget til sinuskurver.
Idag ville jeg nok istedet vælge en XR2206, som er en decideret frekvensgenerator, som kan lave en meget fin sinus, og er bygget til et bredt frekvensområde.
XR2206 er opgivet til en stabilitet på 20 ppm per grad, hvilket nok er det samme som en 555, når det kommer til stykket.Hvis det har interesse kan jeg stykke et kredsløb sammen til en XR2206??
Vi kunne evt lave et fælles projekt, hvis der er nogen der vil lave print?Sig til.
mvh
Jens ( som lige har repareret min ene effektforstærker, kold lodning, svær at finde)24. december 2015 kl. 14:46 #140511
alanDeltager- Super Giant
Hej Jens
Hvis du konstruerer kredsløbet, skal jeg nok tegne og fræse de print vi kan bruge. Det kunne jo blive en del til mit nye teleskop.
Mvh Alan
Ps,. jeg lærte engang at bruge bagenden af en skruetrækker til at slå på bagsiden af printet, for at lokalisere en kold lodning.
24. december 2015 kl. 15:41 #140515
Lige præcist, en skruetrækkers “bagende”
Skal du have Gerber filer?
mvh
Jens24. december 2015 kl. 15:55 #140518
Hvis du vil tegne printet, så er en Gerber ok, hvis du tegner et diagram så putter jeg det ind i “Fritzing” og laver Gerber fil. Men når vi nu er i gang, skulle vi så ikke overveje hvordan vi får puttet muligheden for autoguidning på. Jeg kunne godt tænke mig, at det hele kunne ende med en Goto styring. DEC-motoren er vel en stepmotor styret af en arduino. Og RA kunne læses med en fint opløselig rotery encoder.
Mvh Alan
24. december 2015 kl. 16:06 #140521
Det kunne jo være at der sidder nogen og følger med på tråden, som har erfaring med ASCOM og Arduino, og som har lyst til at være med. Det kunne være sjovt hvis vi kunne styre det hele med Stellarium eller andet software.
God Jul
Alan
24. december 2015 kl. 16:47 #140524
Hej folkens
Man kan sige, at hvis det primære formål er at lave en motorstyring, som
man kan guide med, så er den nuværende ganske udmærket – også selvom
frekvensen kan ændre sig i takt med temperaturen, for potentiometret
skal jo bare have et lille nøk, så kører drevet fint igen.
Desværre har disse synkronmotorer jo den uheldige egenskab, at de ikke
kan operere i et ret stort frekvensområde – dvs., at man godt kan opgive
at få kikkerten til at slewe med en acceptabel høj hastighed. En anden
ulempe er, at motoren kun kan køre den ene vej.
Det er jo efterhånden mange år siden, at man fandt ud af at pulsstyre
DC-motorer. Den motortype har et stort operationsområde, lige fra
tracking til slewing med en fornuftig høj hastighed – 4 grader/sek. er
ikke ualmindeligt. En DC-motor kræver en encoder i kredsløbet, så denne
styring er lidt mere kompliceret.
Endelig er der også stepmotoren – som vi hos TOC foretrækker.
De fleste husker sikkert tilbage til dengang de første opstillinger med
motordrev på begge akser kom frem, fx Astrophysics. Siden er det gået
hurtigt med udviklingen, og nu er det helt almindeligt at eje en goto-
opstilling.
Men som Jens er inde på, så kan det på trods af ovenstående være et
sjovt lille projekt at kaste sig over i disse mørke tider, hvor det
alligevel ikke er stjerneklart…
mvh
Torben
24. december 2015 kl. 17:05 #140526
Hej Alan og Torben.
Jeg syntes vi har fat i noget spændende her.
Jeg foreslår at vi får lavet et diagram til en styring baseret på en 50 Hz synkronmotor i RA og en DC motor i Dec, som mange ældre teleskoper har.
Den kan vi lave med et ST-4 interface, således f.eks en Qcam5 kan guide direkte på opstillingen med PHD guide? Var det noget?
Dertil kan vi (Alan?) lave et interface til ASCOM med Arduino, således der også kan guides direkte fra computer.
Er det ikke det der er opgaven?
Slew og GOTO kan vi godt glemme.
mvh
Jens24. december 2015 kl. 17:08 #140527
Citat Torben
En anden ulempe er, at motoren kun kan køre den ene vej.
Det havde jeg lige glemt, lad os holde det på “det lille sjove projekt”.
Mvh Alan
24. december 2015 kl. 17:21 #140528
Vi behøves ikke ASCOM for at bruge ST-4 interface. Så den løsning som Jens opremser, vil kunne bruges af mange med ældre monteringer.
Mvh Alan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'strøm til motor på en ældre Celestron 8' er lukket for nye svar.