strøm til motor på en ældre Celestron 8

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER strøm til motor på en ældre Celestron 8

• Dette emne har 39 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jens. This post has been viewed 2193 timesjacobsen. This post has been viewed 2193 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Forfatter

geni
    Deltager
      • Asteroid

Jeg har en Celestron 8 fra midt i 70’erne. Der er en motor på RA-aksen, så man kan følge et objekt på nattehimlen. Imidlertid mangler jeg et kabel og en converter. Det eneste, som står i manualen, er

“After you’ve lined up the pole and set your RA circle, just plug the clock drive into an electrical outlet (using the cord supplied with your telescope) and any deep sky object you dial into view will stay there.”

Der skal jo nok en converter til her i landet, hvor vi har 230V/50Hz, hvor de i USA har 110V/60Hz.

Men er det ‘bare’ det? Er der nogen her i forummet, som kender til strømforsyningen til denne kikkert? Jeg mener at kunne huske, at der oprindelig var et kabel med en lille boks i den ene ende. På boksen kunne man vælge, om man ville følge månen eller et andet objekt på himlen. Boksen kunne fra den ene side tilslutte 230V og fra den anden side til teleskopets motor. Som jeg husker det, kunne det godt se ud til at være en ‘hjemmelavet’ elektronikboks, som forhandleren i Danmark havde fremstillet. Jeg mener, at kikkerten i sin tid blev købt i Ålborg, og har en vag erindring om, at forhandleren hed Svensson, men nu er vi nede i hukommelseslag 40 år tilbage, så intet er sikkert 🙂

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hmmm. Tricket er, at for at få teleskopet til at tracke, så skal ikke bare voltene passe, men også frekvensen. En lille rejsetransformer, der forvandler 240V til 110V er let nok at få fat på, det er meget værre med frekvensen.

Jeg ville få Jens Jacobsen til at kigge nærmere på den. Han er ekspert i strøm og den slags og ved også meget om Celestron’s SCT’ere. Det er i øvrigt ikke utænkeligt, da din C8’er er solgt i Danmark, at den er konverteret til 220V/50hz fra fabrikken.

Thomas, Bornholm

alan
        Deltager
          • Super Giant

Kan du ikke tage et billed af teleskopet, et af det tilslutnings stik hvor kablet mangler og et af den motor som du gerne vil have til at køre.

Mvh Alan

alan
          Deltager
            • Super Giant

Jeg fandt lige manualen til dit teleskop

http://geogdata.csun.edu/~voltaire/classics/celestron/c5-8manual/c5-8manual.pdf

Side 11

For et stykke tid siden fik jeg 2 af den slags enheder af Lars L, den ene fik ret hurtigt et nyt hjem omkring Århus. Den anden står her stadig, og har til alt held ikke mistet sine indmad. Hvis du er interesseret må du få den.

Send mig en besked PM.

Mvh Alan

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Wow! Sådan der, det er da noget af et tilbud!

Thomas, Bornholm

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Alan wrote:

For et stykke tid siden fik jeg 2 af den slags enheder af Lars L, den ene fik ret hurtigt et nyt hjem omkring Århus. Den anden står her stadig, og har til alt held ikke mistet sine indmad. Hvis du er interesseret må du få den.

Send mig en besked PM.

Mvh Alan

Super. lad de gamle stumper få et nyt liv 🙂

mvh
                Lars

geni
                Deltager
                  • Asteroid

Fantastisk forum. Sikken hjælp at få!

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Den motorstyring der kom til Aarhus står i øjeblikket hos mig. Jeg er i

gang med at ombygge den. Den fungerede ikke optimalt, bl.a. virkede de

to trykknapper til slow og fast ikke. Strømforsyningen trængte til en

opgradering.

Det er anden gang jeg har den hjemme. Første gang var fordi udgangs-

transistorerne var brændt af.

Oscillatoren er bygget op om en 555 timerkreds. Jeg har haft et

scop på udgangen – det der kommer ud kan med lidt god vilje tolkes som

en sinuskurve. Jeg har gennemgået kredsløbet, og kan ikke finde nogen fejl.

På trods af den mystiske sinus, så kører motoren fint, men der er

lidt problemer med at gå meget lavere end de 50 Hz. Man kunne derfor

godt have den mistanke, at kredsløbet er designet til 60 Hz, da den er

meget bedre til at køre med en højere frekvens.

Jeg håber, at den anden boks kan bringe glæde et andet sted.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Torben

Jeg har lige løftet dækslet af boksen. I den sidder der som du skriver en oscillator basseret på 555. Og en strømforsynings med en trafo, brokobling og en lyt. Strømforsyningens opgave må være at lave 12v jævnstrøm. På den måde er vi da fri af el-netfrekvensen, så overvejelsen om 50-60 Hz er da ligegyldig. Styringsenheden kan jo også bruges med en 12v batteri forsyning.

Det teleskop som I prøver at styre, er den ikke bare gearet anderledes end C8.

Mvh Alan

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Alan

Du har ret i, at strømforsyningen er ganske standard. Problemet er

frekvensen, som oscillatorprintet skal generere – jo lavere den skal

være jo dårligere kører motoren. Det er derfor jeg tror, at den er

beregnet til en 60 Hz-motor.

Der sidder et lille trimmepotentiometer på printet, og med det er det

muligt at finjustere frekvensen, så i princippet kan styringen være

lavet til både at kunne håndtere 50 og 60 Hz-motorer.

Disse små synkronmotorer er jo lavet til at køre bedst ved en bestemt

frekvens, og i denne forbindelse er en 10 Hz afvigelse ret markant i

forhold til de 50 Hz.

Jeg husker den første motorstyring, som Flemming lavede til vores

24 VAC synkronmotor. Den havde også problemer med at få motoren til at

køre jævnt ved en frekvens lavere end 50 HZ. Området som styringen

arbejdede i var fra ca. 45 til 55 Hz.

Hvordan fungerer den du har ved en frekvens lavere end 50 Hz?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
                        Deltager
                          • Super Giant

Godmorgen Torben

Jeg har ikke haft enheden sat til da det var metalkassen jeg var mest interesseret i. Men jeg har lovet Gerd at jeg forsyner boksen med en 230v ledning + et nyt udtag til teleskopet. I den forbindelse tester jeg den med et scop. Hvad er udgangsspændingen på din enhed?

Mvh Alan

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Allan

Udgangsspændingen er ca. 220 VAC – den er afhængig af frekvensen.

Ved lav frekvens er spændingen omkring 190 VAC, og så vidt jeg husker

omkring 240 VAC ved høj frekvens.

EDIT: Den lavere spænding ved lavere frekvens har nok også indflydelse

på, hvor godt motoren kører.

mvh

TorbenTorben Taustrup2015-12-18 11:00:14

alan
                            Deltager
                              • Super Giant

Efter at have monteret en netledning satte jeg et scop på.

Grundfrekvensen må være 60Hz +/- ca 10 Hz.

Spændingen er 232v ved 60Hz

Trykker jeg på Slow falder frekvensen til 32Hz og 122v.

Trykker jeg på Fast stiger frekvensen til 103Hz og 281v.

Alt sammen målt uden belastning.

Nogen køn sinuskurve er der ikke tale om.

Min umiddelbare konklusion er at enheden virker, dog tror jeg ikke at den ville gå gennem nogen kvalitetskontrol i dag.

Alan

claus
                              Deltager
                                • Main Sequence

Ja, det er rigtigt, spændingen er nem at få transformeret ned til 110v, transformatorer kan købes over alt. Frekvensen er derimod svær at gøre noget ved, her skal du bruge en frekvens regulering som den Allan har postet et billede af. Det var mig som fik den anden foræret af Allan for vel et års tid siden, (jeg bor i Stilling nord for Skanderborg), og hvor er den dog pragtfuld at have med at gøre, det er nu nemt at regulere hastigheden under guidning, samt den kan trackke når jeg skal have et objekt ind midt i feltet, samtidig kan jeg nu køre månetid og det hele! Jeg vil selvfølgelig ikke sælge min frekvensstyring videre, men prøv at få fingre i sådan en, den bliver du glad for, og så behøver den blot 220V

Mvh Claus Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Det ville nok være en mere optimal løsning at anvende en Wien bridge, da

dette kredsløb genererer en sinuskurve. Den kan så transformeres op med en trafo.

Vejledning

mvh

Torben

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'strøm til motor på en ældre Celestron 8' er lukket for nye svar.