› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Stormtest af TS ED 90 APO
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af wieben. This post has been viewed 317 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. december 2008 kl. 20:53 #5895
wiebenDeltager- Nova
Hej,
Som beskrevet flere steder her på forum var vi en lille flok der trodsede vejret og mødtes ved Maglesø i lørdags d.20 december. De mange uger med overskyet vejr, gjorde at trangen til en klar himmel overvandt fornuften, der sagde, at man ikke kan tage billeder i stormende blæst.
Jeg havde lånt en TS ED 90mm APO F5.5 af Henrik til test, men lagde ud med at teste min nykonstruerede fokusmaske på min 10″. Masken fungerede efter hensigten, men blæsten gjorde selvfølgelig 10″ absolut ubrugelig til noget som helst andet end at teste fokusmasken.
Jeg pakkede det store rør sammen og monterede den lækre TS refraktor på min Eq6Pro.
Trods den kraftige vind skulle dyret testes. Den lille APO er rigtigt flot forarbejdet, monteret med en lækker microfokuser samt TS flatner 2. Jeg kunne ikke montere flatneren i den helt rigtige afstand da de medfølgende afstandsstykker lå midt mellem den ønskede længde, men det kunne fungere udemærket med en opnåede afstand til DSLR CMOS.
Jeg brugte min Skywatcher Startravel 80 mm guidescope monteret på en dobbelt dovetail.
Forskellen i kvaliten mellem de 2 teleskoper ses ret udtalt når de er monteret side om side.Opstillingen kæmpede bravt mod vinden, og jeg måtte naturligvis kassere en den frames, men fik mod al forventning nogle frames det tog sig ok ud. Planen var at nå flere objekter for at se billedfeltets størrelse, så der var ingen planer om at samle mange frames til hvert objekt. Man er vel optimist, og det lykkedes mig at opnå guidetider på op til 10 min.
Der var en fordel ved den kraftige blæst……duggen kunne ikke få fodæste, så der var da en ting man ikke skulle bekymre sig om i kampen mod vinden.
Jeg nåede 4 objekter, inden min laptop løb tør for strøm.
Billederne er behandlet meget hurtigt, og skal helt klart have lidt mere tid i Photoshop.Jeg syntes den lille APO fra TS er et rigtigt dejligt instrument, og det fortjener klart en test under de rette forhold. Jeg er sikker på at stjernerne vil være meget mindre i vinde under 17 m/s.
Tak til alle der trodsede vinden. Det var en super hyggelig nat ved Maglesø i godt selskab.
God jul.
Heine
Alle billeder er taget med Nikon D300, TS ED90 APO F5.5. Eq6Pro, guided med Orion SSAG, Skywatcher Startravel 80.
M45. 2 frames af 10 min. Iso 800.
Dobbelthoben: 4 frames af 4 min iso 640.
M42: 10 min ISO 640
Christmas Tree Cluster: 1 frame 6 min 46 sekunder – løb tør for strøm
Hvem siger man ikke kan tage billeder i kuling
Wieben 2008-12-21 19:55:59 21. december 2008 kl. 21:13 #5896
mstauningDeltager- Black Hole
Ja tak for hyggen, og de blev da rigtigt gode. Det ser ud til at være et rigtigt godt lille teleskop.
21. december 2008 kl. 21:28 #5900
andreas- Super Giant
Hej Heine og andre.
Også en tak herfra, for en rigtig hyggelig og blæsende aften.Jeg har glædet mig til at se hvordan billederne tager sig ud, på computeren. Synes de er blevet rigtigt gode, og det var spændende at være med til. NGC 869 (& 884 som den anden hedder) ser godt ud på computeren, der er god kontrast mellem baggrunden og stjernerne. Og TS’en er et rigtigt lækkert instrument….endnu en ting man godt kunne ønske sigGod JulAndreas21. december 2008 kl. 21:46 #5901
Jo tak, det var som sagt hyggeligt. Og den TS var jo ikke helt dum, selv om vi jo fik nogle gode vue med den skywatcher90.
21. december 2008 kl. 22:05 #5903
soeren- Main Sequence
Super flotte..
Sådan en “TS ED 90mm APO” kunne du vel godt bruge under træetmvhSøren21. december 2008 kl. 22:05 #5904
henrikDeltager- Nova
Hej Heine
de er blevet gode trods vejret:
jesper gav vist op med selv FS60’eren på hans EQ6PRO, så det har du gjort godt.
Jeg er ikke så begejstret for de store stjerner på M45, men at dømme efter NGC869/884 billedet er det måske også pga vinden og streching.
det må en anden aftens billeder jo vise.
jeg synes det er en fremragende chash-test at tage DSLR billeder fremfor tricolour narrow band biledre, som jo ikke stiller store krav til farvekorektion.
Men flatteneren ser ud til at fungere rigtigt godt med den; Der er ike meget spor af koma i hjørnerne på den.
I forlængelse af snakken i den anden tråd,kunne det være sjovt at sammenligne den med en triplet ED i samme prisklasse for at se hvad man egentlig får mest ud af…
Jeg har iøvrigt lige fåed en nye Skywatcher ED80PRO black line hjem.
Fokuseren (med mirkofokus) er væsentligt meget bedre end den tidligere ED80PRO’s.
Den tror jeg staduig sparker r.. til det meste, selvom den ikke har samme finish og (fordi) den har et længere f/forhold på f/7,5.
21. december 2008 kl. 22:20 #5907
tommyfDeltager- Neutron star
Det var svært derude, kan godt forstå de lidt store stjerner, det var det samme på mine 2 fotos. Jeg havde på forhånd håbet på mindre stjerner, men det var næsten umuligt…
Men nu er mine pixel jo ikke så små som DSLR så det trøster da lidt, og brændvidden var 900mm i stormen.PSPSPS
Skal da lige kommentere de flotte fotosklare og tydelige og det er flot at køre 10min expo så godt.
TommyF 2008-12-21 21:37:37 21. december 2008 kl. 23:15 #5911
morten.brixDeltager- Super Giant
Flot meget flot Heine.
Den lille TS’er ligner noget, der godt kan bruges!22. december 2008 kl. 00:17 #5916
Henrik – Det var vinden bare kik på mine, stjernerne er dobbelt så store som de plejer og ikke lige så runde. Så det kan vi ikke skylde på kikkerten
22. december 2008 kl. 17:22 #5963
henrikDeltager- Nova
Ja det kunne man have en svær mistanke om.
Heine må hellere låne den lidt endnu, så vi kan få syn for sagen :O)
Dobbelthoben står jo også bare lige i øjet, men den har jo heller ikke helt så klare stjerner.
22. december 2008 kl. 18:43 #5969
Og han holdt lidt igen med tiden på den, så det kan jo også have spillet ind.
24. december 2008 kl. 00:42 #6039
wiebenDeltager- Nova
Hej gutter,
Tak for roserne.Ja, sådan en lille 90’er ville passe fint under træet imorgen.Det ville være en fin makker til min newton. Det er rart med det store felt til mange objekter.God jul alle sammen.Mvh.Heine -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stormtest af TS ED 90 APO' er lukket for nye svar.