Stormsikring af Dome

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Stormsikring af Dome

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af leif. This post has been viewed 310 timeshugo. This post has been viewed 310 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Hej

Jeg overvejer at bygge en Dome til mit teleskop, eller retter en geodætiske Dome. Men hvordan stormsikre man sådan en djævel?

Diameteren bliver nok omkring 2,3 meter.

Jeg kan se at der er flere der har bygget en, de må have haft de samme overvejelser. Hvad er jeres erfaringen.

Alan

mhansen
      Deltager
        • Nova

Nu ved jeg jo ikke hvordan du har konstrueret den. Men hvis det er en dome som drejer frit rundt på nogle lejer på en skinne, så kan man vel sikre den ved at placere en skinne nedenunder og sætte et par lejer fast der også.

Jeg tænker på samme måde som eks. sikrer rutchebanevogne fra at hoppe af banen.

alan
        Deltager
          • Super Giant

Jeg har set en på nettet der har bygget en i flamingo og så belagt den med Epoxy og glasfiber, den metode tiltaler mig. Dvs. konstruktionen bliver forholdsvis let, hvilket gør den udsat, men samtidig nem at dreje.

På den plads jeg har til rådighed til Domen, blæser træmøblerne ned når det blæser.

Alan

fohbr
          Deltager
            • Moon

Hej Alan.

Her er en billedserie der viser, hvordan jeg har løst problemet. Jeg har ialt sat 4 stk stormsikringer.

http://www.fohbr-astro.dk/zipkomp/Domesikring.zip

Endvidere kan du her se hvordan min dome er konstrueret:

http://www.fohbr-astro.dk/observatorium.htm

alan
            Deltager
              • Super Giant

Tak for svar og linkene, det overrasker mig at du kan nøjes med 4 hasper.

Flot observatorium i øvrigt, de overvejelser jeg går med er kun en dome, altså uden underetage.

Alan

fohbr
              Deltager
                • Moon

De 4 hasper er rimeligt kraftige, og har klaret diverse storme siden 2006. Mit OBS ligger nok også lidt i læ fra mit og omkringliggende huse.

leif.hugo
                Deltager
                  • Nova

Hej Alan

Her er et link til hvordan jeg byggede mit observatorium:

Og her er et par billeder af hvordan jeg har sikret at kuplen med
                  6 beslag der samtidigt centrerer kuplen og sikrer at den ikke blæser af:

mejer
                  Deltager
                    • Super Nova

Tophjul og Bundhjul, hvis du har en drejeanordning på kuplen.

Jeg har 8 enheder hele vejen rundt.

Kuplen er 3 meter i diameter (Ellers kig på min hjemmeside).

alan
                    Deltager
                      • Super Giant

Det var lige netop Leifs flamingoversion jeg var faldet over, jeg troede at du havde brugt Epoxy, fordi polyester jo opløser flamingoen.

Jeg har bygget nogle vindsurfer for 25 år siden. De blev bygget i flamingo, jeg brugte epoxy, min makke malede først surferen og derefter polyester. Det gik godt indtil han var færdig med glasfiber og polyester, så gik der hul i malingen og i løbet af 10 min var surferen ædt op.

Tænk sig hvis det skete Domen med alt det arbejde der ligger i at bygge den.

Mvh Alan

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Alan wrote: Det var lige netop Leifs flamingoversion jeg var faldet over, jeg troede at du havde brugt Epoxy, fordi polyester jo opløser flamingoen.

Leif har brugt PU-skum til at lime sin meget smukke kuppel.
                        Det er rigtig snedigt, da PU-skummen er så let at arbejde med, så den har jeg skrevet bag øren Embarrassed

leif.hugo
                        Deltager
                          • Nova

Hej Alan

Ja, det var også lige før det gik galt – heldigvis lavede jeg et par prøver med forskellige slags maling på flamingoen med polyester ovenpå og det bedste resultat blev med 3 lag oliebaseret heldækkende træbeskyttelse.

MEN det var på prøven… jeg brugte jo nok lidt mere polyester på kuplen end jeg gjorde på prøven, for polyesteren smeltede alligevel malingen og en lille smule ned i flamingoen og gav kuplen en lidt ruflet overflade – ikke lige min plan, men til at leve med trods alt. Clown

Leif Hugo2013-05-30 08:00:12

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Stormsikring af Dome' er lukket for nye svar.