Stor protuberans!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Stor protuberans!

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 245 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Der er en temmelig stor protuberans på Solens vestside, for dem der har H-alpha udstyr. Den er enormt kompliceret i sin struktur og især den nordlige ende er meget kraftig.

Thomas, Bornholm

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Ja, det ser voldsomt ud. Den er meget stor..

mvh
        Lars

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Det så vildt ud. Herlig dag med Solen.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg havde virkelig god seeing en overgang og detaljerne i min 80/1200mm Vixen akromat med Quark Chromosphere og binoviewer var helt sindsygt vilde! Kontrast og skarphed er ekstremt god. Jeg synes faktisk, det er svært, at finde et billede af en protuberans, der kommer i nærheden af, hvad jeg oplever visuelt med min 80mm, når seeingen er god. Især de dybrøde farver og de fine nuancer kan jeg ofte ikke genfinde på fotos.

Thomas, BornholmAstrojensen2017-06-25 22:03:44

spatzek
            Deltager
              • Super Giant

Ja, det var også god seeing i Hornsherred. 5″ åbning og H-alpha var helt fantastisk. Thomas, når man rammes af gode forhold og alt spiller, så kan intet overgå visuelle observationer af protuberanser. Der er en delikat dynamik, som selv de bedste kameraer ikke kan følge med i. Det går bedre for dem inde på Solen, men dog ikke helt, f.eks. når man visuelt ser et M eller X udbud – det er vildt dynamisk visulet.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Ja, enig, her overgår visuelt, hvad jeg har set fotografisk. Trouvelots tegninger fra 1872 kommer nærmere, end noget fotografi, jeg har set. F.eks. denne her:

De fleste fotos, jeg har set, viser protuberanserne som orangegule og ikke den dybt blodrøde farve, de har visuelt.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hoppsan! Det billede blev LIDT større, end det så ud til i originalen…

Thomas, Bornholm

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Stor protuberans!' er lukket for nye svar.