stjernestreger – drift

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER stjernestreger – drift

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af jesperu. This post has been viewed 204 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jesperu
      • Giant

Jeg har et sejlivet problem som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med.

Mit udstyr er:

Primær teleskop: 8″ Meade SCT med 0.5x reducer

Guide teleskop: 80 mm WO

Mount: Eq6pro styret med eqmod

CCD: Qhy6pro

Guide CCD: ALCCD5

Guide software: PhdGuide + pulseguide i eqmod

Jeg har rigtig god guidning med Phdguide dvs jeg kan køre i flere timer og jeg får aldrig udsving på mere end +-1 buesec. Men problemet er at stjernerne “driver” hen over CCD’en i hovedteleskopet med en hastighed på 0.5buesec/min. Dvs selv om guidningen med min 80 mm WO sidder lige i skabet driver stjernerne jævnt afsted hen over hovedteleskopets CCD. Og det er ikke en roterende bevægelse stjernerne laver – bare lange lige streger.

Jeg har prøvet at centrere en stjerne præcist i både primær telekop og guide teleskop så de er 100% alignede. Når jeg så flytter det hele ca. 8 timer i RA er de ikke længere alignede men forskudt ca. 3 buemin.

Kan det være:

1) Hoved spejlet i min SCT sidder fast men skævt?

2) Hovedspejelt i min SCT sidder løst og giver sig under guidning?

3) Flex i sytemet: f.eks. guideskopet giver sig en smule under guidning (jeg synes alt sidder meget fast)?

4) Et (eller begge) CCD kamera sidder skævt eller forskudt ifht den optiske akse?

5) Eller andet…?

–Jesper

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

2) helt sikkert.

3) Måske men da det er ca 3buemin over 8 timer, vil jeg holde på at 99% kommer fra 2).

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

PS en Meade SCT har da spejllås… Brug den.

mhansen
          Deltager
            • Nova

MS, jeg har jo i grunden ikke en skid forstand på SCT’er, men burde et løst spejl der rykker sig, ikke vises som et hurtigt hak og ikke en jævn bevægelse. Derimod burde der, hvis guideskop og hovedskop ikke er alignet ret præcist (følger den samme bevægelsesretning over himlen), kunne vise sig jævne aflange spor i samme retning?

PS: Det er ligeså meget et spørgsmål, som et muligt svar.. Wink

Men ja, prøv at bruge spejllåsen, hvis du har sådan en.. Hvis det hjælper, så er problemet løst. Wink

MHansen2009-04-21 17:07:00

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Jævn bevægelse da det jo bevæger sig sammen med teleskopet, altså stille og roligt.

Og så længe du rammer inden for et par grader, så skal du optage rimelig længe for at der kommer mere end lidt roation i dit billede.

jesperu
                • Giant
                Tak for jeres svar

Ja, det ville være godt med en spejllås. Problemet er bare at hovedteleskopet er en Meade lx10 SCT som havde sin storhedstid midt i halvfemserne hvor spejllås ikke lige var standardudstyr. Men jeg har snakket med astroErik fra Ålborg om at få fixered spejlet med nogle skruer gennem tubus. Det var vidst noget han havde prøved før.

Jeg håber det vil løse problemet.

Bedste hilsner

Jesper
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'stjernestreger – drift' er lukket for nye svar.