Stjerneskud

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af amelsen. This post has been viewed 25 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Søren Hansen
    Deltager
      • Giant

Jeg var ude her til aften og kigge på månen, da jeg omkring 22.15 så et stjerneskud (ja jeg er sentimental).

Jeg opdagede det da det var mellem Capella og Menkalinan, det havde retning mod månen, og gik ud da det var ca 3 fingerbreder vest for månen og ca 2 fingerbreder under.

Har andre set det ?

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Iflg. calsky.com for i går er det nok én af dem her du har set:

Alpha-Virginids (AVB) Best seen from 22.2h – 4.5h (htop=43° at S at 23.9h) ZHR=4.8

Local hour rate=2 Velocity=20.1km/s (very slow)

Radiant: RA=12.4h/185° Dec=9.6° (J2000) (in constellation Virgo/Vir)

Jesper G.

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Det er med sikkerhed ikke en Alpha-Virginids du har set. For bevægelsesretningen som du beskriver fra Capella til Månen er stik i mod denne sværms bevægelsesretning.

Det er heller ikke en Lyride, hertil er bevægelsesretning også forkert. Så det er sandsynligvis et sporadisk stjerneskud, altså et som ikke tilhøre nogle af stjerneskudssværmene, at du har set.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
          Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Søren Hansen
          Deltager
            • Giant

Uanset hvor det kom fra, ønskede jeg at der måtte blive mange klare nætter i år sidewind2013-04-19 12:39:39

amelsen
              • Giant

SHIT… nu går det jo ikke i opfyldelse fordi du har afsløret dit ønske… DOH!!! 🙂

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Stjerneskud' er lukket for nye svar.