Stjerner som streger

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Stjerner som streger

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af steenkh. This post has been viewed 132 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

steenkh
    Deltager
      • Planet

I går nat hvor jeg havde stillet mit Dobson Newton teleskop op til hvad der blev en relativ succesrig aften trods en alt for lys nattehimmel. Men lige pludselig, blev stjernerne til streger! Knivskarpe streger, ikke stråler. Det lignede noget fra foto uden tracking.

Jeg besluttede mig at kollimere spejlet, og laserkollimatoren viste også at kollimeringen havde rykket sig en lille smule i forhold til korrekte indstilling jeg havde kollimeret den til da jeg stillede teleskopet.

Efter at kollimeret spejlet igen, var stjernerne atter prikker.

Nu er spørgsmålet, har nogen en forklaring på hvordan kollimeringen kan gøre stjernerne til streger? Jeg troede at en dårlig kollimering bare ville give et uskarpt billede. Kan det have noget at gøre med pindene der holder det sekundære spejl?

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Kan det have været vibrationer?

Hvis sekundærspejlet står og svinger, så flytter den billedet frem og tilbage.
        Hvis svingningerne er meget meget korte og utrolig hurtige, så opfattes de ikke, blot er stjernerne små streger.

Det er mest normalt noget man opdager på fotos, men jeg vil ikke udelukke, at de kan ske for en visuel observatør også.

steenkh
        Deltager
          • Planet

Sjov ide, som jeg må tænke over. Lige nu kan jeg ikke forestille mig hvad der skulle kunne forårsage sådanne vibrationer. Og da jeg rekollimerede, var det kun primærspejlet jeg rettede på.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det lyder godt nok temmelig spøjst! Har aldrig set eller hørt om noget tilsvarende.

Thomas, Bornholm

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Jordskælv, Elefanter, Stor lasbil???

steenkh
              Deltager
                • Planet

Jeg har lige snakket med astronomen Michael Quaade i Wieth-Knudsen observatoriet og han siger at forkert kollimering kan resultere i mange ting. Det mest almindelige er uskarphed, men streger er en mulighed og man kan endda opleve trekanter!

Jeg vil grave lidt i litteraturen og se noget mere om kollimeringseffekter.

steenkh
                Deltager
                  • Planet

Hm, det var ikke så svært at finde! Det viser sig at mit teleskop nok har været ramt af astigmatisme forårsaget af pres på spejlet. Da jeg rekollimerede det, løsnedes presset, og stjernerne blev runde igen.

Min vigtigste kilde blev: Why Aren’t My Stars Round

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Stjerner som streger' er lukket for nye svar.