› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Stjerner bliver til badmintonbolde
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af moser-nielsen. This post has been viewed 172 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. februar 2016 kl. 23:22 #143198
moser-nielsenDeltager- Planet
Hej
Jeg har været i gang med en ældre 6″ Sky-Watcher f5 i et halvt års tid nu og har prøvet forskellige “set-ups” af.
Jf. billederne i denne post af M31 (120sek/ISO400) og M42 (63sek/ISO400) har jeg problemer med astrofotografi, da stjernerne i billederne trækker en “flare” efter sig bort fra centrum af billedet. Umiddelbart tænkte jeg, at jeg nok bare mangler en flattener, men problemet synes langt mere voldsomt end de før-og-efter billeder vedr. flatteners som jeg kan se på nettet. Hullerne i midten af de største “flares” får mig i øvrigt til tro at det måske har noget med manglende kollimering at gøre. Ved visuel observation oplever jeg dog intet der tilnærmelsesvis minder om dét kameraet ser.
Er der nogen, der kan øse af erfaringerne eller bare ved hvad årsagen kan være? Jeg ser frem til at høre fra jer.
14. februar 2016 kl. 23:24 #143199
14. februar 2016 kl. 23:30 #143201
astrojensenDeltager- Neutron star
En kombination af defokus og koma.
Thomas, Bornholm
14. februar 2016 kl. 23:43 #143204
Hej Thomas
Tak for den hurtige respons 🙂
Så er “kuren” en bahtinovmaske og coma corrector?
Mvh Peter
14. februar 2016 kl. 23:52 #143207
Jep, det er i hvert fald et godt udgangspunkt. Start med bahtinov’en og se dig om efter en brugt komakorrektor. De kommer til salg her på A-F en gang imellem.
Thomas, Bornholm
14. februar 2016 kl. 23:53 #143208
viggo.tDeltager- Super Giant
Inden du gør noget som helst andet synes jeg du skulle læse noget om justering af newton kikkerter. Prøv at google “How to align your newtonian telescope”. Så vil sikkert støde på en artikel fra Sky & Telescope skrevet af Nils Olof Carlin. Han er nærmest en guru indenfor justering af optik.
Hvordan har du forøvrigt taget billedet med den meget udtalte koma?
mvh Viggo
14. februar 2016 kl. 23:57 #143210
Komaen peger stort set mod billedcenteret, så jeg tror kollimeringen er OK. Den sorte plet er skyggen fra sekundærspejlet, så der er tydelig defokus, hvilket naturligvis gør komaen langt tydeligere, nøjagtig som i et okular med feltkrumning.
Thomas, Bornholm
15. februar 2016 kl. 00:17 #143216
viggo.tDeltager- Super Giant
Ja, det lyder fornuftigt.
Et komafrit felt i en f5 newton vil være ca. 12,5 mm. Da Peter har et kamera med APS-C format chip med dimensioner 22,2 x 14,8 mm, vil han uundgåeligt opleve coma.Jeg synes blot at koma på Peters billeder ser ekstremt ud.
mvh Viggo
15. februar 2016 kl. 01:31 #143218
Frank LarsenModerator- Super Nova
hmm, ikke for noget – men hvorfor er der farvespredning i billederne på de klare stjerner???.
Hvis det er en newton så burde der ikke være farvespredning – heller ikke ude af fokus eller i komaen… atmsofærisk difraktion er det ikke da blå er væk fra centrum hele vejen rundt.(eller er det bare mig??)
Sidder der en linse et sted i okular udtrækket? – vi hører jo nogle gange om en barlow eller reducer der er indbygget.
For mig ligner det meget noget jeg har set når der sættes en reducer ind med en helt forkert afstand til sensoren.15. februar 2016 kl. 01:41 #143219
Ja det har du da ret i!
Det tænkte jeg slet ikke på! Men der skulle mig bekendt ikke være nogle linser indbygget i nogle af 6″ f/5 Sky-Watcher modellerne. Underligt.
Thomas, Bornholm
15. februar 2016 kl. 02:11 #143220
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Vi skal lige høre om der er blevet fotograferet i primær fokus eller om der er tale om okularprojektion…
Der ser i hvert falde ud til at der er linser et sted.
15. februar 2016 kl. 13:32 #143234
Hej
Tak for svarerne.
Det er et stykke tid siden at billederne blev taget og jeg har desværre ikke fået noteret om det var med primærfokus eller okularprojektion. Jeg vil gerne prøve at finde ud af det ved at kigge lidt nærmere på størrelsen af billedet. Jeg beklager, at jeg ikke kan sige noget definitivt om så afgørende et forhold. 🙁
Mvh Peter
15. februar 2016 kl. 20:00 #143267
Hej igen
Ud fra et hurtigt kik på aftenhimlen vil jeg skønne at fotoet af Oriontågen er taget med okularprojektion med en standard Skywatcher 10 mm Plösll.
Mvh Peter
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stjerner bliver til badmintonbolde' er lukket for nye svar.