stjernekort/program

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR stjernekort/program

• Dette emne har 17 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 190 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

natteravn
    Deltager
      • Main Sequence

Nogen som kender til et godt alternativ til programmet Stellarium? Er ellers rimelig tilfreds med stellarium men problemet er at det ikke er særligt detaljeret i visningen af svage magnituder.
      Eks: stjernerne imellem dobbelstjerne parret i lyren!
      Starry Night måske?
      På forhånd tak Smile

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Jeg bruger Starry Night 6 Pro Plus, og har ingen problemer med oplysninger der. Men der findes også et program der hedder Skytools3, som er meget detaljeret.

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Er du klar over at du kan downloade en større stjernedatabase vistnok ned til mag 18

Hilsen Claus

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Har lige checket i området mag 17,60 så jeg

Det er lidt “besværligt” at downloade de ekstra databaser der er vist 8 og den største er vistnok på 6Gb

Hilsen Claus

natteravn
            Deltager
              • Main Sequence

Starry night 6 vil jeg kigge nærmer på, lyder som en god mulighed. Har haft en gammel version af starry night for en del år siden som jeg var yderst tilfreds med dengang.

har opdateret data med downloads inde i selve stellarium, 5 ud af 9 skriver den men fortsætter ikke!! Det kører på en mac, kan det mon være årsagen?

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Cartes du Ciel er også en mulighed. Det har en hel del ekstra kataloger, man kan downloade, ned til mag 20 eller noget i den syge størrelsesorden. Hvis man kan lide at sidde og fifle med det, så kan det også printe nogle meget fine søgekort, a lá Uranometria 2000.0, blot med valgfri magnitude. Det kræver dog, at man lige lærer det at kende. Det kan en hel masse, men er også til tider temmelig bagvendt og ulogisk, efter min mening.

Thomas, Bornholm

natteravn
                Deltager
                  • Main Sequence

Har også hentet cartes du ciel men synes ikke rigtigt om det. Det virker også forvirrende sys jeg men Måske skal man lige lære det ordentligt at kende for at værdsætte det.

Det der mangler i stellarium, ihvertfald den version jeg har er at når jeg zoomer ind imellem de to før nævnte dobbelstjerner (epsilon lyrae) er der total tomt..!! der er ihvertfald tre svagt synlige stjerner imellem dobbel parret med 5 tommeren, den tredie og svageste af de tre ka jeg ikke holde konstant i syne direkte. Ville se magnituden i stellarium men intet at komme efter her :/

natteravn2015-08-09 21:30:00

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Magnituderne i et stjerneatlas skal man ikke umiddelbart tage for gode varer. Det bedste er, at finde stjernernes katalognummer og så slå dem op i SIMBAD eller lignende.

På et POSS2-billede i rødt lys kan jeg umiddelbart se fire-fem stjerner mellem de to hovedkomponenter i Epsilon Lyrae. De tre ser ud til at være omtrent mag 13 – 13.5, baseret på min erfaring med DSS. Den fjerde ser ud til at være mag ~14 og den svageste omtrent 15.

Thomas, BornholmAstrojensen2015-08-09 21:48:41

natteravn
                    Deltager
                      • Main Sequence

Aha.. der ka man bare se!! troede magnitude opgivelserne var ret så nøjagtige i programmerne. Så er der vel ikke så meget andet at gøre end at bruge google for at finde stjernernes katalog nr. da stjerneatlasset ikke kan vise de søgte stjerner, eller er der andre muligheder?

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Jeg kan se omkring 20 stk. varierende mellem 13 til 18 Mag på Stellarium

Hilsen Claus

noodles
                          • Super Giant

Jeg kan godt lide KStars.

https://edu.kde.org/kstars/

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

natteravn wrote: Har også hentet cartes du ciel men synes ikke rigtigt om det. Det virker også forvirrende sys jeg men Måske skal man lige lære det ordentligt at kende for at værdsætte det.

Det der mangler i stellarium, ihvertfald den version jeg har er at når jeg zoomer ind imellem de to før nævnte dobbelstjerner (epsilon lyrae) er der total tomt..!! der er ihvertfald tre svagt synlige stjerner imellem dobbel parret med 5 tommeren, den tredie og svageste af de tre ka jeg ikke holde konstant i syne direkte. Ville se magnituden i stellarium men intet at komme efter her :/

Jeg startede også med Stellarium. Da jeg først prøvede CDC synes jeg det så gammeldags og uoverskueligt ud. Men efter at have brugt det et stykke tid, er jeg blevet glad for det. Nu virker Stellarium bare som legetøj, og jeg har langt fra brugt alle funktioner i CDC endnu. Efter jeg har gen-installeret fra bunden af med Windows 10, kommer Stellarium slet ikke på mere.

Specielt mht. styringen af teleskopet er CDC bare klasser bedre, specielt i forhold til ASCOM. I Stellarium er det som om, det er en funktion der er føjet på, og i CDC er den tænkt ind fra starten.

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Jeg kan anbefale Guide9. Hvis man har behov for det, så kan man få

stjerner ned til omkring 21. med, hvis man ikke har nok i standard-

visningen der går ned til omkring 17.

http://www.projectpluto.com/

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

natteravn
                              Deltager
                                • Main Sequence

Troede ikke der ville komme så mange forslag og svar! Tak ska i ha folkens. Har desværre ingen tid til at svare da jeg har lange arbejdsdage lige nu.

Glæder mig til at se nærmere på foreslagene også de som omhandler stellarium.

Super!!

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Torben Taustrup wrote: Jeg kan anbefale Guide9. Hvis man har behov for det, så kan man få

stjerner ned til omkring 21. med, hvis man ikke har nok i standard-

visningen der går ned til omkring 17.

http://www.projectpluto.com/

mvh

Torben

Jeg har også stor glæde af Guide 9.

Det korrekte link er her 🙂

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'stjernekort/program' er lukket for nye svar.