› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Stjernekort app
- Dette emne har 8 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af jakob. This post has been viewed 656 timesandersen. This post has been viewed 656 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. august 2016 kl. 12:01 #149446
geniDeltager- Asteroid
Er der nogen, som kender til en god stjernekort app til en Ipad? Jeg har selv søgt efter det, og det bedste, jeg har fundet er Star Chart. Den har imidlertid den ulempe, at den kun kan vise stjernehimlen, som den aktuelt ser ud. Jeg kunne godt tænke mig en app, hvor man kan indstille tidspunktet for observation, så man kan sidde tidligere på dagen og planlægge nattens observationer – eller endda sidde og drømme om, hvad man kan se om et par måneder
9. august 2016 kl. 12:18 #149448
janawe- Asteroid
Jeg har SkySafari på min telefon og er godt fornøyd med det. SkySafari finnes i basis-, pluss- og pro versjoner som koster henholdsvis $3, $30 og $40. Jeg anbefaler å teste ut basisversjonen først og evt oppgradere når du finner ut av om dette er noe for deg.
https://itunes.apple.com/en/app/skysafari-5/id1055698767?mt=8
9. august 2016 kl. 16:38 #149460
clauskafDeltager- Nova
Du kan også prøve Skyportal som er en Celestron app jeg mener er gratis og baseret på SkySafari
9. august 2016 kl. 19:05 #149464
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Der findes masser. Jeg har også SkySafari. De dyrere versioner er så vidt jeg husker kun relevante, hvis du vil styre et teleskop med dem.
9. august 2016 kl. 19:37 #149467
helgerasDeltager- Giant
Jeg bruger også SkySafari og er meget tilfreds med appen.
Mvh. Helge
9. august 2016 kl. 19:49 #149468
janawe- Asteroid
Jakob Andersen wrote: Der findes masser. Jeg har også SkySafari. De dyrere versioner er så vidt jeg husker kun relevante, hvis du vil styre et teleskop med dem.
De dyrere versjonene går også betydelig dypere enn basisversjonen. Basisversjonen viser kun 220 DSO’er, 119,000 stjerner og ca. 500 solsystemobjekter, mens Proversjonens beholdning av galakser alene er på 740,000, samt 27mill stjerner og alle kjente solsystemobjekter (> 600,000).
Jeg synes det lave antall DSO’er i basisversjonen gjør en oppgradering til Plus eller Pro nødvendig etter at man har eksperimentert med basisversjonen og blitt fortrolig med konseptet.
Er en sammeligning av de forskjellige versjonene her:
9. august 2016 kl. 22:48 #149478
agrauballeDeltager- Planet
Kan også anbefale Skysafari, personligt har jeg valgt plus versionen som giver hvad jeg har brug for.
28. august 2016 kl. 11:26 #150270
steenkhDeltager- Planet
Jeg har også brugt plus-versionen af SkySafari som har været perfekt indtil at simulere mit teleskop med programmet. Simulationen går ud på at den kan lave en cirkel der viser præcis hvad man vil kunne se med teleskopet, og så så jeg at der manglede en hel masse stjerner i simulationen i forhold til virkeligheden, når jeg har en stor forstørrelse. Defor anskaffede jeg mig pro-versionen og fik de manglende stjerner. Men den fylder meget mere på min iPhone så jeg har ofte ønsket at man kunne drosle ned på antallet af stjerner når man ikke havde brug for dem! Til almindelig brug uden teleskop er plus-versionen fuldt tilstrækkelig.
28. august 2016 kl. 15:52 #150283
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg har checket efter, og jeg har også PLUS versionen. Det er minimumsversionen, der kan forbinde til deres egen SkyFi teleskop controller (http://skysafariastronomy.com/skyfi-3-professional-astronomy-telescope-control.html). Jeg synes den er både lidt dyr og lidt begrænset i forhold til, hvad den kan bruges til.
Men hvis man i forvejen har en computer koblet til teleskopet via ASCOM og denne computer har fat i et netværk med Wi-Fi-adgang kan man bruge et lille gratisprogram fra Main Sequence Software, der hedder WiFiScope (http://mainsequencesoftware.com/Products/WiFiScope). Det emulerer en Skyfi så SkySafari can styre teleskopet den vej, men altså minimum med Plus-versionen.
Man kan sagtens starte med basis-versionen, og opgradere til de større versioner, når man støder på en begrænsning. Så til en begynder uden specifikke behov er basis-versionen fin. Bemærk at der er lige kommet en version 5, så ingen grund til at købe version 4. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stjernekort app' er lukket for nye svar.