STJERNEKLART! WOHOO!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI STJERNEKLART! WOHOO!

Viser 8 indlĂŠg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Oki hvor for man sĂ„ de ES82’ere?

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

ES okularer kan i Europa kĂžbes til fordelagtige priser her:

http://www.optical-systems.com/index.php

Direkte link til siden med ES okularer:

http://www.optical-systems.com/explore-scientific-m-343.html

Priserne er en smule hĂžjere end i USA, men er de laveste i Europa.

Thomas, Bornholm

htj
          • Planet

Jeg kĂžbte mine ES okularer hos OPT (https://www.optcorp.com/) fra USA.

Der kom told pÄ (det var ogsÄ forventet), men prisen er stadigvÊk god. Tog vistnok omkring 10 dage om at nÄ frem.

ES kan ikke fÞlge med efterspÞrgslen pÄ nogle af modellerne, sÄ der kan vÊre forskel pÄ hvilke forhandlere der har nogle modeller pÄ lager, sÄ det kan mÄske vÊre en god ide at kigge lidt omkring. Agena og Astronomics skulle ogsÄ vÊre gode at handle med. Da priserne i USA er ens, kan det vÊre en god ide at kigge pÄ forsendelsesprisen, da man ogsÄ skal betale moms af den.

Hilsen Henrik

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Dagens himmel herfra:

RimtÄge, MÄnen og Jupiter kan ses alt andet er grÄt.
            Unhappy

Palle B.2013-01-16 19:43:22

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Jeg synes det er interessant at se, at brĂŠndvidderne er sammenfaldende med de goe gamle Meade 4000 Ultrawide okularer med 4.7 – 6,7 – 8.8 og 14mm. Det skulle ogsĂ„ vĂŠre tilfĂŠldet med de gamle TeleVue okularer som Meade altsĂ„ “lĂ„nte” designet af. Men hvorfor ES vĂŠlger de samme mm ved jeg ikke. De kunne mĂ„ske udspringe fra samme kilde? Who knows..

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jesper
              Deltager
                • Neutron star

outlook wrote:

Jeg synes det er interessant at se, at brĂŠndvidderne er sammenfaldende med de goe gamle Meade 4000 Ultrawide okularer med 4.7 – 6,7 – 8.8 og 14mm. Det skulle ogsĂ„ vĂŠre tilfĂŠldet med de gamle TeleVue okularer som Meade altsĂ„ “lĂ„nte” designet af. Men hvorfor ES vĂŠlger de samme mm ved jeg ikke. De kunne mĂ„ske udspringe fra samme kilde? Who knows..

Inden Scott Roberts startede Explore Scientific for et par Är siden havde han en lang og glorvÊrdig karriere hos Meade, hvor han endte helt til tops, sÄ han har nok forbindelserne.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Inden Scott Roberts startede Explore Scientific for et par Är siden havde han en lang og glorvÊrdig karriere hos Meade, hvor han endte helt til tops, sÄ han har nok forbindelserne.

Det kan der vist ikke vĂŠre tvivl om. Han fik endda hugget handelsnavnet “Meade Europa” fra Meade!

Der kan ikke helle vÊre nogen tvivl om, at ES 82 okularerne er en klon/forbedring af de gamle Meade 4000 UWA okularer med nye coatings og mÄske til dels nye glastyper.

De gamle TeleVue har lidt andre brĂŠndvidder. Meade turde nok ikke lave dem med eksakt identiske brĂŠndvidder, for at kopieringen ikke skulle vĂŠre alt for Ă„benlys. De originale Nagler er 4.8mm, 7mm, 9mm, 11mm og 13mm.

ES er dog med deres 14mm ikke en direkte klon eller kopi af Meade 14mm 4000 UWA eller 13mm Nagler type 1. Begger er nemlig store 2″ okularer med en 1.25″ barrel inden i 2″, hvor ES 82/14mm er et rent 1.25″ okular og betydeligt mindre.

Thomas, Bornholm

htj
                    • Planet

Klart her i Aalborg, men -9. Det er godt nok koldt.

Har stillet den lille refraktor op inde i kÞkkenet og er gÄet i gang med Lunar 100 (bliver nok ikke fÊrdig i dag).

Viser 8 indlĂŠg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'STJERNEKLART! WOHOO!' er lukket for nye svar.