STJERNEKLART! WOHOO!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI STJERNEKLART! WOHOO!

• Dette emne har 22 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af htj. This post has been viewed 392 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

ENDELIG! ULTRA KLART og HELT vindstille!

Men for sat**n hvor er det koldt! -8°C og den bare styrtdykker. 12″ dob’en har stået ude i haveskuret i flere uger og det har frosset -4°C det meste af dagen her, men alligevel har den afkølingsproblemer lige nu og må ha’ hjælp af blæseren. Jeg må også ha’ kappen på, for at holde min udåndingsluft ude af lysgangen.

Seeingen er ikke super, men 104x med binoen på Månen går udmærket. Ikke super, men hæderligt.

Mine nye ES okularer skulle naturligvis testes! Og Oh la la! Super skarpe og helt uden reflekser. Kun lidt farvestik ud mod kanten, et almindeligt problem i mange vidvinkelokularer og aldeles usynligt på deep-sky. Morsomt nok ser man feltet bedre, når de sidder i et teleskop, så øjeafstanden er bedre, end man først tror. De skal sidde meget længere ude end mine andre okularer, så de kræver altså langt mindre back focus. Det er en meget stor fordel i mange situationer. Jeg skal bare købe en 2″ forlænger til mit okularudtræk på 12″.

Okularerne er ellers virkelig skarpe og kontrastrige og ret behagelige at se i. Første indtryk:

Jeg må ud og kigge lidt igen.

Thomas, Bornholm

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Stjerneklart!!!! Det sner da!

Dejligt med lidt first light info, på dine okulare.

angloamerikansk
          • Main Sequence

Det er også klart her syd for Odense men desværre ikke tid 🙁

teejay
          Deltager
            • Super Nova

…og i Syd-Norge har det stort sett vært overskyet de siste par måneder Ouch

TeeJay

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

OMG Hvor er de okularer skarpe! Især 18mm er helt sindssygt skarpt, med 11mm kun en hårsbredde bagefter og det er sikkert mere et spørgsmål om at have ramt en bedre forstørrelse med 18mm end med 11mm. Men 18mm udmærker sig ved at have lidt bedre ergonomi end 11mm, noget der sikkert også bidrager til indtrykket.

30mm er allerede en favorit i min 12″! Holy moly, sikke et felt! Og koma er under kontrol, takket være den lange brændvidde og lave egenforstørrelse. Jeg ser med stor glæde, at jeg ikke behøver at investere i en komakorrektor! Så er der flere penge tilovers til nogle flere ES okularer, for de her er bestemt ikke de sidste!

Jeg har kritisk kigget efter reflekser og ghosting med 12″ på Månen og reelt kun fundet et svagt refleksbillede i midten af synsfeltet, der sikkert stammer fra en tilbagereflektion fra mit eget øje. Det er meget svagt og man skal faktisk kigge efter det, for ret at se det. Ellers fandt jeg INTET – og det er bemærkelsesværdigt.

Faktisk er okularerne så skarpe og kontrastrige og frie for spredt lys og reflektioner – også med Månen lige udenfor synsfeltet – at jeg mere har følelsen af at kigge i gode orthoskoper, end i et vidvinkelokular. Også lystransmissionen virker helt i top, men jeg skal senere kritisk sammenligne med mit 18mm orthoskop. Billedet af Månen i jordskin med 12″ og 18mm ES, med månens lyse del uden for feltet, er noget af det fineste, jeg har set. Jeg kunne uden videre identificere de fleste af månehavene i jordskinnet og dét kræver et okular med rigtig god kontrast og styr på reflektionerne fra den meget klare måne, der ligger klods op ad feltblænden.

Jeg kan allerede nu give dem min allerbedste anbefaling.

Thomas, Bornholm

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Mener du at jeg skulle overveje dem istedet for Televues?

troelsth
                Deltager
                  • Planet

En frossen Bornholmer 🙂

Så fik du testet dit nye “billige” ES 30mm/82° okular!

lyder til det var en succes!! 🙂

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Nåja nu er det stoppet med at sne, men så kom tågen….!! Angry

palle.b.
                    Deltager
                      • Nova

Tillykke endnu engang med de nye okulare Thomas

Og tillykke med det klare vejr.
                      Her skulle der også være klart – ifølge DMI – Man det skifter lidt mellem Tåget og “væg til Væg” skyer
                      ØV !

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Typisk, klart vejr og så sidder jeg på et svensk hotel… Igen-igen!

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej MS

Efter hvad jeg har set, så er TeleVue’s okularer det bedste, man kan få. Der er ingen tvivl om, at de har lidt bedre korrektion i det yderste af synsfeltet, lidt mindre (eller ingen) lateral farvefejl og en feltblænde der er helt i fokus, osv. De koster så også to – tre gange så meget som et tilsvarende ES okular. Om man vil give det ekstra, hvis man kan, må være op til den enkelte. Jeg kunne ikke forsvare det over for mig selv, da jeg ikke er så kritisk mht. okularernes korrektion i randzonen og da slet ikke, da jeg kunne få tre ES okularer for mindre, end hvad ét 31mm Nagler koster. Men TV er toppen af poppen, derom er der ingen tvivl. Det 4.5mm Delos jeg så på ATT er uden tvivl et af de bedste okularer, jeg har set. Helt perfekt i alle detaljer.

Jeg er ikke helt klar over, hvad jeg forventede, men mine forventninger til ES82 okularernes ydeevne er langt overtruffet. Jeg har sammenlignet mit 18mm ES82 med mit gamle 18mm UO orthoskop og jeg kunne overhovedet ikke se nogen forskel i detaljer på Månen til orthoskopets fordel. Heller ikke i spredt lys eller lystransmission. Om noget var 18mm ES BEDRE end det firelinsede orthoskop! Det var i hvert fald langt mere behageligt at observere med.

Nu er ES okularerne jo ikke så dyre, selvom det stadig kan være en investering, så måske skulle du købe et 24mm ES82 og sammenligne med dit 26mm Nagler? Så kan du selv bedømme, om det er en serie, du kan bruge. Så kan du sælge 24mm ES okularet til mig, når du er færdig med evalueringen!

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Astrojensen wrote:
                            Nu er ES okularerne jo ikke så dyre, selvom det stadig kan være en investering, så måske skulle du købe et 24mm ES82 og sammenligne med dit 26mm Nagler?

Det kunne være rigtig fedt!
                            Thomas har jo fuldstændigt ret i hans syn på TV okularene og deres pris.
                            Jeg sværger selv til TV barlows, der er bare forskel. Punktum.
                            Men de koster kassen!

Nu er jeg jo ikke super visuel som Thomas, men jeg nyder nu alligevel et kik i okularet nu og da LOL
                            Jeg mangler en godt vidvinkel low-power okular til min C11.
                            Var penge ikke noget problem, så ville jeg nok gå efter et Ethos, men jeg har ski et problem med et okular, der koster næsten ligeså meget som teleskopet Shocked

Et ES kunne være et godt alternativ, dog i 30mm. Så sådan en test vil jeg være meget interesseret i at høre resultatet af.
                            Evt. kunne Thomas låne Nagleren til test?

mhansen
                            Deltager
                              • Nova

Som sædvanlig er der tre problemer i forhold til mig, når det bliver stjerneklart.
                              1: Jeg har ikke tid.
                              2: Jeg har en eksamen
                              3: Mit teleskop er udenfor rækkevidde.

Hvis nummer 3 ikke gælder, gælder nr 1 og/eller nr 2 altid.

htj
                                • Planet

Der var semi-klart i Aalborg fra eftermiddag af, men der er desværre skyet nu. Nåede ikke at komme ud, da der var andre ting der skulle passes.

Thomas, jeg har haft ES68 24 mm og ES82 8.8 mm siden sommer sidste år og ret glad for dem begge to. Begge er meget skarpe. Er dog ikke superbegejstret for ergonomien i 8.8 da, øje afstanden er ret lav og jeg nærmest skal have mit øje ind i okularet for at se hele feltet. Jeg synes også jeg har lidt svært ved at se det hele i et 82 graders felt, men det er lidt en smagssag.

Thomas, hvordan synes du ergonomien er i 18 mm? Jeg overvejer noget omkring denne længde men med et bredere felt end min BGO18, men er som sagt ikke så begejstret for øjet ind i okularet, og 18 mm har ret kort øje afstand.

24 mm har noget radial distortion (nok pincushion, men ikke sikker), som giver en lidt svimmel effekt hvis man bruger den som søger eller til at sweepe himlen med. Til gengæld er ergonomien meget god, og der er bare ikke noget at komme efter der.

Men det er lidt nogle småting. Man får meget for pengene, og byggekvaliteten er rigtig fin. Det føles absolut som et kvalitetesprodukt. Jeg ender nok med at sælge 8.8 (men det er alligevel lidt svært), men kan ikke se at jeg nogen sinde skulle skaffe mig af med 24 mm.

@Lars: Der lavet flere sammenligninger med ES82 serien og Nagler på stargazerslounge og cloudynights. Der er generelt meget lidt til forskel (det er dog også ved at være ret etableret at ES okularerne er Televue kloner).

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej HTJ

Øjeafstanden i ES82 18mm er bedre end i 11mm. Jeg tror dog ikke, den er bedre end et 18mm orthoskop. Mit 18mm UO orthoskop har temmelig lang øjeafstand. Ellers er ES 18mm behageligt at kigge i. Jeg ser næsten hele feltet uden anstrengelse og det føles afslappet at se i, selvom øjeafstanden ikke er superlang. Jeg folder øjegummiet ned, det hjælper betydeligt.

De allerfleste vidvinkelokularer, om det er Nagler, Panoptic, ES, Nikon, eller hvad det måtte være, har pincushion distortion eller barrel distortion. I reglen pincushion.

Hvis du vil sælge dit 8.8mm, så køber jeg det gerne!

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'STJERNEKLART! WOHOO!' er lukket for nye svar.