› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Stjernekikkert
- Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 678 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. august 2009 kl. 12:50 #20920
hogdal- Asteroid
Hej alle!!
Hvad kan man forvente at se i sådan en kikkert som denne
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=61586622 (knappen Indsæt Hyperlink ,virker ikke!!)
Hvilke okularer bør man anskaffe for at få mest ud af den??
Og sidst men ikke mindst…er det helt dumt at anskaffe sig den??
hogdal 2009-08-31 12:50:55 31. august 2009 kl. 13:18 #20923
k_holstDeltager- Nova
Prisen er væsentligt for høj! Mener nyprisen ligger omkring 1200,-
Stativet er ikke stabilt nok, og der er noget med at spejlet er slebet på en uheldig måde.Gennerelt skal du holde dig til de kendte navne som f.eks.: Bresser, Meade, Skywatcher, Celstron, GSO31. august 2009 kl. 13:22 #20924
k_holstDeltager- Nova
31. august 2009 kl. 13:25 #20925
chrjensen- Super Giant
hogdal wrote: Hvad kan man forvente at se i sådan en kikkert som denne
Kommer an på hvor mørkt du bor, men de fleste Messier objekterne burde den kunne klare. Du vil ikke kunne se noget der minder om de farvestrålende billeder der bliver taget af stjernetåger. Alle stjernetåger vil fremstå som svage grå-grønne tågeklatter. Derudover alle planeter (måske med undtagelse af neptun og pluto). Du vil kunne se månerne omkring Jupiter og måske den store røde plet eller nogle af atmosfære “bælterne”, og du vil tydeligt kunne se ringene omkring Saturen. Samt mange andre ting naturligvis…
hogdal wrote: Hvilke okularer bør man anskaffe for at få mest ud af den??
Det ser ud til den allerede har et par stykker med. Prøv med dem først. Ellers ville jeg nok tage følgende: 25-30 mm + 8-10 mm Plössel okulare samt en 2x eller 3x barlow. Det giver dig forstørrelser fra ~30x til ~250xhogdal wrote: Og sidst men ikke mindst…er det helt dumt at anskaffe sig den??
Måske hvis sælger vil gå 2-300 kr. ned i pris. Det er umiddelbart en fin introduktion til hobbyen, og hvis det ikke fanger kan du nok komme af med den igen til nogenlunde samme pris. Omvendt, skal du nok regne med hurtigt at “vokse fra den” hvis interessen fænger.chrjensen 2009-08-31 13:26:23 31. august 2009 kl. 13:40 #20927
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei,
hogdal wrote: Hvad kan man forvente at se i sådan en kikkert som denne
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceId=61586622
Jeg kjøpte en lignende kikkert (F900/114) og ble ikke fornøyd med det kjøpet. Hvis jeg var deg ville jeg satstet på noe i prisklassen 4-5000, eller mer, avhengig av økonomi.
hogdal wrote: (knappen Indsæt Hyperlink ,virker ikke!!)
Pass på å ta vekk “http://” fra URL-en du setter inn.
Hvis ingenting skjer når du trykker på knappen, må du tillate pop-up for astro-forum.dk.
Bjørn T. Jønsson 2009-08-31 13:43:02 Mvh,
Bjørn31. august 2009 kl. 15:27 #20933
hogdal- Asteroid
Tak til alle for de fine svar
Jeg har faktisk i mellem tiden købt den(fik sælger ned i 500,-) så kunne ikke lade vær!!
Nu vil jeg så kaste mig ud i det og se om det ikke er noget for mig!!
31. august 2009 kl. 15:59 #20935
k_holstDeltager- Nova
Jamen det var da også en mere fair pris
‘
Du skriver ikke hvor du bor?Prøv at mødes med en med lidt erfaring, der kan hjælpe dig lidt igang. Til at starte med kunne det være godt at få tjekket kollimering (justering af spejle) af kikkerten, så den kan yde sit bedste.Prøv den af og se hvad du synes bedst om at kikke på, det kan have nogen betydning for hvilket udstyr du skal spare sammen til.31. august 2009 kl. 18:10 #20940
mstauningDeltager- Black Hole
Kim har helt sikkert fat i noget der, kan huske min første. En Newton som kikkede mere på indersiden af teleskopet – end hvad jeg pegede på 🙂
31. august 2009 kl. 20:14 #20950
andreas- Super Giant
Tillykke med købet og velkommen til en hobby med mange spændende aspekter.
Jeg er helt enig med Kim og Michael, det er en god ide at snakke med nogen der kan hjælpe dig i gang, kolaminering af kikkerten kan have stor betydning for glæden og hvad du kan de allerede fra starten.31. august 2009 kl. 20:15 #20951
andreas- Super Giant
Hej Michael
god beskrivelse i din “tag line”, lyder som om vi har det samme udstyr… næsten 😉
31. august 2009 kl. 20:18 #20952
mstauningDeltager- Black Hole
Takker, syndtes også den rammer ganske godt 😉
3. september 2009 kl. 10:55 #21138
hogdal- Asteroid
Jeg bor i nærheden af Århus,så der burde da være muligheder for at finde nogle der kunne hjælpe
Har jo egentlig ikke fået prøvet den helt så meget af endnu,da vejret jo som bekendt har været stinkende dårligt!! (tror måske også naboen efterhånden synes, det er ved at være lidt mærkeligt, at kikkerten står peget ned mod ham??)
Syntes det er meget svært at få øje på noget,men dette kan selvfølgelig skyldes mine evner?? eller forhåbentlig indstillingen af kikkerten!!
3. september 2009 kl. 11:38 #21142
hogdal- Asteroid
Regner med næste gang det bliver noget ligende denne her
http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=C22096&cat=913Men nu skal jeg selvfølgelig lige prøve den jeg har først 😉
3. september 2009 kl. 15:08 #21155
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
hogdal wrote: (tror måske også naboen efterhånden synes, det er ved at være lidt mærkeligt, at kikkerten står peget ned mod ham??)
Hvis han har en tenåringsdatter så har du ham snart på døren, sint som en tyrk!
Mvh,
Bjørn3. september 2009 kl. 15:24 #21156
hogdal- Asteroid
Ja må sgu nok hellere få den drejet i en anden retning
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stjernekikkert' er lukket for nye svar.